Albert Collins av Mr Bo
Man tog och vägde hans gitarr, mätte halsens bredd, bandens höjd och strängarnas
tjocklek. Världens gitarrmagasin tävlade om att försöka beskriva hur "The cool
sound of Albert Collins" egentligen har frambringats. Hans rytmiska, järnhårda,
attack med fingertopparna gav Albert Collins toner en känsla av tyngdlöshet. De
hängde som kvicksilverdroppar i ljudbilden. Och så det där långsamma vibratot
på grundtonen, som en vilopunkt bland de rappa fraserna. Få gitarrister har kunnat
göra så mycket med en grundton som han. Albert Collins kallades "The master of
the telecaster".
Albert Collins blev 61 år, en texasgrabb
som gav sig ut i världen och gjorde sig känd som en elektrifierande scenartist.
När BB King besökte Sverige i höstas uttryckte han sin oro för Collins sjukdom,
men också sin beundran för en stor musiker.
- Under alla mina år, av alla gitarrister jag mött är han en av de allra kraftfullaste.
När han kommer upp på scen tillsammans med dig så får du se upp, annars blir du
överkörd, sade BB King.
På sjuttiotalet såg det ett slag ut som om Albert Collins höll på att falla i
glömska. Bluesälskarna kom ihåg hans 50 - talsinspelningar, " Frosty" betraktades
t. ex. som en klassiker. Med hjälp och uppmuntran, bland annat från medlemmarna
i Canned Heat, fick han på 60-talet ett kontrakt med Imperial som resulterade
i tre album. Inspelningar som inte togs så väl emot då men som faktiskt har åldrats
med visst behag. Många av dom skulle säkert göra succé på vilken dansklubb som
helst idag! Ett album kom på den kortlivade Tumbleweed- etiketten, men sedan blev
det tyst.
Den svenska bluestidskriften Jeffersson fick kontakt med Albert Collins och i
slutet av 70-talet turnerade han för första gången i Europa. I Sverige kompades
han av Rolf Wikström och hans Hjärtslag.
Tiden, och världen, var äntligen mogen för Albert Collins. Det lilla Chicagoskivbolaget
Alligator tog sig an honom och gav ut "Ice Pick". Samarbetet skulle komma att
resultera i en rad album under de kommande åren. Albert Collins blev snart en
favorit på festivaler och turneér världen över. Han hade ett utmärkt band, "The
Icebreakers" , och hans telecaster gjorde sig snart hörd även i andra sammanhang.
Han deltog i "Live Aid", han spelade in musik till filmen "Labyrinth" tillsammans
med David Bowie och han bjöds flitigt in för att spela på andras skivor. Han har
bland annat medverkat på inspelningar med Robert Cray, John Lee Hooker, BB King
och Gary Moore. Lite mer udda var väl Collins samarbete med avantgardisten John
Zorn.
Framtiden såg ljus ut för Albert Collins men i somras fick han ställa in sin europaturné
på grund av sin lungcancer och i november var det alltså slut... Albert Collins
influens lever dock vidare hos gitarrister världen över. Här hemma har t. ex.
Sven Zetterberg och Chicago Express gjort sitt bästa för att återskapa Collins
sound och de flesta bluesgitarrister har väl någon gång försökt åstadkomma den
där kraftfulla attacken.
Vill du ha de bästa förutsättningarna för att imitera "The Cool Sound of Albert
Collins" så kan du skaffa dig den kopia av hans gitarr som Fender har tagit fram.
Stäm den sedan i F-moll och använd ett capo för att byta tonart! Dra på full volym
på förstärkaren, helst en Fender Quadroverb ( svår att hitta, tung att bära).
En förstärkare som Collins själv beskrev som en dubbel Twin, alltså en Twin men
med fyra tolvor.
Vill du inte gå så långt så kan du nöja dig med att njuta av Albert Collins träffsäkra
frasering och hans kraftfulla gitarrton. Jag garanterar att vissa influenser så
småningom kommmer att smyga sig in i ditt spel.
Albert Collins-runa från 1993. Tidigare
publicerad i MM.
© Bo Carlsson - citera gärna
- men ange källa.
Foto av Albert Collins publiceras
med tillstånd av Cascade
Blues Association,
Portland, Oregon, U.S.A.
Tillbaka till Index
över artiklar av Mr Bo