Anders Lewén av Mr Bo
Ibland kan man drabbas av
den där känslan att: just så, sådär ska det
ju vara! Det kan handla om smaken på en riktig curry, när man
serverats uttunnade storköksvarianter alltför många gånger.
Eller det som den här artikeln ska handla om: att höra Anders
Lewén, gitarrist i Knockout Greg & Blue Weather, visa vad han
kan i det där svårfångade gränslandet mellan blues
och jazz. Född 1970 visar Lewén upp ett självklart och
välavvägt gitarrspel i en stil som knappast någon svensk
gitarrist behärskar med ett sådant eftertryck.
På scen är Anders
den perfekte bandmedlemmen, han står där snett bakom Greger
(Blue Weathers sångare och munspelare) och matar fläskiga ackord,
eleganta löpningar eller vad det nu är som låten och bandet
behöver. Men han klarar också att själv vara huvudattraktion,
i ett sugande solo eller en egenkomponerad instrumental. Det hörs
att det ligger mycket jobb bakom.
Jag brukade sitta uppe hela nätterna
och spela till skivor, på sätt och vis var det ju både
mitt arbete och min utbildning. På mornarna gjorde jag frukost och
väckte min flickvän, hon gick till jobbet och jag gick och lade
mig.
När Anders var i 17-årsåldern,
alltså i mitten på 80-talet, lyssnade han mycket på gitarrister
som Stevie Ray Vaughan och Ronnie Earl. Då bodde han i Västerås
och kom att spela med folk som Kim Rogefeldt och Ari Haoutala. Tillsammans
med den fine sångaren Marino Walle spelade han sedan i Mavericks,
som efter hot om stämning av sina amerikanska namnar bytte namn till
J'Jivers. Med i Blue Weather kom Anders 1995, efter det att han flyttat
till Stockholm.
Nu lyssnar jag nästan bara
på 40- och 50-talsmusik, sådan som Bill Dogget, Bill Jennings
och Billy Butler. Bröderna Moore, Johnny och Oscar, gjorde otroliga
inspelningar, framförallt med Floyd Dixon och Charles Brown. Och T-Bone
Walker slutar aldrig att inspirera, han framkallar alltid 'feeling'. Jag
romantiserar nog den epoken lite.
Något han jobbat mycket
med är att översätta blåssektionsriff till gitarren.
Jag försöker ta ut
intressanta saker när jag hör dom. Det gäller att hitta
nya vägar, en del av de där blåssakerna är jag nog
ganska ensam om.
Blue Weather spelar mycket, både
i Norden och i Tyskland. Med bandet har Anders spelat in två plattor,
"Blues Disease" och "Doin' Alright". Båda visar upp bandets speciella
blandning av Chicago-blues och jump-blues. "Doin' Alright" kom ut våren
-97 och spelades in i Chicago. Producenten Jerry Hall, som jobbat med många
amerikanska bluesartister, lyckades få fram ett avskalat sound som
låter 'vintage' men ändå Hi Fi så att säga.
Jag fick låna några
gamla förstärkare och gitarrer av gitarristen Buddy Moss. Bland
annat använde jag en liten Gibson-förstärkare.
När det gäller scen-rigg
visar Anders en mycket praktisk inställning.
Jag kör på en Fender
Super Reverb, det är en silverface med mastervolym. Och i allmänhet
använder jag min Gibson 330. Den är från 1965, en utmärkt
allroundgitarr som fixar det mesta. Sedan har jag en gammal Harmony H-62
från -56. Den är inspirerande, både känns och ser
bra ut. Litet som en ullkofta, mysig men lite stickig.
Känns det då inte
lite konstigt att gå in så mycket för att behärska
en stil, där det mesta av förebilderna finns så långt
tillbaka i tiden.
Det tycker jag inte, det här
visar ju vem jag är. Jag står för den här musiken.
Intervju från 1998. Artikel tidigare publicerad i FUZZ.
© Bo Carlsson - citera gärna - men ange källa.
Foto av Anders Lewén (med sin Harmony) och Knockout Greg från Mönsterås bluesfestival 1997
© Vanja Fridhammar
Tillbaka till Index över artiklar av Mr Bo