Gigs fr.o.m.
11 maj 2008
|
TEHLER
BLUES BAND WITH THOMAS CARLSSON: lör
31/5 2008 KoM, Göteborg
Thomas Carlsson sång, slidegitarr, Conny
Sävmo bas, Martin Bällgren trummor,
Richard
Tehler gitarr, Al
Tehler piano (Yamaha CP-300)
Det är stort på flera sätt med "långe-Carlsson"
på scen och det är gott om folk på KoM, trots olycklig
krock med Göteborgs Bluesförenings medlemsfest. Det är
svårt att clona sig, det har jag skrivit förr, men vad
jag hört så räckte stadens bluespublik till för
båda arrangemangen.
En glödhet kväll på KoM (vi pratar inte bara musik)
och Thomas är i glimrande form. Rösten är som alltid
stor och rå (när han öppnar första numret med
utropet "BLUES!!!" tar man automatisk ett steg tillbaka)
men också själfull och öm. Och han hinner demonstrera
alla dess nyanser under kvällen. Det blir "Key To The Highway"
med Al på kraftfullt rullande piano, "Need Your Love So
Bad" där Thomas röst blir verkligt Peter Green-sk och
där Richard spelar smakfullt cool gitarr. Thomas bjuder på
en fräsande slide-extravaganza i ett Elmore James-nummer, följt
av tung Cream: "Sunshine Of Your Love". Fräckt solo
från Richard (på sin mammas gata här) och superb
sång från Thomas - och så plats för några
härligt flummiga solovändor från Richard igen på
slutet.
Blå klassiker som Otis Rushs "Double Trouble", Albert
Kings "Oh Pretty Woman", "Crosscut Saw" och "As
The Years Go Passing By". Thomas röst är ständigt
formidabel (vilka adjektiv ska man ta till??) och Richard får
visa upp både sin imponerande teknik och sin lyhördhet
för idiomet. Tillbaka till Cream med suveräna "White
Room", och så "Going Down" med båda herrarna
på gitarr: Thomas slajdar vilt och Richard slänger elegant
in några ormtjusarskalor i sitt solo. Det blir Fleetwood Macs
"Rattlesnake Shake", det blir en förödande "Crossroads"
med Richard på ett totalt kioskvältande solo. I "Got
My Mojo Working" faller Richard in i ett rullande och plockande
spel à la country & rockabilly och ger på köpet
låten en ny fräschör. Framjublat extranummer: "Dust
My Broom" med fullt ställ. Och så - äntligen
- ett rejält pianosolo från Al som hittills haft en solitt
kompande roll. Det virvlar till över tangenterna, det svänger
hejdlöst, publiken gapar och mumlar mellan sig. Varför lirar
karl'n inte piano oftare?
En applåd för herrar basist & trumslagare också,
stabila och följsamma. Roligt att höra Martin på trummor:
det var länge sedan för min del (Mud Hole Stompers för
tre år sedan!). Ja, en fullpoängskväll med en enda
radanmärkning: lite fler pianobreak här och var hade inte
gjort oss ledsna. Men det var förstås tänkt som Thomas
och Richards kväll. Och det blev det, med råge. Hoppas
på fortsättning!
Christer (2008-06-03), bilder
ovan & nedan Vanja |
|
JENNY
ALMSENIUS & MARTIN
ABRAHAMSSON: tis 27/5 2008 Trädgår'n, Göteborg
Tredje
blueskvällen på Trädgår'n, och nu är det nästan
sommar så man har flyttat utomhus. Solen lyser skönt över
publiken som bänkat sig kring miniscenen med varm mat och fyllda glas,
och fastän Jenny sjunger en "Hopplös Blues" av favoriten
Cornelis så ser hon också glad ut. Det gör hon mest hela
tiden, och man BLIR glad i hennes och Martins sällskap. Eric Bibbs
"Don't Let Nobody Drag Your Spirit Down" blir till allsång,
"Ställ till med kalas" (Stefan Sundström) blir en uppfordran
till oss allihop: "det är studentexamen överallt, jag har
ny klänning...". Men i den egna "Floden" kryper vemodet
in, och det blir så tyst, så tyst bland borden. Duon blandar
och ger: "In My Time of Dyin'" i Dylansk version ("stampa
nu med foten som på en amerikansk bluesklubb!"), egna och glatt
sensuella "Jävlar". Och så Cornelis sorgsna "Ballad
om en gammal knarkare" och mina glasögon immar igen totalt. Igen.
En bred repertoar med snäppet mera blues i Akt II: "I'm In The
Mood For Love", "Lasse liten blues", "Rollin' &
Tumblin'" med Martin på grann slide, "Stormy Monday".
Men dessutom flera egna låtar som "Linneas födelsedag",
och en visa om ett drama på ett hustak i Paris: mycket passion och
tragik plus ett känslosamt solo på Jennys kära kazoo vid
namn Börje. Det är tvära kast med Jenny på scen: tragiska
texter blandas med burleska, allvaret kan tvärt gå över
i självironier som "Vi hade ju tänkt va' proffsiga, men det
blir alltid så här..." och "Den här låten
fick ett norskt slut: ingen av oss visste hur vi skulle avsluta den..."
eller "Jag lovar, man FÅR blues på EF:s språkresor!"
En vacker röst, ett sårigt blödande (eller glatt frustande)
munspel, en publikkontakt mången artist måste avundas henne.
Massor av charm, så klart. Och Jenny är bara i början av
sin bana. Men gitarristen Martin ska ha massor av applåder också:
den här gången blev det mest följsamt komp med lite snygga
break här och var, men hans roll kan också utvecklas hur långt
som helst. En go' duo, skulle sitta fint på ett Blues Party här
i stan. Och jo, det blev en fin akustisk blueskväll på Trädgårn
igen, hoppas att det blir fler sådana!
Christer (2008-05-29) Fotot lånat
från Jennys website www.jennyalmsenius.se
THE
SENSITIVES: sön 25/5 2008 Jazzå, Göteborg
Martin
Gabriel sång, gitarr, Henrik
"Pilen" Pilquist gitarr, Dan
Helgesen keyboard, Gian
Kündig bas, Abbe Abrahamsson trummor.
"Alla låtar
vi lirar kommer ur 10-kronorsbacken i skivaffären" förkunnar
Martin inledningsvis. Hmmm. Bra affär. Var ligger den? I den skivbacken
ligger uppenbarligen "Caravan" (Van Morrison), "Diamond In
Your Mind" (Tom Waits), "You Remain" (Willie Nelson), "I
Got Mine" (trad., i Ry Cooders Version), "The Neighborhood"
och "Hearts Of Stone" (Los Lobos) samt "The Action"
(Little Village).
Han har en helt fenomenal röst, han Martin. Och han satsar allt, ingen
fegsång här inte. Senorna spänner sig på halsen, han
blundar, grimaserar. Och triumferar. Balladen "Hallelujah" (?)
sjunger han nästan helt solo, dominerar rummet totalt. Ståpälsläge.
Sen är han en förnämlig låtskrivare också, gör
egna fundersamma "Bonne Chance", "Waiting By The Phone"
(en "50-talsdänga, skriven på 10 minuter") och vackra
"Loved" från CDn "Crashlanding". Och så
"Santa Maria Pier" så klart: klockren hit i Cap Verde!
Så var det det här med bandet. Olagligt bra. En leende Pil i
toppform, ständigt på hugget, lirar magisk och lekfull slide
på "I Got Mine" och flummigt psykedeliskt i "Hearts
Of Stone". Dan växlar mellan viskande komp och feta Hammondmattor.
Gian är både följsam och stabil som alltid, ingenting kan
överraska den mannen. Och Abbe är i sitt esse: stockar, vispar
& mallets byter plats såsom i händerna på en magiker.
Försiktigt tassande eller explosivt markerande.
Och dynamiken är det här bandets varumärke. De lirar glest
med mängder av luft, mängder av utrymme för nyanser och detaljer.
Men visst har de muskler: avslutande "Political World" (Dylan)
är rent ut sagt larmig. Här vrider Martin dessutom upp SIN gitarr
och levererar ett fullkomligt frenetiskt solo. Pow. Slut. Röken lägrar
sig över slagfältet.
Vi tittar oss omkring runt bordet och ruskar på huvudena. Det muttras
"Världsklass". Ett gig med 250:- i dörrn på Konserthuset?
120:- spänn på Pustervik? Nä, gratis på Andra Långgatan.
Hallå Göteborg: vet ni om hur välsignade ni är?
Christer (2008-05-26). Foto på
typiskt intensiv Martin taget av Robert Tolf.
PILGRIM
SISTERS:
tor 15/5 och fre 23/5 2008 KoM, Göteborg
Karin Forsman sång, Maria Forsman-Larsson
sång, Peter Gran gitarr, mandolin, banjo, Marcus
Svensson gitarrer, dobro
Samma
grupp musiker, men två helt olika kvällar: torsdagens publik
var en andäktigt lyssnande skara av trogna anhängare, fredagens
publik ett TGIF-glatt sorlande sällskap med mycket att berätta
för varandra. Två mycket bra spelningar av bandet, men nog greps
jag på ett helt annat vis av torsdagens föreställning.
Pilgrim är alltså tillbaka som kvartett, senast hörda i
januari i år. Den spelningen blev ett kärt återseende på
alla sätt och vis, men de här två kvällarna i maj gav
faktiskt ett betydligt proffsigare, mera repeterat intryck. Jag har skrivit
mycket tidigare om Pilgrim, så det här blir bara några
noteringar. En glimrande repertoar så klart, inledd med glatt gungande
"Hello Trouble". En kraftfull "Oh Death", en vemodig
"She's More To Be Pitied" (Stanley Brothers bl.a.), välbekanta
"Ring Of Fire", "That Word Broadminded Is Spelled S-I-N"
komplett med 'spoken passage', och till slut stämningsfulla hymnen
"Farther Along". Superb sång och skickligt och inspirerat
spel. Förstås.
Kvällens paradnummer var för mig två inbördes helt
olika låtar: dels "Drink Up and Be Somebody (Merle Haggard) med
en massa countrytwang i rösterna, och de ljuvligt arrangerade harmonierna
i "Helplessly Hoping" (Crosby, Stills, Nash & Young). Inte
mej emot om det dyker upp mera twanging Haggard och svidande vacker CSNY
i Pilgrim Sisters repertoar! En kvartett i ständig utveckling känns
det som: I skrivande stund flitiga i studio i London - vi får se vart
det kan leda! Vi håller tummarna.
Christer (2008-05-26). Bild: Pilgrim
lutade mot Mats Erikssons Chrysler cabriolet. Foto: Henning Forsman
RAG
BAG: lör 17/5 2008 KoM, Göteborg
Bengt Johannesson sång och gitarr, Göran
Larsson gitarr, Fedde Talsma dragspel och keyboard,
Christina Gustafsson elbas, Pekka Rantamäki
trummor
Bengt har fått till en riktigt smaklig anrättning
i Rag Bag som bandet så finurligt kallar sig. Har inte hört
dem tidigare, konstigt nog, så det var med spänd förväntan
jag bänkade mig framför scenen på KoM. Slås direkt
av hur svintajt det låter, Pekkas stadiga spel matchas perfekt av
Christinas kirurgiska basspel. Inga veliga vandringar över bashalsen
som drar ner svänget, bra!! Less is more, som bekant… Det måste
vara finnarnas 4-0 mot Tre Kronor som inspirerar Pekka till de extatiska
pisksnärtarna på crashcymbalen, det ringer fortfarande i mina
öron…
Bengt har jag både spelat med och hört massor av gånger,
mannens röst är hans eget varumärke, unik men ändå
lätt att ta till sig. Inga lätta grejor han ger sig på
heller… En låt som däremot inte är speciellt komplicerad
och därför ännu viktigare att göra någonting
av är ”Walking the dog”.Här visar man musklerna
och det är i den här typen av låtar som bandet verkligen
kommer till sin rätt.
Fedde på Röd Nord ser ut att trivas, bjuder på gott sväng
och understöd hela tiden, underbart när han tar fram sitt lilla
dragspel! Göran är, med det självförtroende han spelade
med igår, en riktig deluxe gitarrist. Hans slide spel är av
hög klass. Vi är ju bortskämda med flera såna i stan,
lyllo oss!
Det här var en riktigt trevlig kväll och det var jag inte ensam
om att tycka, ”fan va bra” var en vanlig kommentar från
diverse musikanter som sällat sig till publicum… Måste
också applådera de fina sång insatserna, både
två- och trestämmigt... När övriga bandet släpps
in i sången uppstår ett sällsamt ”nu lirar VI”
som jag upplevde som magiskt när det satt som det skulle. Och det
gjorde det igår!!
Kan bara avslutningsvis önska lycka till på Mönsterås
Blues Contest, skulle inte förvåna mig om ”dom vinner
hele skiten”!!
Don´t
miss them next time!!
Janne
“kvarnis” Kvarnström
(2008-05-18) text och bild
Kolla också
Kvarnis fotogallerier på http://picasaweb.google.com/jannekvarnis
REDD
VOLKAERT med
STEEL
'N BLUES som förband
och kompgrupp: mån
12/5 2008 på KoM, Göteborg
Steel'n
Blues är
• Petra
Odenman sång
•
Olle Bridal gitarr
•
Mats "Marshall" Karlsson gitarr
•
Janne
Jonsson pedal steel & lapsteel
•
Marcus Sigvardsson bas
•
Ulf Svedberg trummor Redd
Volkaert lirade för första gången på KoM den
30/10 2006: min rapport finns
här. Även då var Janne, Marcus & Ulf viktiga
pusselbitar! |
Foto © Vanja
Fridhammar |
Redd
tillbaka på KoM, ett efterlängtat arrangemang. Den här
gången delar han kvällen med Steel'n Blues, det band som
hans 'högra hand' Janne Jonsson också spelar i. Ett mångsidigt
band med en bred repertoar: blues med jazzstänk, countryrock,
rock/pop... Ikväll lutar det ofta åt countryrock: matchar
Redds musik bäst.
Först ut på scen: Steel'n Blues. Countryballaden "I
Wish I Was a Single Girl Again" är som alltid en skinande
juvel: oerhört välsjungen. Vacker, mjuk, men med mer och
mer klös för varje vers. Och Petras röst vill man bara
höra mera av ("Vilken pipa!" hörde jag någon
andäktig lyssnare viska). Hon har varit 'borta från scenen'
som det heter ett bra tag (mammaledig), men nu ska det sjungas!
Det är ett glimrande band rätt igenom. Stabilt men svängigt:
Marcus & Ulf är som ler & långhalm. Och det är
många strängar som är i svängning, härligt
mycket 'triple lead guitar'. Countrystuket ger förstås
många tillfällen för Janne att briljera på pedal
steel, men också för Marshall att lira fräcka licks
på sin Telecaster. Och i en ösig "Barefootin'"
ger Olle oss en rejäl portion rykande het Stratocaster-blues.
I en snabb lättfotad "Mojo" glänser de alla tre.
Misstänker att Steel'n Blues kommande spelning på Åmål's
Blues Fest kommer att bjuda på mycket Olle-blues.
En funkig, stötig "I Wish" med häftigt pedalsteel-solo
(det behöver inte va' country, har ni inte hört Janne lira
jazz?), och till slut en snabb "Vintage Vibe" med gnistrande
blått spel från Olle. Applåder i massor. Paus.
Och
så kommer Redd, kompad av Janne, Marcus och Ulf. Som sist. Men
även om manskapet och även låtlistan (i alla fall
till stora delar) är som sist så känner man som lyssnare
direkt: det här kommer att bli en ännu vassare kväll.
Bandet känns mer avslappnat och lekfullt än förra gången.
Och det här är sista spelningen på turnén:
de är klart uppvärmda. |
Lefty Frizells
"Always Late (With Your Kisses)", Merle Haggards "(My
Friends Are Gonna Be) Strangers", George Jones "You're
Still On My Mind" och "Bartender's Blues", Bob
Wills "Bubbles In My Beer" (skriven av nykteristen
Cindy Walker), klassikern "Truck Drivin' Man", vackra
instrumentalen "Sleepwalk". Jag kan rada upp massor
av låtar, men det säger egentligen ingenting om kvällen.
Redd Volkaert är ett fenomen, han är en domptör
av gitarren. Det finns inga tekniska begränsningar över
huvud taget: vill han byta stil från Chet Atkins till
Jerry Reed till Les Paul till Larry Carlton till Stevie Ray
Vaughan under ETT ENDA SOLO så gör han det. Smoothly.
Och med en fantastisk gitarrton. Nemas problemas. Och ikväll
tycker jag det fungerar ännu bättre än sist rent
musikaliskt: det känns mindre som ren uppvisning, solospelet
smälter bättre samman med låtarna. Otroooligt.
Jo, han sjunger låtarna bra också: lite countryknarrigt,
passar perfekt.
Och Janne på pedal steel är den idealiske partnern
även ikväll. Förstås. Någon slags
transatlantisk telepati (Tele-pati?) tycks ha utvecklats mellan
dessa begåvade herrar. Plus en släng av "Anything
you can do I can do faster". Två lirare i världsklass. |
"Och
vad tänker Redd hitta på NU då??"
Foto: Vanja |
|
|
Men
även den här kvällen måste ha ett slut: Petra
kallas upp på scen och det blir en charmig duett på "The
Letter" (fast jag tänker hela tiden på raden "Hon
ler i den väldiges armar" ur en helt annan visa) dekorerad
med fantabulösa solon. Och så är det slut och vi hoppas
alla på ett nytt besök av Redd. Och har du något
intresse av gitarrspel så är du i publiken.
Christer (2008-05-20) |
Äldre recensioner finns här
|