[2009-10-01]
...
på det här med blues och originalmaterial
Jag
har lyssnat på blues sedan 1968. En konsert med
Peter Green's Fleetwood Mac öppnade mina öron
och jag har aldrig stängt dem igen. Då var
det främst amerikansk och engelsk blues man kollade
in: man lärde sig lite lagom om bluesens historia,
läste om musikerna (främst gitarristerna!),
lyssnade in sig på en massa klassiska låtar.
Och märkte rätt snart att det fanns en standardrepertoar.
Hoppsan, det är visst samma standardrepertoar år
2009!
Vandrar man runt med dessa öppna öron bland
våra lokala bluesscener märker man raskt tre
saker: mängder av bra musiker, brist på fräscha
låtar, stor brist på originalmaterial. (Det
finns undantag, jag vet.) Och tar man upp ämnet originalmaterial
med någon bluesmusiker så sägs det att
ingen i bandet skriver, att det är jättesvårt
att göra bra låtar och att man inte känner
någon som håller på med det.
Jag är övertygad om att man underskattar sig
själva. Och jag är övertygad om att det
finns många i vår musikvärld som knåpar
med låtar. Själv har jag privilegiet att då
och då få en hembränd cd med Petter
Cederlunds egna alster (nä, han sätter
inte en idolbild på sig själv som omslag på
sina cd, det är jag som lekt lite). Petter har en
palett med många färger att jobba med: från
blues (jag säger bara "Katrina Blues"!)
till låtar av mera Dylansk karaktär. Men alltid
med ett personligt uttryck och med starka texter, inte
några omskrivna standardlåtar. Petter finns
i allra högsta grad i vår värld (kanske
ni sett honom beväpnad med Telecaster och klädd
i smakfull STAX t-shirt), och det finns garanterat fler
sådana talanger.
Det ges inte ut så mycket bluesplattor i Göteborg
trots mängder av vokala och instrumentala begåvningar.
Och sanningen att säga så är det nog inte
så lätt att ge ut och sälja en cd som
uteslutande innehåller de tolvtakters trotjänare
som radats upp på skivorna redan 1968. "The
Thrill Is Gone" om man säger så. Vissa
bluesmusiker hävdar att livepubliken VILL höra
alla dessa standardlåtar. Det är möjligt
att de har rätt, men jag tror inte detta gäller
skivköparna.
I rock/popvärlden är det självklart med
eget material.
I singer/songwritervärlden - ja, det säger sig
självt.
Det är synd att bluesfolket ofta låter sig
begränsas av att "ingen i bandet skriver"
med tanke på hur hög kompetens man annars ofta
har som musiker.
Nu på söndag ska jag kolla in Slowburn
på Jazzå. Igen. Ett band som nästan uteslutande
spelar originallåtar, ofta med stark bluesprägel.
Och som har två fina plattor ute. Något samband?
/Christer
|
|
|
|