[2010-02-16]
... på två kvällar
arrangerade av Göteborgs Bluesförening
|
Dennis
Greaves (foto Vanja) |
Steel
'n Blues och Nine Below Zero @ Musikens Hus 6/2
Nine Below Zero:
Dennis Greaves gitarr/sång, Mark
Feltham munspel, Gerry McAvoy
bas, Brendan O'Neill trummor
Som har lirat tillsammans i typ 25 år, även
om Mark haft en paus och giggat med andra band. Bluesig
pubrock är väl etiketten - ibland straight blues
av den röjigare varianten, kanske färgad av
att 3/4 av bandet länge spelade med den irländske
slidegitarristen och bluesrockaren Rory Gallagher.
"You Can't Please All The People All The Time"
sjunger de själva - och jag känner mig utpekad.
För trots all rutin (jodå, allt sitter som
en smäck) så griper NBZ inte mej. De sjunger
dessutom "Don't Point Your Finger At The Guitar Man"
men det tänker jag göra: klart han är skicklig,
men när bandet lirar blues blir han snabbt skränig
och vräkig. Bäst tycker jag att NBZ låter
när de kör nån slags mix av 60-talspop
och Clash med sång från de tre frontfigurerna.
DET var fräckt! Nä, förlåt, jag njöt
mera av förbandet: Steel 'n Blues. |
Fr.v.
Mats, Petra och Olle (foto Vanja) |
Steel 'n Blues:
Petra Odenman sång, Janne
Jonsson pedal steel, Olle Bridal
gitarr (Stratocaster), Mats "Marshall"
Karlsson gitarr (Les Paul), Marcus Sigvardsson
bas och Jens Ericson trummor.
Ett av vår bluesscens intressantaste band, värda
betydligt mer uppmärksamhet än vad de hittills
fått (OK, de har spelat på Åmål's
Blues Fest, Nisse Lönnsjö diggar dem). Skoj
alltså att GBF bokar dem! Ett band med enastående
musiker som arrangerar och spelar repertoaren på
ett personligt sätt. Och som frontas av en talangfylld
sångerska med hur mycket potential som helst.
"Jazzy blues with western swing and country influences",
så beskriver de sig själva på MySpacesidan.
Den här kvällen vill jag nog addera 'rock' till
influenserna. Flera låtar lät tuffare än
sist, och "Mean Woman" (?) med steelintro, tung
bas och call-and-response mellan Olles och Mats vassa
gitarrer tangerade bluesrock. Och Jannes pedal steel blev
rent aggressiv i klassikern "Made Your Move Too Soon".
Steel 'n Blues blandar och ger: "Barefootin"
i högt tempo med chickenpickin' på pedal steel
(!). En långsam transparant blues utan bas &
trummor där Janne axlar rollen som slidegitarrist
- åter på pedalsteel. Mera blues: Ett coolt
jazzigt nummer med Mats raffinerade solospel. "Stormy
Monday" - tung, tung - med flott intro och lika flott
solo från Olle. Swinging "Two-Timing Lover"
där Mats utforskar jazzskalor och Janne följer
upp med ett spel många långa mil från
Nashville. En halsbrytande "Mojo" med Mats countrypicking
och Olles racerblues (jodå, man kan svaja lite med
en gitarrhals). Och så SRVs "Pride and Joy"
där Olle är på sin mammas gata.
Och över alltihopa lyser förstås Petras
röst: klar, kraftfull, fylld av energi och glädje.
Inte så jazzigt rökig eller countrytwangig
just ikväll - det blev inte den bagen på MH:s
stora scen. Men när det passar in: oj vilken palett
av färger och klanger den kvinnan har att välja
från. Tro mig, vi har bara sett och hört början.
(Lite Patsy Cline?) |
Pilgrim
@ Musikens Hus (Café Hängmattan) 10/2
Karin Forsman sång, Peter
Gran sång, gitarr, mandolin, banjo, Marcus
Svensson sång, gitarrer, dobro, Mikael
Fahleryd kontrabas,
sång
"Sorgliga
låtar i glatt tempo", det är Pilgrim det,
sa' Karin. Så kan det vara men jag blev mest glad!
Det blir jag lätt av Pilgrim.
Inte så olikt Jazzåspelningen jag skrev så
ordrikt om, så jag tar det kortfattat. Grymt bra
var det, "Farther Along" och "Helplessly
Hoping" blev rent gudomliga, liksom min favorit "Sailing".
Och "She's More To Be Pitied" av Stanley Bros:
en sorglig låt i sorgligt tempo (sa' Peter) men
ändå. Glimrade lät den i alla fall!
Vad mera? En ny låt kallad "Some Day"
(tror jag), med Peter som författare och med sagde
P i högform på banjon. Och "Turn The Cards
Slowly" dekorerad av inte bara solon från gitarr
& plåtgitarr utan också av Karins fipplande
med - en kortlek. Jepp, en komplett Pilgrimkväll
av bästa märke.
Likt Cato d.ä. (tjatandes om Kartago) måste
jag dock alltid avsluta mina anföranden (i mitt fall
om Pilgrim) med att "jag saknar Marias röst".
Den 27 mars kommer man faktiskt att kunna höra den
i Pilgrim såväl på Dirty Records som
i Frölunda Kulturhus. Vilket gör mig glad: The
Forsman Sisters är - trots deras individuella talanger
- ett typexempel på uttrycket "helheten är
större än summan av delarna". (Foto:
bandets eget) |
|
|
|