[2010-03-14]
... på de gångna musikveckorna |
|
Blues
Deluxe @ 'Klubb Roxy', Jazzhuset 26/2
Simon Lindekrantz sång/gitarr,
Olle Schelander gitarr, Janne Jonsson
pedal steel,
Pontus
Henriksson klaviatur, Conny Sävmo
bas, Martin Kohlus trummor
Bluestone bokade på Jazzhuset - men samtliga av
bandets gitarrister har förhinder. Ingen drömsits
precis, men hos Simon vilar inga ledsamheter. Ett par
telefonsamtal, ett möte - och Blues Deluxe är
fött. Olle (Remedies), Janne (Steel'n Blues) och
Pontus (Flared) radar upp sig bredvid Simon och ett fräscht
sydstatsgungande band rullar igång.
Och det blir så klart blues: "Cold Cold Feeling"
med Pontus kluckande Nord och Olles kallt blå reverbgitarr,
"We'll Play The Blues For You", "Tore Down",
"One Way Out" och "Big Boss Man".
Det blir sanslös swing från fenomenale Janne
på pedal steel. Det blir så klart nån
Los Lobos. Och det blir genomgående ett gott svettigt
sydstatsgung - som det dessutom går bra att dansa
till (begriper t.o.m. jag, mannen med två vänsterfötter).
Simon tar fram den STORA rösten, Janne sina blåaste
bluesigaste Sho-Bud-lix, Olle jobbar konsekvent med kompet
men bränner ändå av flera glimrande solon
(vi hör alltför sällan Olle på våra
scener!), Pontus dompterar sitt keyboard (hur många
& långa fingrar har karlen?) och axeln Conny/Martin
har som vanligt järnkoll.
Det finns gott hopp om fler gig framöver med Blues
Deluxe - den här konstellationen fungerade alldeles
för bra för att lägga ned! Håll ögonen
på GigKalendern! (Foto ovan Tom Friend) |
Richard
Tehler Trio och CODE:BLUE @ Feskekôrka 3/3
Richard Tehler Trio:
Richard Tehler sång/gitarr, Gian
Kündig bas, Chris Montgomery
trummor
CODE:BLUE: Per Andersson
sång, gitarr, Thomas I.
sång, bas, Mats Johansson trummor
+ gäster (bl.a. Måns Töpel
gitarr och Ola Hammarsten munspel)
Jag
fick följande mail i höstas från The Red
House Blues Club: "Jag [Ove Källström]
och bluesgitarristen Måns Töpel tröttnade
på att det sällan spelas liveblues i Göteborg
av den sort som vi gillar, så vi startade denna
club nu i somras. RHBC [The Red House Blues Club] har
ambitionen att leverera improvisations-, och gitarrbaserad
Dallas Texas Blues med solo som fokus. Starka influenser
är Stevie Ray Vaughan, Hendrix och Joe Bonamassa."
Ambitiöst så det förslår och jag
blir SÅ glad när folk tar tag i saker och skapar
sin egen scen i stället för att gnälla.
Men jag blev tveksam när jag läste att scenen
var Feskekôrka. Som bluesscen? Nu har jag alltså
varit där - och jag kan glatt rapportera att det
fungerar! Överraskande bra ljud framför scenen.
Och hög mysfaktor: tända ljus bland isen i diskarna,
cool! Massor av publik, både vid scenen och uppe
på 'balkongserveringen'.
CODE:BLUE (med gäster) öppnar
med Dylans "Gotta Serve Somebody", bluesar till
det än mera med "All Your Love". Basisten
byter av Per vid sångmicken, det blir "Back
Door Man" i Doors klassiska tappning. En slowblues,
en SRV, en ZZ Top, Stones, CCR. Ett proffsigt och solitt
band med en klart varierad repertoar. Extra bonus: mycket
snyggt munspel från Ola. (Code:Blue gick upp på
scenen igen efter Richards trioset, men det hann jag inte
följa).
Richard
Tehler Trio gör därefter sitt debutgig,
och det med den äran. Det står en bastant svart
Marshall bakom Richard ikväll - nu är det på
riktigt. Först ut är "Manic Depression":
tung arrangerad rytm och slingrande ormtjusarskalor på
Stratocastern. Därefter "Blues (Won't Let Me
Be)": ett nummer vi hört Thomas Carlsson sjunga
med Richards gitarrspel bakom sig: nu är det Richard
som fixar såväl sång som gitarr. "Spanish
Castle Magic" med arrangerade break och ändå
ett stort improvisatoriskt flyt. "Who's Been Talking":
mera blues, svalare, vackrare, kanske åt Peter Greenhållet.
Det är tre lysande musiker på scen, det vet
vi sedan gammalt. Men mitt i de instrumentala extravaganserna
imponeras jag av Richards sång, särskilt i
de något glesare låtarna. Robert Johnson gjorde
sin vandring ned till korsvägen för att lära
sig spela - har Richard månne hittat en sådan
gatukorsning för sin sång?
Doyle Bramhall II:s
"Problem Child", kantig och tuff med tempobyten.
Superbt gitarrspel, och klar Creamvarning på bandet.
En snabb egen låt om längtan ger mersmak (Creamstuk
igen). Och så "Double Trouble" med klockren
sång, följsamt komp och ett vackert gitarrsolo
med violinton - så vackert att Vanja får en
tår i ögat. En kraftfull "Crossroads":
Chris & Gian piskar på unisont. Perfekt triorock
med läckert solo. Till slut "Fire" som
bjuder på såväl vräk som dynamik
med Richards wahwahpedal i fronten. Trots pyrotekniken
hänger det ihop så tajt, så tajt. Jo,
det blev ett par tre Hendrixlåtar, men gruppen låter
ändå mera Cream (tjat, tjat) i mina öron.
Bättre betyg har jag inte.
En fullträff för såväl band som arrangör:
jag bugar djupt för musikerna & herrarna i det
röda huset och önskar dem ett varmt lycka till.
(Foto: Vanja Fridhammar). [RHBC
klipp
på YouTube] |
•
Åsså två tankar till |
Sam
Vesterberg och Tore Sundström @ KoM 5/3
Sam
Vesterberg sång/gitarr, Tore Sundström
dikter, Jimmy Olsson bas, Gunnar
Frick klaviatur/gitarr
Hade Sam Vesterberg varit amerikan (i stället för
en veteran från Nynningen) hade han antagligen kallats
för "The Voice". En röst som ljudande
malm: det är inte överraskande att hans två
förebilder är urstarka sångare som Muddy
Waters och Einar
Ekberg. När Sam tar i från tårna
tar han tack och lov ett steg tillbaka, annars hade mikrofonen
upplöst sig i sina beståndsdelar. När
han dessutom har den goda smaken att skriva och sjunga
pärlor som "Sent men inte försent",
"Väg 45", "Älskade Cowboy"
och "Gula lågan" (alla på Sams album
"Väg 45") är det min tur att få
tårar i ögonen. Sam Vesterberg når långt
in i lyssnarens själ - så är det bara.
En rese i många avseenden.
Tore Sundström är en perfekt parhäst, med
korthuggna svärtade dikter som ofta ger ögonblicksbilder
från hans norrländska ungdom. Jimmy och Gunnar
är lyhörda musikanter som förstärker
sångens och diktens stämningar. En kväll
som dröjer sig kvar riktigt länge inombords.
(Foto på Sam © artisten) |
Alexander
Durefelt @ No. 1 Guitarshop 6/3
Alexander Durefelt sång/gitarr, Gunnar
Frick klaviatur/pedal steel/dragspel
Det har på sistone dykt upp två sympatiska
små musikscener i stan, båda som bihang till
affärer för musikentusiaster. Dels skivaffären
Dirty Records på Andra Långgatan 4A, dels
No. 1 Guitarshop på Johannebergsgatan 14.
Dagen
efter Sam Vesterbergs gig på KoM sticker vi in huvudena
i gitarraffären för att kolla in Alexander.
En begåvad sångare och låtskrivare som
vi är nyfikna på. Och vem sitter där vid
hans sida, iförd Kinks-T-Shirt och beväpnad
med keyboard, pedal steel och dragspel, om inte den evige
Gunnar Frick? Vi känner oss som stalkers.
Alexanders färska platta "Hearts On Repair"
är en liten juvel - starka sånger i en (välj:
klassisk / tidlös / retro) amerikansk singer/songwritertradition.
Välskrivna sånger som förstås fungerar
perfekt även här i gitarrbutiken, endast dekorerade
av Alexanders akustiska gitarr och Gunnars 'weapon of
choice'. Framförda på ett påfallande
chosefritt och sympatiskt vis. En gemytlig spelning -
snacka om närhet. Det är ofta musik av hög
kvalitet i den här affären - ta en paus i promenaden
och stick in huvudena ni också! |
|
|
|