[2010-06-18] |
Inte lätt
att få med alla flygarna på samma bild, men till
slut funkar det! Foto Vanja |
...
på High Kite Flyers @ Dirty Records/Café Santo
Domingo 17/6
Erik Masao Olsson sång/akustisk gitarr/Fender
Rhodes, Johan Kronquist sång/akustisk
gitarr, Henrik Westerberg Fender Stratocaster,
Mark Crawford lapsteel/elgitarr, Axel
Broman bas, Petter Cederlund trummor
Absolut
debutspelning för drakflygarna, även om trion Erik,
Johan & Henrik tidigare spelade ihop som Broken Records.
Lite försiktigt och trevande i starten, men snart hittar
man gynnsam termik. Eriks & Henriks "Looking For The
Dead" låter faktiskt lite Grateful Dead: folksy &
soul light. Fint kryddad med Rhodes, lapsteel och ständigt
smakfulla sångharmonier. Harmony vocals är över
huvud taget ett kännetecken för drakflygarna: från
Byrds till (åtminstone nästan) Beach Boys. Och allt
material är bandets eget. Imponerande, för det är
en rad starka och varierade låtar. Erik, Johan och Henrik
skriver alla tre, och vem vet vad de nya kollegorna kommer att
bidra med?
Kvällens favve No. 1: "Only Two". Allvarliga
rader om en familj i sönderfall: stark melodi, klingande
gitarrarpeggion, sugande lapsteel. Ett dynamiskt arrangemang
med fina små detaljer.
Kvällens favve No. 2: "Klaudia". "She wore
high heel shoes / I had some cash". Ajajaj, kan det gå
väl? Långsam men beslutsam country: Erik pyntar med
ljuv överstämma medan Petter håller rytmen i
ett järngrepp, bistert leende över STAX-tröjan.
Säkrare
och säkrare för varje låt: De tre sista är
rent självsvängande och Axel dansar och ler. Ett souligt
nummer med Mark spelande mustiga blueslicks på sin Les
Paul Jr; "The Silver Plate" ("Silver Tape"
viskar Mark) som ligger på Dusty Records eminenta samlingsCD
"Rockin' At The Barn, Vol. 5"; och slutlåten
"Desperado" som hade platsat hos de kaliforniska örnarna.
Med tanke på hur bra debutgigget låter så
kan nog drakarna nå upp till örnarna. Ge dem lite
tid, långa snören och en bra termik och de kommer
att förbluffa oss alla.
Fotnot. Jag har sagt det förr, men det tål att sägas
igen: Dirty Records/Café Santo Domingo har på kort
tid blivit en institution på musikscenen. Ett trivsamt
häng för musikentusiaster, och som inte blivit sämre
av att kafferepertoaren utökats med folkölet Brandmästare
Andréns Törstsläckare. Från Dugges så
klart. Jo då, det är FOLKÖL som står på
bordet på bilden ovan! Om vän av ordning undrade.
|
[2010-06-16] |
...
på Wolfblues @ Jazzå 13/6
Wolfgang
Bünz sång/akustisk gitarr, Henrik
'Pilen' Pilquist Stratocaster, Johan
Johansson klaviatur, Stefan Bellnäs
bas, Stefan Sandberg tenorsax/flöjt
och Tomas Olsson trummor.
Det
har varit bra tunt på sistone med liverapporter
från Redaktör'n, men det beror uteslutande
på att den s.k. sommaren har anlänt och nu
rubbar Redaktör'ns cirklar med helgresor och (självklart
välkomna) besök. Jazzås söndagar
har gång på gång kommit i kläm
men denna gång lyckades vi hinna dit i tid.
Nej, inte riktigt i tid: när vi kom dit hördes
"Light My Fire" fylla lokalen, stämningsfullt
dekorerad av Stefans sax. Så girade låten
tvärt till och växlade över i "Going
Down". En typisk Wolfbluesmanöver. Pilens Strata
ylade plötsligt tungt tungt och Beck hade nog nickat
gillande. En rock'n'rollblues i "I'm Ready",
en gles känslosamt sjungen "Fire And Rain".
Paus.
Men så är vargen tillbaka med "Talk To
Your Daughter" och strax så radas de riktigt
maffiga russinen i kakan upp: "I Don't Need No Doctor"
med pulserande groove och läcker flöjt och slidegitarr.
"Tobacco Road" i tung ödesmättad upplaga.
Ekande gitarrsolo - och saxen går in och svarar
fras för fras. Glimrande! Ray Charles "Hard
Times" där Wolf tar fram den STORA soulrösten,
Stefan sin vackraste sax och Johan alla sina pianofingrar.
"I
Ain't Superstitious" med flummigt keyboard (var är
de projicerade flytande oljorna?) och Pilens rullande
gitarrsolo med lätt Hendrix-touch. "Junior's
Wailing": ett paradnummer för Wolfs älskade
Steamhammer och för hans egna vargar så klart.
Stora hjul rullar ostoppbara genom rummet... Och så
en slowblues (aldrig fel på Jazzå): "Need
Your Love So Bad" med smärtsam tenorsax, trumspel
i filttofflor och ett snyftvackert gitarrsolo dränkt
i reverb.
Pang på rödbetan zurück med ett x-tranummer
som i rasande takt (och jag menar det) avverkar ett osannolikt
medley av "I'll Be Your Baby Tonight" > "Be-Bop-A-Lula"
> "Going Down" > "Wo ist der Geiger"
> "Blue Suede Shoes". Slut. Applådstorm
och 100 grader i lokalen.
"Wo
ist der Geiger" är värd en fotnot. Jag
saxar ur Google: "Wo ist der Geiger” (Where
is the fiddler), a German version of “Kom van dat
dak af” by the leading Dutch Rock`n`Roll band “Peter
en zijn Rockets”. “Wo ist der Geiger”
was originally recorded by “Oliver Twist and the
Happy Twistlers” on the Electrola label.
Wolfblues - denna sanslösa konstellation av musiker
- är värda mycket mer än en fotnot. När
jag satt där på Jazzå och fåfängt
försökte svalka ned mig med en pils kändes
det rent objektivt som om Polar Music Prize hade varit
rimligt. Men OK, jag hade faktiskt tagit två öl.
Jag säger bara en sak, Wolfgang: WUNDERBAUM!!! |
|
|
|