|
[2010-09-24]
...
på Carolina Gustafsson och Ann-Louise Anttila @ Musikens
Hus (Café Hängmattan) 22/9
Carolina Gustafsson sång, Leif
'Pedda' Pedersen gitarr/sång.
Ann-Louise Anttila sång/gitarr, Åke
Ziedén gitarr/sång, Christina
Gustafsson kontrabas.
"Blues i Hängmattan", ett arrangemang av Göteborgs
Bluesförening. Samtliga fotografier Vanja.
Först
ut på scen, en tolkare. Carolina är
ett nytt ansikte och en ny röst för mig. Uppbackad
av Pedda, desto bekantare på våra scener. Hon
inleder med bluesstandarden "Nobody Knows You When You're
Down And Out": snyggt men lite försiktigt, lite
snällt. Men vänta bara: i Nina Simones "Feeling
Good" och i en soulstänkare à la STAX som
lånats ur Duffys repertoar tar Carolina äntligen
i från tårna och visar upp sin rösts stora
potential. Mera sånt om man får önska! Rösten
blir också övertygande rökigt blå i
en långsam flerackordsblues på temat "I'm
A Fool For Falling In Love With You". Mycket mycket snyggt.
Pålitlige Pedda kompar så klart
elegant och stabilt, sjunger en vers då och då
och tar ensam hand om "Autumn Leaves". Inspirerad
av Clapton, tro? Stora hjärnor tänker lika, se blänkare
nedan!
Och så Ann-Louise, en skapare. Mest
eget material alltså: ambitiöst, begåvat,
bitvis rätt så komplext. Nu hör vi fler klanger
från scen: Ann-Louise kompar bitvis sig själv på
gitarr, dessutom lyser Åkes gitarr och Christinas bas.
En trio som även formellt ÄR en trio kallad Clown
(länk nedan). Jag fastnar främst för två
av Ann-Louises sånger: explosivt rytmiska "Watch
Out" som till sin form erinrar om tuff sydstatsrock men
som med trions akustiska behandling landar i en helt annan
luftigare och poetiskare värld. Och "Feel All Right"
som lätt skulle kunna bli en megahit för en amerikansk
sångerska någonstans i crossover/countrybagen.
Två låtar perfekt stödda av Christinas
glimrande basspel.
I sofistikerade "Blå blå smärta"
signerad Åke Ziedén delar Ann-Louise
och Åke på sången. En känslosam jazzbluesduett
där Åke får tillfälle att sola gnistrande
på sin akustiska gitarr. En superb gitarrist som jag
annars är van vid att höra på elegant Gibson
Les Paul och som då smakfullt blandar Rune Gustafsson
med BB King.
Underbar sång från Ann-Louise rätt över
- jag kan inte skriva något annat. Och jag är inte
förvånad.
Och så slutar kvällen med en kort 'super session':
alla inblandade på scen MINUS Carolina PLUS Robert
Tolf på sång/munspel. Ann-Louise sjunger
klassikern "Tore Down", Robert gör sitt paradnummer
"BB King medley" och Pedda frontar i kraftfulla
"Sixteen Tons". Alltid sympatiska Blues I Hängmattan
är slut för den här kvällen, men det kommer
mera!
Fotnot: Redaktör'n erkänner gärna att han är
en stor beundrare av sångerskan Ann-Louise Anttila.
Det beror inte bara på den här kvällen. Om
vi går elva-tolv år tillbaka kunde man höra
ett blues/rockband i stan som hette Sweet 'n' Sour.
Som bl.a. spelade på Restaurang Minus (arr. Blues I
Centrum) och på Mother's Freak. De två gitarristerna
var Dan Mohlin (senare i Steady Rolling Men) och Redaktör'n,
på klaviatur hördes Vanja, på bas Lars Petersen
(senare hörd i Say What!) och på trummor Peter
Mohlin (Add Blue, Steady Rolling Men). Och på sång,
yes: ANN-LOUISE ANTTILA! Som gång på gång
demonstrerade för oss och publiken vilken begåvad
och intuitiv sångerska hon var/är. Jodå,
"Tore Down" gjorde hon redan då. Nu är
hon tillbaka - med besked!
www.myspace.com/clownstring
|
... på två krogar med blå
musik i kalendern
Gigi
Bar & Kök: En kvarterskrog vid Radiotorget,
Västra Frölunda, som verkar ha den sympatiska ambitionen
att presentera live blues på (främst) lördagar.
Flera lokala bluesband har redan giggat där (Men
Of The World, Bluesland, SGB) och krogens kvickt
uppdaterade sida "Live Music På Gång"
visar att fler är på väg (Black Coffee,
Rag Bag, Voxhall Blues, Smiling Hearts, Blue Kind, Bluesland
omigen). Krogen är säkert värd ett besök
- som bokande bandledare eller blueslyssnare.
www.gigi.dinstudio.se
Hemmaplan
(f.d. Jeffreys Pub) på Karl Johansgatan 92 vid Chapmans
Torg i Göteborg har bokat in sydstatsrockarna Los
Desperados och bluesbandet (såklart) Bluesland
på var sin fredag under hösten. Kollar man Hemmaplans
facebookgrupp ser man inte så mycket av bluesen, men
vem vet vad som kan komma?
www.facebook.com/group.php?gid=142183689771
|
...
på Rag Bags debutCD
Det har gått två och ett halvt år sedan
jag hörde Rag Bag för första gången -
och föll pladask. En blandning av J J Cale och blues
med Dylanvibbar. Rått och mjukt på samma gång.
En beskrivning som fungerar även idag när jag nyfiket
lyssnar på deras debutCD, inspelad rätt upp och
ned en söndag i Backa Teaters studio. Live i studio alltså.
Vilket ger massor av närhet och känsla.
Elva
spår, flera av dem signerade J J Cale så klart.
Men det är en varierad platta, ta bara "Carrickfergus",
en irländsk traditionell låt som Van Morrison har
i sin repertoar och som Rag Bag gör till sin i en övertygande
version, komplett med ett långt himmelskt gitarrsolo
från Anders Blad. Och överraskande nog en Ulf Lundell:
"Hem till mina rötter igen". Bredbent och självsäker.
Sitter perfekt.
Bengt Johannesons röst i centrum, precis som det ska
vara. En röst som utstrålar auktoritet. Vågar
man skriva klyschan 'huggen i granit'? Och bandet har förståndet
att samla sig omkring hans röst. Även om gitarristen
Anders upprepade gånger levererar mästerliga solon,
ömsom vackert ekande, ömsom argt morrande, så
konkurrerar de två gentlemännen aldrig med varandra
- de kompletterar. Perfekt souvenir från en spelning
- eller en inkörsport om du inte hört Rag Bag.
Det kan finnas några ex kvar av CDn, kolla med Dirty
Records (bredvid Jazzå) eller direkt med Bengt
Johanneson!
www.myspace.com/ragbaggbg |
...
på ny platta med Eric Clapton
Eric Clapton kommer alltså med en ny CD i slutet av september
(28/9) med den minst sagt fantasilösa titeln "Clapton".
Nu vet Redaktör'n mycket väl att Clapton årsmodell
2010 inte precis är det hetaste namnet på alla bluesdiggares
läppar, men nu råkar Redaktör'n tillhöra
de trogna så därför vill han gärna pusha
för EC.
Websiten
MusicRadar.com berättar:
"As an archeological musical study, the record sees Clapton
mining still-fertile ground, addressing songs by such noted
composers as Irving Berlin, Fats Waller, Johnny Mercer and Hoagy
Carmichael. But the surprising thing about Clapton, the album,
is the remarkable manner in which the guitarist, singer and
songwriter makes each cut his own. This is no mere ’covers
album’ (see Rod Stewart for that). This is Clapton courageously
walking down the hallways of reinvention and discovery. For
a man of 65, that’s got to be exciting."
OK,
intressant åtminstone. Hittills har jag bara hört
EC:s i mina öron lysande version av klassiska "Autumn
Leaves": ett spår som man redan nu kan
höra här
på Spotify. Värd att lyssna på även
om man föredrar Tal Farlow och Barney Kessel till vardags.
MusicRadar.com
skriver om albumet spår-för-spår
Kort
videointervju med Eric om albumet
Erics
officiella website presenterar kortfattat plattan med små
små musikklipp |
|
|