[2010-10-28]
...
på Paul & the Bad Kays @ Gigi 16/10
Paul Alfredsson sång/munspel (från
Paul & The Blue Delivery), Conny Aidanpää
gitarr (Conny & The Casuals), Erik Billander
kontrabas (Voxhall Blues) och Tommy Johansson
trummor (Voxhall Blues, Sture Elldin Blues Band). Foto Vanja.
Debut
för en helt ny kvartett minsann. Ett band som Paul
tidigare presenterat så här:
"Det kommer att vara fokus på munspelsbaserad
Chicagoblues som vi kommer att framföra på
ett originellt och personligt sätt. Med sången
i centrum, och ett gitarrbaserat komp som stöttas
upp med kontrabas och trummor för att få ett
rytmiskt sväng!"
Ett efterlängtat band dessutom. Palle Alfredsson
är ett tungt namn i min bok, och jag vet inte NÄR
jag hörde honom senast på scen. Och Connys
framträdanden med The Casuals har varit sorgligt
glesa. Erik och framför allt Tommy är frekventare
på våra scener.
Ja, Palles beskrivning ovan avslöjar ju hur (bra)
det lät den här kvällen. Ett debutgig som
lät som ett "färdigt" band. Jag har
hört stories om många lå-å-ånga
söndagsrep. De gav utdelning! |
|
Something old, something new. Something borrowed, something
blue. Eget och lånat. En favorit blev Slim Harpos "My
Home Is A Prison": slow och svårmodig. Superb tolkning
av Palle. Tung. Rå. Skärande. Rätt in i hjärtat.
Sång genom munspelsmicken (något jag inte alltid
faller för, men här...). "Key To The Highway"
som man hört alltför ofta i ovarsamma händer
kändes helgjuten och klart dynamisk, prydd med läckra
solon på munspel och gitarr. "Tough Times" levde
upp till sitt namn. Hard core blues. STENHÅRD. Slet upp
många ivriga dansare på golvet. Kanske låten
var en tribut till bandet Tough Times (slutspelat 2001) med
Conny, Janne, Sture, Jerry och P-O?
Apropå Conny. Hade jag skrivit om fotboll - som jag inte
kan något om - hade jag kallat honom en gudabenådad
lirare. Han bjöd bl.a. på en egenhändigt snickrad
instrumental (Palle gled av scenen) av klassiskt snitt med många
vändningar. Elegant spel så klart, lika elegant som
Conny himself. Klädsel och Silvertonegitarr helt i svart/vitt.
Dyr färgfilm hade varit slöseri.
Bandnamnet?
Kolla bilden ovan noggrannt. Framför bastrumman ser ni
en gitarr (av märket Kay) lutad mot en liten stärkare
(av märket Kay). En sprakande stygg kombination vi bara
fick höra i någon enstaka låt (överhettning!)
men wow!
Glimrande gig alltså - kraftfullt men med sansad volym.
Palle glänste förstås vokalt (blir ständigt
starkare) och på munspel, och Erik & Tommy skapade
en solid groove. Vete sjutton om inte det var det mest imponerande
spel jag hört från Tommy Trumma. Klart inspirerad.
Liksom Erik på kontran. (Erik i snygg svart westernskjorta,
ger i alla lägen poäng hos Redaktör'n. Modeblogg
igen.). Kolla in Paul & the Bad Kays söndagen
den 14/11 på Jazzå!
OBS! Tommy Trumma kom orättvist helt i bakgrunden på
den översta bilden, därav x-tra bild på honom
ovan t.v. En bild tagen av Vanja i en skivstudio i Alabama i
somras. Idag kör jag Christers Modeblogg: Tommy bär
en grann t-shirt som är en souvenir från ett smarrigt
Memphiskafé. |
|
...
på Flat Five Society @ Dirty Records/Café Santo
Domingo 15/10 Jan
Jonsson pedal steel, Mats "Marshall"
Karlsson gitarr, Magnus Eliasson bas,
Stefan Alm trummor + gästartist Petra
Odenman sång. Foto Vanja.
Flat Five Society är en fascinerande kvartett (som ibland
blir en kvintett). Trotsar egentligen beskrivning. Svårt
med terminologin. Fusionsjazz med virtuos pedal steel i sättningen,
typ? Låter inte alls så lockande och lättillgängligt
som musiken faktiskt är. Gränsöverskridande vågar
jag kalla den i alla fall.
Men
hur låter det då? Enklast är faktiskt att avnjuta
de videoklipp som maestro Janne har lagt ut på sin YouTubesida:
http://www.youtube.com/user/janjomusic
"Stolen Moments"/"Round Midnight", "Never
Make Your Move To Soon", "Atlanta Inn"/"All
My Might", "Fine And Mellow" och "Waltz
For Elma" listade överst på Jannes sida spelades
in denna fredagskväll på Dirty Records. Sen finns
där en massa annat godis också! På sidan och
på Dirty.
Det
finns ännu inte någon platta med bandet Flat Five
Society, men Jannes egen "Steel Reflections" speglar
ofta de sound vi får höra på Dirty. Marshall
är dessutom med som gitarrsolist på tre av CDns spår
och Petra gästar även här på sång.
Men tillbaka till Dirty: När jag för första gången
lyssnade på det här bandet tänkte jag hela tiden
"Oj, vilket solo Janne gjorde. Mmmm vilka rytmer! Flott
bluesigt solo, Marshall!". Och så. Men ikväll
blundar jag mer eller mindre och låter musiken skölja
över mig. De individuella rollerna tappar snart sin betydelse.
Allt smälter ihop i en enda skön flow. Vågar
jag använda recensentordet 'organiskt'? Så känns
det i alla fall. Och jag dricker inget mer berusande än
espresso.
Men några spretiga halvt slumpmässiga fotnötter
blir det - jag öppnar ögonen då och då
och hittar pennan.
"Josie":
Steely Dan och litet poppigt L.A.-stuk. "För att göra
Marshall glad" ler Janne. Det blir vi också.
"Around Midnight":
Janne öppnar med melodislingan på steelen och jag
smälter. Totalt. Jazz de luxe.
"Waltz For Elma":
Jannes vackra komposition tillägnad dottern. Marshall dekorerar
med flott solo.
"Atlanta Inn"/"All
My Might": Petra smyger fram till mikrofonen i Jannes "All
My Might" och stannar kvar. Lite trevande sång i
början, hon har inte hunnit lägga så mycket
tid på att sjunga den senaste tiden, men vänta bara!
"Never Make Your
Move Too Soon": soulblues i annorlunda, funky version.
Knixig med rytmer och motrytmer.
"Mercy Mercy
Mercy" vokalt. Hallå! När hörde du texten
till den sist?
"Fine And Mellow":
Billie Hollidayklassiker med sväng. Bluesjazzigt intro
från Marshall och nu är Petra riktigt uppvärmd,
nu gör hon sig rättvisa. Yeah! Lysande Sickan, lysande!
|
|
|