[2011-01-25]
...
på Bill Wyman’s Rhythm Kings @ Konserthuset 23/1
Bill
Wyman bas/ sång, Albert Lee
gitarr/ sång, Andy Fairweather - Low
gitarr/ sång, Beverley Skeete sång,
Georgie Fame orgel/ sång, Geraint
Watkins piano/ sång, Graham Broad
trummor, Nick Payn saxar/ flöjt/ munspel,
Frank Mead saxar/ munspel
Två
små inledande tankar:
Tanke nr 1: Konserten börjar endast två minuter
efter utsatt tid. Vilken idé! Den varar 2 ¾
timme inkl. paus vilket är helt OK.
Tanke nr 2: Oj vilket fint sound man får genom att ha
med både orgel och piano i ett bands sättning.
Jo då, det finns några bra förebilder.
OK - allt
ljus på scen! Georgie börjar med en parodiskt långsam
rad ur ”Whiter Shade Of Pale”: “We skipped
the light fandango”. Som omedelbart kantrar över
i ”I Got A Woman” i ett halsbrytande tempo. Albert
fortsätter med “Jump, Jive and Wail” i hög
fart. Gitarrsolo och koreograferade blåsare. Massiv
ljudbild, många instrument, mycket mellanregister.
Beverley
frontar i ”Sweet Soul Music” (”Spotlight
on Sam and Dave!”) och Geraint följer upp med rock’n’roll
med klirrande pianolir och Franks tenorsaxsolo. Bill tar över
mikrofonen i cajunlåten ”All Night Long”
av Clifton Chenier och Geraint lirar dragspel. Bill är
f.ö. en mysfarbror ikväll med sympatiskt småprat.
Andy &
Beverley sjunger duett i ”Harlem Shuffle”. Georgie
gör klassiska ”Hit The Road Jack”, slirar
vidare in i ”Fever”, därefter Vans ”Moondance”
och så tillbaka till ”Hit The Road Jack”.
Vilken skönt sval röst! Payn pyntar med supercoolt
barytonsaxsolo. Albert följer med snabb “Baby That’s
Rock’n’Roll” (Coasters) och smattrar på
med gitarren.
Frank
Mead, elegant i blåvit bowlingskjorta, pratsjunger ”Just
Your Fool” och bjuder på blått munspel.
Geraint gör Irma Thomas “It’s Raining”
komplett med regnplink på pianotangenterna. Beverley
låter närmast hotfull i “Run Through The
Jungle” (CCR) och Frank är så suggestiv på
munspelet. Bill avslutar setet med “You Never Can Tell”
pyntat med ett dubbeltenorbreak Thorleifs skulle varit avundsjuka
på. Paus.
Och
fr.o.m. andra set tycker jag spelningen byter karaktär
och växer betydligt. Nej, jag var inte ute i baren
i pausen även om det låter så. Men det
kändes som om många låtar gick för
fort i första set. I andra set blir det lägre
och ofta suggestivare tempi och följaktligen mycket
mera sug i låtarna.
Musikerna och vokalisterna börjar ta ut svängarna
mera än tidigare, tänjer och sträcker på
formen, ger låten mera tid att utvecklas.
Dessutom så känns ljudbilden snäppet behagligare
än förut i mina öron - fast jag kanske
bara har vant mig. |
|
Mera
sug i låtarna var det - omedelbart illustrerat av Beverley
och “It’s A Man’s World”. Mäktig
sång, suggestiv rytm som sagt, läckert blås,
superbt altsaxsolo från Frank. Albert följer efter
med rock’n’roll och flyhänt gitarr. Georgie
levererar ytterligare en pärla: ”Three Cool Cats”
(Coasters igen) med ‘alla’ på kör. T.o.m.
Payn dansar, men Bill är orörlig. Frank broderar ut
låten på altsax och väver in en snutt av ”Work
Song”. Den mannen är MAGISK!
Geraint
agerar svavelsefull andeutdrivare med framgång i “Out
Demons, Out!”. Andy sjunger “Route 66” och
visar stolt leende upp det första gitarrsolo han någonsin
lärde sig. Georgie tar mikrofonen i JJ Cales “Anyway
The Wind Blows” som blir lång och överraskande
flummig med vasst och kantigt spel från båda gitarristerna.
Beverley bekänner sedan “I Just Wanna Make Love
To You”.
Georgie,
helt enastående, i en jazzballad från 20-talet,
"Just For A Thrill" (tack Wivatt för titeln!).
Andy gör charmig Dylan i “I’ll be Your baby
Tonight” och nu är det Nick Payns tur att hantera
munspelet. Albert rockar på rejält (igen) i en
fin “I’m Ready” där Geraint spelar
glimrande piano.
Beverley
gör det igen i “I Put A Spell On You”. Vilken
pipa den kvinnan har! Grymma rytmer, Albert drar ett riktigt
gitarrhjältesolo och Frank munspelar. Bill avslutar andra
set med “Honky Tonk Women” av en känd rockgrupp.
Bedövande applåder från en stående
publik. Sällskapet är strax tillbaka med tre riktigt
fina extranummer:
- Beverley
sång & Albert sång/piano ensamma på
scen med en vacker ”Crying In The Rain”.
- Georgie, Albert, Graham, Nick & Frank gör en coolt
bluesig Mose Allisonlåt. Georgie är på sin
mammas gata här och jag bara smälter. Det är
jag inte ensam om, det är tydligt.
- Albert frontar Johnny Burnettes klassiker ”Tear It
Up” och levererar ett långt och typiskt twangigt
Albertsolo. Vi får inte ”Country Boy”, men
det här var en fin ersättning. Applåder, slut,
tända lampor.
|