[2011-03-10]
...
på det eviga ämnet: våra livemusikscener
- just nu
Jazzå:
Ola Bjurmans blogginlägg "Jazzå
tvingas ge upp livemusiken" av den 4 mars lyfte verkligen
av locket på en redan sjudande brygd. Det kom givetvis
mängder av inlägg i Olas egen blogg, men dessutom
skapades det raskt en Facebookgrupp med rubriken "Rädda
Musiken på Jazzå". Följ den! När
jag skriver dessa rader har den 1035 sympatisörer men
siffran växer ständigt. Och upprörda kommentarer
strömmar in.
TV4
gjorde dessutom ett besök på Jazzå och
intervjuade krögaren Christer Jansson och Öppen
Scen-generalen Mats Götherskjöld. Bostadsrättsföreningen
förklarade att de inte hade tillfälle att medverka
meddelade TV4. Som tittare drar man i ett sådant läge
sina egna slutsatser: slutsatser som inte blir så positiva
för Brf. Har man bra på fötterna är det
obegripligt att man inte tar chansen att tala i egen sak i
ett sådant forum. Så nej, det har man antagligen
inte.
TV4
intervjuade dessutom några politiker. Intressant
att kl. 22 nämndes - det är ju då Jazzås
musik tystnar.
The
St. George: Puben på Repslagaregatan i Masthugget
har sedan länge varit en etablerad scen för Bröderna
Bäcks souljazzjam varannan torsdag. Men förändringens
vindar blåser uppenbarligen överallt och - shazam!
- så blev The St. George till en thairestaurang. Men
- shazam igen! - så flyttade Bröderna Bäck
sin musikscen till Byns
Bistro på Tredje Långgatan 13. Det
blir sessions varannan onsdag (!), fortfarande jämna
veckor. Premiärkväll den 9/3, dvs. igår, och
jag betvivlar inte att den blev lyckad: att man nu håller
till betydligt närmare Linnés flanörstråk
lär inte minska publikantalet.
Cheers:
En pub som ligger på Viktoriagatan 10, en adress som
jag inte besökt sedan krogen "V4 Combi" låg
där. Simon Lindekrantz (Simon Says, Bluestone etc.) blev
intresserad av att testa Cheers som en lokal för livemusik
och gjorde så den 3/3 med fullt band: Pilen gitarr,
Gian bas, Abbe trummor och Simon sång/gitarr. Och med
rockklassiker som "Cocaine", "Fly Like An Eagle"
och "Beast Of Burden", blues som "Tore Down"
med en peppad Göran Svenningsson på gitarr. Och
"Ain't No Sunshine" med gästande sångerskan
Sara. En fältmässig test, alltså.
En stor publik varav påfallande många musiker,
en riktigt kul kväll, säkert mycket kommers i baren
- men en fortsättning är mycket osäker. Vi
håller tummarna. (Redaktör'n känner att han
behöver många tummar idag med tanke på läget
i musikvärlden. Tummarna mitt i handen är redan
förbrukade.)
Kolla
Rustan
Lefins blogg: massor med bilder och videoklipp från
3/3! |
Fr.v. Ola
Johansson, Sune Jeanson, Elizabeth Fredriksson, Sten G Gustavsson.
Samtliga bilder © SGB ...
på SGB: ingen väg tillbaka - det är det HÄR
som gäller
Jag
tror jag hörde av Sten G Gustavsson första gången
årsskiftet 2006/2007. Han mailade mig om spelningar med
sin trio Sten G Bandits, tre kompisar som spelade
sina favoriter ur skivhyllan med 60- och 70-talsblues och rock
fast på sitt eget vis. Strax träffade jag Sten himself
av en slump på Win-Win där han sålde mängder
av läckra musikaffischer. Nyhetsmailen fortsatte att komma:
i augusti 2007 blev trion en kvartett med sångerskan Louise
Danielsson plus att Ola Johansson
tog över trumstolen. Bandet bytte namn till SGB,
spelade in CDn "No Road Back" och giggade, giggade,
giggade tills korna kom hem. Ponte Vecchio i Mölndal, Ferdinand,
Jeffrey's, Henriksberg, Norsesund ...
Och
jag fick allt mer respekt för Sten: en sann entreprenör,
en entusiast som fick saker gjorda, 'a man with a mission'.
Och så var det det där med affischerna: han skapade
underbara konsertposters för var och en av SGB:s spelningar.
Gjorda i samma anda som de från San Francisco på
60-talet, designade av namn som Rick Griffin, Victor Moscoso,
Wes Wilson och Mouse & Kelley. I vår värld är
det endast Sten och pianodomptören Johan Johansson som
gör sig det kära besväret: många etablerade
band har inte ens tryckt upp en egen affisch. Hmmm.
Och
nu sitter jag med SGB:s splitter nya CD i handen, "This
Is What Matters". Tio
låtar, samtliga skrivna av bandet, många av Sten
& Louise. SGB årsmodell 2011 innebär Elizabeth
Fredriksson sång, Sten G Gustavsson
gitarr, Sune Jeanson bas (+ på CDn klaviatur,
sång, gitarr) samt Ola Johansson trummor.
Louise
fick till slut svårt att kombinera alla vardagens roller
med bandets spelningar så Elizabeth ryckte in. Men båda
sångerskorna hörs på plattan, typ half-and-half.
Jag har fortfarande inte hört SGB på scen (börjar
bli dags!) men det är mycket möjligt att den musik
de serverar live kan etiketteras just "Rocking Boogie Blues":
rubriken på bandets websida. Inget fel i det, även
om det inte är Redaktör'ns favoritbag, men CDn "This
Is What Matters" är så mycket mera. Vanja &
jag lyssnade med elefantöron igår kväll och
hörde en ambitiös platta gjord med massor av referenser
och influenser och uppenbarligen gjord med ett riktigt gott
humör.
Upp
med volymen! "Anisette i Savage Rose" viskar Vanja.
"Ett Deep Purple-riff! Och "All About Money"
låter ju som Black Sabbath!". Och så trampar
hon takten så att soffan gungar. Och visst är det
så. Ett stabilt och ofta tungt komp med riff hämtade
från underjorden, kombinerat med tydliga melodier som
fastnar, ibland sjungna med en ljuvt flickaktig röst. Och
så ljusa överstämmor på det. Fräck
mix!
CDn snurrar: "Feel Tonight" med mycket fin sång
andas engelskt 70-tal, varför inte Family? "Tomorrow"
har element av engelsk folkrock. Komplexa "Anything"
öppnar med filmmusikssynt och fortsätter med läcker
stratosfärgitarr, fast i centrum är så klart
sången: en kvinnoröst med nästan barnslig klang
och ett lätt vibrato, bara SÅ bra. "No Road
Back" är en 12:a men definitivt ingen rå boogie:
knixig rytm, flott blå gitarr, massor av klanger och hoppsan
- flöjt! England Rule the Waves! Pint of bitter?
Nej, boogie blues kallar inte jag det här. "This
Is What Matters" är
ett både ambitiöst OCH roligt rockalbum skapad av
sanna entusiaster med öronen vända mot The Sixties
& Seventies. Nu är Redaktör'n rejält nyfiken
på hur SGB förverkligar sig på scen! Ett band
under utveckling - och jag är optimist. CDn
inhandlas från bandet på www.s-g-b.se.
|
...
på 'The Way West Blues' "Spotlight
on Pedda, yeah yeah!" Snart får sångaren och
gitarristen Leif 'Pedda' Pedersen strålkastarna
på sig igen. Ja inte bara han utan också de välbekanta
gentlemännen Mårten Olsson gitarr
(Sture Elldin Blues Band, Slowburn), Bo Hansson
klaviaturer (Mr Bo and the Voodooers m.fl.), Stefan
Klementsson bas (Peddas Bluesband) och Bob
Gilbert trummor (Wolf Men Jaxx).
Scenen blir kära Jazzå och datum söndagen den
13/3. Då begår gruppen sin Göteborgspremiär
under arbetsnamnet 'The Way West Blues'. Jazzå fick helt
plötsligt en lucka i programmet och Pedda högg direkt
när krögaren Christer Jansson nämnde det. Så
man fick snabbt skaka fram ett bandnamn. Tidigare har den här
kombinationen av musiker spelat på jamscenen på
Åmål's Blues Fest under namnet Broder
Blues Bad Boys.
Redaktör'n har hört inspelningar från Åmål
och försäkrar att det blir en fin söndagskväll.
Det låter verkligen bra, särskilt i de lite långsammare
låtarna där Peddas varmt mörkbruna röst
fullständigt kommer till sin rätt. Snitsigt gitarrspel
också: självklart med sådana gubbar. Ses på
Jazzå!
Vanjas bild på Pedda från Göteborg
Blues Party 2009. |
...
på
B-Laget: inget b-lag
Kent Börjesson sång/gitarr (Vanjas
bild t.h.), Bengan Blomgren gitarr, Bengt
Bygren klaviatur och Stefan Bellnäs
bas. Noterar ni någon gemensam nämnare? Just det:
efternamnen börjar på bokstaven B. Men det räcker
inte.
Dessutom spelar man uteslutande B-sidorna på Rolling Stones
singlar (undrar vem i bandet som kom på det?) och kallar
sig logiskt nog för B-Laget. Annars är det inget b-lag
prexis.
Debuten blir på Brännö (detta B!) Värdshus
lördag 26/3. B there! |
|
|