[2011-07-07]
...
på Göteborg Blues Party "Goes to town"
2011 @ Trädgår'n 30/6 + 2/7 och Stora Teatern 1/7
(tankarna
får ligga kvar en vecka till...)
Så
är alltså årets bluesparty till ända:
"3 days of peace, love and music" för att återanvända
legendariska Woodstocks etikett. 'Music' var det förvisso
i överflöd, 'peace' råder under varje festival
(fråga de leende väktarna) men 'love' verkar temporärt
ha varit en bristvara. Inte musiker och festivalbesökare
emellan - sällan ser man en så glatt kramande skara
- men en bristvara vid den behandling som den tappert kämpande
Göteborgs Bluesförening fått
utstå.
Som Redaktör'n uppfattat det hele: Först måste
man lämna den vackra Slottsskogen efter åtta lyckade
festivaler. Men inte på grund av klagomål på
Göteborg Blues Party avseende ljudvolym och liknande.
Nej, i stället är man ett närmast slumpmässigt
offer i en konflikt mellan myndighet och krögare. När
man så försöker behålla känslan
av festival utomhus genom att inleda de tre kvällarna
på de nya spellokalernas uteplatser faller detta dels
på svårmotiverade kostnader, dels på ointresse
och ovilja. Myndigheter och krögare igen. Och så
var det det där med alkoholserveringen på Storan.
Ointressant tyckte Storans krögare. Som strategiskt valde
bort en köpstark, städad och ofta törstig publik
som kundkrets. Lysande Sickan.
Men
musik fick vi ha tack och lov. Arvid Nero & Kalle
Stenbäcken öppnade festivalen som en charmig
duo: Arvid sång/gitarr, Kalle klaviatur. En blandning
av eget svenskspråkigt material och amerikansk blues.
Finalen med Arvid sjungande ett långsamt BB Kingnummer
endast kompad av orgel satte sig fast som en av festivalens
höjdpunkter.
Jag har tidigare hört T-Bear & The Dukes
of Rhythm göra en mästerlig spelning i
Skaftö Folkets Hus. Då med två gitarrister,
ikväll med endast T-Bear på gitarr. Som i stället
valde att spela desto längre och kraftfullare solon,
vilket i mina öron gjorde att organisten, överraskande
nog Palle Wagnberg (bild t.h.), alltsom oftast
kom i kläm. Palle är en av jazzvärldens stora
på Hammondorgel, en riktig finlirare (lyssna på
trion The Real Thing), och vore ett klipp för vilket
internationellt bluesband som helst. Så lite mera utrymme
hade inte varit fel. Men visst, jag är en stor beundrare
av T-Bears röst, och The Dukes of Rhythm gjorde ett förträffligt
jobb.
Simon Says. Oj vilket band! Det är bara att
skriva: 'Ännu en höjdpunkt'. Ni som läser detta
vet precis hur (bra) de låter så jag ska nöja
mig med att nämna att Pilens slidesolo på "24
Hour Blues" fick lyssnaren bredvid mig att jämföra
honom med David Gilmour i Pink Floyd. Atta boy. Och så
marsch pannkaka in i stora salen för att höra Magic
Slim och hans kompband - och jag är ledsen,
han är INTE min påse, så Chicagolegend han
nu är. Kompbandet inledde själva med en riktigt
fin "Let's Straighten It Out" (Latimore, O V Wright
etc.) men efter ett par av Magic Slims egna nummer retirerade
Redaktör'n diskret.
Så
var det fredag och vi stod ALLA på Storans scen. Det
låter märkligt, men så fungerar den bakre
'klubbscenen'. En riktigt fiffig lösning. Swing
Tarturo (bild t.v.) visade sig vara
en fullträff: en stiligt retrostylad kvartett med massor
av utstrålning. Och ett läckert matchande sound:
ju jazzigt poppigare desto bättre. Bluesnumret kändes
faktiskt en smula pliktskyldigt.
Så roterade vi 180 grader och där lirade Gumbo
(i absolut originalupplaga) igång sin New Orleans-r&r.
Mest i uptempo: det var ett sånt kontinuerligt sväng
att det inte hade suttit fel med någon riktigt seg,
soulig tryckare i promenadtakt. Anyways, Gumbo gjorde ett
kanongig (igen), och Micke blixtrade ofta till på gitarren
(har han månne haft en träff med djefvulen vid
korsvägen?).
Munspel är inte mitt absoluta favoritinstrument (f'låt
till de som känna sig drabbade) men i engelsmannen Steve
"West" Westons fall gör jag gärna
ett undantag. Tycker att hans spel är enastående,
såväl i ton som i melodi. Dessutom en fin röst
och snygga gångkläder: vad kan gå fel? Och
det var inte mycket som gick fel i Trickbagpaketet
med Steve, amerikanen Barrelhouse Chuck (piano,
sång) och Svenne Z (sång, gitarr,
munspel). Tommy Moberg, energisk som en auktionsutropare,
dirigerade sina mannar och resultatet blev två helgjutna
set. En av de programpunkter under Göteborg Blues Party
som kändes 'allra mest blues': de här tre kvällarna
bjöd sammanlagt på en riktigt bred provkarta musik.
Lördag
och tillbaka till Trädgår'n. Först ett jam
arrangerat av slitvargarna i Blues Jam Gbg.
Därefter Karin Rudefelt & Doctor Blues
från Växjö: ett rockigt och funkigt band med
stora ambitioner och med i princip endast originalmaterial.
Guldstjärna för det. Alltid sympatiskt dessutom
med en tjej vid mikrofonen - det blev hon och de två
täcka damerna i Swing Tarturo som fick representera spinnsidan
i år.
Nåväl. Vidare in i stora salen och fler engelsmän:
Oli Brown Band (bild t.h.). Något av
en tidsmaskin som förde mig tillbaka till London '69:
en tung trio frontad av gitarrist med vajande hårman
och Telecaster. Lite Jimmy Page-varning.
Tredje festivaldagen börjar alltid mättnadskänslan
göra sig påmind. Särskilt när det gäller
långa, tunga gitarrsolon. Oli Brown blev ett offer för
den mättnaden, och medan jag gillade hans rätt så
'snälla' röst och hans drivna gitarrteknik tyckte
jag att han smattrade iväg alltför många toner
i varje solo: ofta mer skala än melodi. "Less is
more" tycker Redaktör'n, så sorry Oli, i min
bok får du stå på tillväxt.
Interstate 40 Rhythm Kings gjorde stor succé
hos publiken: kändes lite mera soul och gospel än
sist. En intressant utveckling i så fall för ett
hårt jobbande, sympatiskt och alltid underhållande
gäng.
Och
så Stan Webb (bild t.v.) och hans Chicken
Shack: en gammal favorit som jag inte sett på
scen på många, många år. Verkade påfallande
fräsch (likt Jeff Beck häromsistens) och hade faktiskt
utvecklat en - vad jag minns - mäktigare pipa än
sist. Började riktigt bra med en annorlunda tacklad "The
Thrill Is Gone" som lovade gott, men snart blev det MYCKET
och HÖGT. Minns mättnadskänslan. "I'd
Rather Go Blind" funkade bra, "Poor Boy" var
magnifik, men ibland var det farligt nära en YouTube-ig
"Stan Webb shreds". Jag backade många meter
med bågnande trumhinnor. Och under backandet hörde
jag alla tänkbara reaktioner från publiken. Från
gott till ont. Men missförstå mig inte: det VAR
skoj att återse Stan the Man!
Bluesjam igen i lilla salen (herrarna såg bekanta ut)
och därefter var Göteborg Blues Party nummer 9 till
ända. En festival som blev klart annorlunda p.g.a. lokalerna.
En festival med påfallande stor musikalisk bredd. En
festival som vad jag förstår kunde summera ned
helt OK publiksiffror (tack och lov!). En festival som motiverar
en enorm och stående ovation riktad till Göteborgs
Bluesförening: dess styrelse, funktionärer, publik.
Om någonsin ordet "arbetsseger" varit på
sin plats så är det just här.
En festival som säkert inbjuder till många reflektioner
och diskussioner: lokaler, inriktning, antal dagar. Men det
tar vi framöver. Just nu är det läge att njuta
av alla goda minnen (vi alla) och det goda samvetet (GBF).
Detta gäller dock inte Myndigheter och ngn enstaka Krögare.
Det ämnet kommer vi nog också att återkomma
till.
Samtliga bilder tagna av Vanja. Ett PICASA-album kommer... |