...
om Leif Johansson med vänner @ Café Hängmattan
14/12 Leif
Johansson sång, munspel, gitarr, Gunnar
Kjellerstedt gitarr, sång, Johan Häggström
bas, Hans Malvén trummor. Leif t.v.
och Johan nedan fotograferade av Vanja vid andra spelningar.
Det
känns som om det var en evighet sedan jag såg Leif
Johansson på scen. Något gig med trion
Ahlin, Johansson & Tolf kanske? I så
fall bra länge sedan. Nej, Leif brukar jag möta i
hans roll som styrelsemedlem och funktionär i Göteborgs
Bluesförening. En pålitlig slitvarg med allt sådant,
det har jag hört från flera håll. Med andra
ord har han verkligen förtjänat att för en gångs
skull själv få stå i spotlighten och lira sin
älskade blues.
Går vi ännu längre tillbaka i stadens blueshistoria
så var Leif munspelare i General Blues Band,
och ikväll har han med sig Johan Häggström
& Hans Malvén som utgjorde det bandets
trygga rytmsektion. En sextett som faktiskt har en riktigt fin
liten CD bland sina bedrifter: "In The Pocket" inspelad
1999. Chicagoblues varvad med eget material plus låtar
av Ronnie Earl, Kim Wilson m.fl. För övrigt så
var Dick Ahlin vars efternamn nämnts ovan en av bandets
två gitarrister.
Den fjärde musikern på scen har en helt annan bakgrund.
Gunnar Kjellerstedts rötter hittar man
långt tillbaka i Växjös livemusikscen. Redan
där och då var han en riktigt vass rockgitarrist
och bl.a. medlem i den respekterade gruppen Mammuth
(1969–1976). Spelade vad Redaktör'n (också
Växjörötter!) minns på en elegant vit Burns,
ev. modell Bison, made in England. Ikväll är Gunnar
i stället beväpnad med en röd Hagström Swede
(original, jodå), en Cry Baby wahwah och ett Marshall
Valvestate combo.
Leif
& Gunnar är jobbarkompisar, det är så den
här sättningen blivit till, och varvar som goda kamrater
de egna favoritlåtarna i sånglistan. Leif får
rejält med utrymme för sitt munspel, Gunnar för
sin gitarr. Jag lusläser i mitt kladdiga block: Öppnar
med två nummer av Chicagomodell med Leif på sång,
varefter Gunnar tar över mikrofonen och gör "Black
Magic Woman" plus "You Don't Love Me" à
la Allman Brothers. Tillbaka till Leif och Chicagostuket i "Help
Me" och "Checking Up On My Baby". Och så
där fortsätter man. "Strange Brew" och "Sunshine
Of Your Love" å ena sidan, "Sloppy Drunk"
å andra sidan. Tror ni kan gissa vem som frontade vad?
Just det.
Efter
pausen överraskar Leif oss med att sjunga klassiska "Walking
Blues" ensam på scen med en akustisk gitarr. Riktigt
riktigt bra, dessutom snygg guitar picking: den här sidan
av musikern Leif har jag inte hört tidigare! Bandet raskt
upp på scen och det blir mer Robert Johnson i "Stones
In My Passway", mer stone blues i Muddys "I Can't
Be Satisfied". Gunnar sjunger den tydligen ofrånkomliga
"Thrill Is Gone" och sedan blir det faktiskt T-Bone
Walker med wahwahpedal i "Tell Me What's The Reason".
Gult kort från någon purist i publiken? Nej. Robert
Tolf gästar bandet på extra munspel i "Malted
Milk". Gunnar är nu rejält uppvärmd och
han och hans Marshall tar täten i "Little Wing"
och "All Along The Watchtower". Och så några
snabba tolvor och x-tranummer på finalen.
Det är mycket entusiasm och iver på scen - ibland
blir det lite rörigt - och framför allt Gunnar växer
låt för låt. Rolig att lyssna på, härligt
spelsugen, tar i från tårna och trampar dessutom
allt frikostigare på sin Cry Baby. Och Redaktör'n
älskar ju wahwah. Gunnar är fortfarande en vass gitarrist
(vassare antagligen), spelar variationsrikt längs hela
gitarrhalsen och låser inte fast sig i ett par pentatoniska
boxar. Inte heller i träligt rabblande av skalor, tack
för det. Bra röst också, gör exempelvis
Creams "Sunshine Of Your Love" imponerande bra. Den
är inte lättsjungen precis! Leif å sin sida
har inte en lika kraftig stämma, men hans främsta
röst är förstås munspelet och där
är han en nestor. En munspelare med smak.
Summering? Å ena sidan känns den här kvällen
som General Blues Band med en gästande bluesrockgitarrist,
och visst är det tvära kast i repertoaren. Å
andra sidan innebär givetvis detta att spelningen är
rejält varierad, vilket man inte kan säga om alla
bluesgigs. Kaféet är fullsatt, publiken är
entusiastisk, onsdagen är räddad, vägen är
utstakad. Nu återstår den delikata uppgiften att
hitta ett coolt bandnamn. |
...
om att det är dags för "gamla" Jazzås
musikpublik att gå ombord Det
var en riktigt fin söndag i söndags. Ja, familjen
Lanshammars glögg i Grimeton var grym, men jag menade egentligen
Uncas Tribes gig på S/S Marieholm. Eller, om man så
vill, och det vill Redaktör'n: "Första musiksöndagen
på NYA Jazzå".
Den hade varit ännu mera lyckad om bandet hade haft en
större publik. Jo, jag vet att det är mycke nu: julstök
och allt. Men jag har under den senaste månaden fått
SÅ många nyfikna frågor typ "Har du vatt
nåt på båten? Hur är det?" eller
"Är det nån musik där alls?" eller
"Är Pia där också?". Svar: "Ja.
Bra. Ja. Ja.".
Bor
man i Linné och vädergudarna är tjuriga så
tar man Buss 80 på Linnégatan.
Det tar ex. 8 minuter från Hpl Olivedalsgatan till Hpl
Lilla Bommen. Korsa planen framför Operan och gå
ombord!
|
PS!
Uncas Tribes nya EP finns till salu på Dirty Records,
2:a Långgatan, fr.o.m. 30/12!
|
[2011-12-22]
...
om Uncas Tribe @ S/S Marieholm 18/12 Uncas
Rydén sång, ak. gitarr, Henrik
Pilquist gitarr, kör, Fabian
Kallerdahl keyboard, maraccas, Gian Kündig bas,
kör, Chris Montgomery trummor. Foto: Vanja
Musiksöndag.
Stiger in, hejar på familjen Pil, på Svante, på
Uncas. Kramar Pia, köper ett par Hof. Krögare Christer
i kockmundering ler välkomnande i bakgrunden. Alltid trevligt
här på Jazzå. Javisst ja.
'Releaseparty Med Förhinder' kunde det ha blivit, men vaddå?
Den som väntar på något gott osv. En splitter
ny 4-låtars EP med Uncas Tribe skulle egentligen ha legat
och rykt förföriskt på disken, men ibland är
tingen emot en. Snart ligger EPn och ryker på Dirty Records
hylla i stället. Köp den där!
Uncas Tribe är en institution. Så är det bara.
Jag gör det enkelt för mig och återvinner några
rader jag tidigare skrivit: "Och brittisk känns som
alltid den egenhändigt skrivna repertoaren: vi yngre oldboys
kan associera till The Move eller The Kinks, till Bowie c:a
"Space Oddity", i de flummigare ögonblicken t.o.m.
till Family. Givetvis till Lennon-McCartneys harmonier och melodier,
eller till de finurliga ordvändningarna ur den bästa
pubrocken. Men ändå: Uncas har en egen röst,
ett eget tonfall. Han kopierar inte, han har helt enkelt samma
gåva."
Det
blir en rad klassiker (OK, alla är klassiker). Exempelvis
"I've Got To Leave The Party" (gör inte det!)
och "Don't Ever Make Me Go To Harvard" som pyntas
med ljuv kör från Gian & Pil plus granna solobreak
från fenomenen Fabbe & Pil. "I See Myself",
som en spröd engelsk folksång med endast Uncas &
Pil på scen. "Roomful of Mirrors", förra
låtens totala motsats, så tungt som UT nånsin
blir med Pil på härligt vräksolo! Och så
"Holly Golightly", den perfekta popdängan.
Det finns mycket i sångboken. "This Time, Baby"
med fantasifull slide från Pil. "Ember And Ash":
alltså INTE Tango & Cash påpekar Uncas strängt.
En historia om två katter. "Wasting My Time",
läcker ballad där Uncas goes Sinatra med framgång
och belönas med jätteapplåd. "Common Deceit",
fräck i snabb staccato. Och till slut den dynamiska och
explosiva "Full Circle" där Pil äntligen
broderar ett par ormtjusarskalor.
Det är faktiskt stort att få höra sådana
fenomenala musiker en helt vanlig decembersöndag i Götet.
På första parkett med en sval öl i handen. Småskaligt,
gemytligt, närproducerat. Support your local Tribe! |
Dags
att skriva God Jul & Gott Nytt År
och pusta ut litet.
Redaktör'n ber att få återkomma vid tangenterna
efter trettonhelgen.
Om han inte fått skrivkramp - och ni läskramp. Förlåt
i så fall. |
|
|