[2012-01-25]
...
om två kvällar ombord @ S/S Marieholm (a.k.a. nya
Jazzå) Bjurman
Band feat. Kellie Rucker 22/1 Ola
Bjurman sång/gitarr, Bengan Blomgren
gitarr, Nikke Ström bas, Tomas
Olsson trummor + Kellie Rucker sång/munspel.
Foto nedan t.v.: Jim Steinfeld
Kombinationen
av ett synnerligen taggat Bjurman Band och ett nätt energiknippe
från Los Angeles resulterade i en musiksöndag att
minnas. Fast det är ändå säkrast att ta
fram den kladdiga fusklappen. Här kommer matchreferatet
("which goes something like this" som en autentisk
bluesman antagligen skulle säga).
Bjurman Band öppnar själva med några låtar
(bl.a. fina "Dusty Ol' Road") från Olas album
"Slowstarter". Och skapar direkt ett suggestivt sydstatsgung
pyntat med Bengans frenetiskt surrande slide. En stark inledning
av matchen, och en fingervisning om att Bengan är på
hugget.
Så tar Kellie tag i mikrofonen i klassikern "Rock
Me Baby". Rå sång, fräckt munspel - och
lika fräckt trumbreak från Tolson!
Kellie fortsätter med fyra egna låtar. Först
countrygungande "A Life Of Crime", därefter blåare
"Blues Is Blues". Som börjar som ett snällt
Lynyrd Skynyrd-nummer, men som blir styggare och styggare med
Bengans aggressiva Stratocaster i förgrunden. Och "Mississippi
Rain" (späckad med stopp, start och tempobyten + tufft
munspel) och "Wild, Wild West" (tillägnad George
W. Bush, men ingen tribut!), en snabb rocker. Bengans gitarrstärkare
ylar på gudomligt och Nikkes bas pulserar tungt, tungt.
Paus och vila.
"The Wind Cries Mary" inleder andra set: Ola tillbaka
vid mikrofonen. Grann sång, glest och luftigt spel, gradvis
allt starkare. Kellie tar över i "You're Leaving Me",
en stabil blues som kunde kommit från Totta's Bluesbands
repertoar. Bandet är ordentligt uppvärmt och Kellies
stämma har blivit allt rundare och behagligare. En stötig
och studsande "In The Meantime" ger Kellie möjligheten
att säga något syrligt om 'welfare' och Bengan kommmenterar
med ett vilt slidesolo.
Ola sjunger något Dylanskt om "shadows from a frozen
streetlight" och jag KAN inte placera låten. Snyggt
snyggt, Ola i sitt esse, och Bengan glöder i solot. Här
får slideröret vila. Ola fortsätter med egna
och vackra "Jesse" från "Slowstarter".
En 'omöjlig' platta från 1998 med bl.a. Bengan, Nikke,
Tolsson & Ronander (lyssna
i alla fall på "Jesse" på MySpace!).
Ikväll blir det ett flott munspelssolo från Kellie
i stället för från Mats.
Kellie leder laget i två standards: "Rollin' and
Tumblin'" och "Diving Duck Blues" (lite chicken
picking där från Bengan). Så blir det ett sjok
med Ola vid mikrofonen: "Why I Sing The Blues" och
JJ Cales "Anyway The Wind Blows" som kanar över
i "300 Pounds Of Heavenly Joy". Bandet trycker på
med hela sin tyngd och Bengan är 'smoking'. Och så
"Mess Of Blues" med ett gott 60-tals R&B-sound:
en låt som man kanske mest förknippar med Elvis!
Slut på gigget, men applåderna ger oss förstås
två extranummer: "Further on Up the Road" (Kellie
på sång) och "Bright Sunshiny Day" av
Jimmy Cliff med Ola på sång och Bengan på
glimrande gitarr. Vi applåderar frenetiskt och travar
sedan förnöjda nedför landgången, bort
mot buss 80. Men kommer snart tillbaka igen (Dale Watson!).
Maybe
Canada och Joakim Fritzner. Support: Everett Parker 20/1
MAYBE
CANADA: Magnus Hansson sång, gitarrer, Pär
Öjerot Fender Telecaster, Per Svenner
trummor, Petter Eriksson bas, David
Byström klaviatur och Joakim Fritzner
pedal steel.
JOAKIM FRITZNER: Joakim Fritzner
sång/gitarr, David Byström klaviatur,
Petter Eriksson trummor, Daniel Wejdin
kontrabas och Magnus Hansson Gibson SG. OBS:
båda grupperingarna angivna med reservation för fel...
EVERETT PARKER: sång/ak. gitarr. Som
gjorde mycket bra ifrån sig: starka egna låtar och
kraftfullt utspel på scen. 'Headlining' nästa gång?
[Bilden t.v. med Joakim & Magnus tagen i Studio Epidemin
av Vanja]
Ett till 100% lyckat releaseparty arrangerat av ambitiösa
Klubb
Honky Tonk Presenterar och lyhörde Petter Seanders
Birds
Will Sing For You i harmoniskt dubbelkommando. En av de
bästa musikkvällarna på länge: starkt originalmaterial,
välspelande och välrepeterade (inte sönder-)
musiker plus mästerligt ljud från scen. Och så
två frontfigurer, Magnus och Joakim, välsignade med
såväl charm och pondus som alldeles glimrande sångröster.
Jag
är alltid urusel på att etikettera den här typen
av singer/songwriterrock. Petter Seander skrev i sin förhandsreklam
så här (och han vet vad han talar om):
"Maybe Canada (a.k.a. Magnus Hansson)
är snygg, suggestivt medryckande skäggrock och americana.
Tänk Ryan Adams möter Justin Townes Earle möter
Feist."
"Joakim
Fritzners musik är rotad i känslig americana
– någonstans mellan Bon Iver, Fleet Foxes, Warren
Zevon och Emmylou Harris."
Tack
Petter. Så var det sagt. Redaktör'n hade inte anteckningsblocket
i handen (där satt nog en sval Hof) och kan inte heller
nöjaktigt redogöra för kvällens sångtitlar
(köp plattan!), förutom att Maybe Canadas sista nummer
blev "The Shape I'm In", en The Band-cover. Alla musiker
i americanabagen verkar avsluta sina gigs med The Band-låtar
på S/S Marieholm. En spaning. Något i väggarna?
En kväll med musikalisk talang i överflöd: må
nu bara mediagudarnas spotlights lysa en skvätt på
Maybe Canada och Joakim Fritzner. Då kan detta bli stort.
Det vore de värda. |
...
om Pusterviks ombyggnad: öppnar i april
Söndagens
G-P innehöll en bilaga med bl.a. en intressant intervju
gjord av Daniel Claeson med den trojka som leder ombyggnaden
av Pustervik vid Järntorget: Red Top,
Lotten & Joakim Levin
(Nudie Jeans).
Låt mig citera: "Skillnad mot förr? Den stora
sal som byggs i Pusterviksteaterns tidigare lokal. Plats för
750 i publiken, men kan stängas av och bli en klubblokal
för 250 - 300. I baren på övervåningen
blir det en restaurang och scen för sittande publik på
150 personer."
Öppnar i slutet av april. Förväntansfull, någon?
Hör jag tusen strupar svara JA?
|
...
om Travels With Charley: i studion
Vi
repeterar: Travels With Charley består av Elie
Bauduin sång/ akustisk gitarr, Sofia
Assarson sång/ tvärflöjt/ munspel,
Theo Stocks elgitarr/ lapsteel/ pedal steel/
banjo/ sång, André Robsahm elbas/
sång samt Max Olsson trummor/ dragspel.
Ett lika begåvat som charmerande band som Redaktör'n
prisade entusiastiskt i sina tankar
från 2011-12-08.
Nu har det jobbats i en inspelningsstudio och Max har mailat
mej 'första mixen' av två originallåtar: "Into
The Night" som lätt kunde varit en Springsteen-pärla.
Och (min favorit) "On The News" med ett stuk à
la Buffalo Springfield/ Neil Young/ Jefferson Airplane med ekande
stämma, frenetiska gitarrer och en desperat steel.
[Lyssna
på "On The News" på bandets website!]
[Lyssna
på båda spåren på bandets FaceBook
BandPage!]
Redaktör'n är lika imponerad igen! Hallå ni
musiker i den (något) äldre generationen: Förlåt,
men det är dags att fatta skrivarpennan, dags att stega
in i studion. Ni håller på att bli omkörda,
hur vassa musiker ni än är! |
|
|