|
[2012-03-29]
...
om Hannah Tolf med vänner @ Café Hängmattan
21/3 Hannah
Tolf sång, Per Walfridsson akustiskt
piano, Viktor Reuter kontrabas,
Anton Davidsson trummor.
Blues
i Hängmattan: Ett samarrangemang med Göteborgs
Bluesförening.
Foto Vanja.
Kan det ha varit på Louice 2004? Är det åtta
år sedan jag först hörde Hannah på scen?
Oj, det har hänt mycket under de åren. Visst, ungflickscharmen
och spontaniteten finns kvar, har snarare förstärkts
i takt med ökat självförtroende. Men när
hon i fjärde numret, Hoagy Carmichaels "I Get Along
Without You Very Well", leende parkerar sig på en
taburett och levererar en rökig jazzballad deluxe ... ja,
då är det världsvant artisteri. Då är
vi långt från den kvällen på Louice.
Och det är nog i jazzgenren som jag allra helst hör
henne. I "I Get Along..." som jag tycker är kvällens
starkaste nummer. I "My Baby Just Cares For Me", melodisk
och gungande. Eller i kvickare "Is You Is Or Is You Ain't
My Baby" som Hannah säger är hennes egen favorit
och som hon upprepar som extranummer. Och i "Why Don't
You Do Right" med omväxlande text och ordlös
sång och med det förnämliga bandet i alldeles
extra god form med eleganta solon till höger och vänster.
Men det blir inte bara straight jazz. Hannah bjuder på
fem musikaliska pärlor i Nina Simones "Go To Hell"
och "Feeling Good". Simon & Garfunkels "Kathy's
Song". Leonard Cohens "Dance Me To The End Of Love".
The BeeGees "Morning Of My Life". Glimrande (särskilt
Cohen)! Jag ska inte tjata om jazzen, jag lovar!
Och så blir det förstås blues. Det var ju där
det började. "I Need A Little Sugar In My Bowl"
exempelvis. En långsam cool jazzblues, i mina öron
påminnande om "Nobody Knows You" i stuket. Ljuvligt
tolkad. Medan de två standardlåtarna "Too Late"
och "Parchman Farm" tänjs och sträcks, vinklas
och jazzifieras till den grad att jag egentligen tycker att
det varit roligare om de gjort två rena jazznummer rätt
av. F'låt, där var jag igen.
Hannah har verkligen gjort en resa. Även bokstavligt, applåderad
såväl i Kanada som i USA. Hon har jobbat med sin
röst och dessutom utvecklat en mikrofonteknik jag önskar
fler hade på våra scener. Och hon drar med all rätt
en stor publik: Kaféet är sprängfyllt av andäktiga
lyssnare i alla (!) åldrar. Jag har länge skrivit
"Vad månde bliva?" om henne. Även om det
redan blivit mera än man någonsin kan begära
så fortsätter jag tryggt med den formuleringen. Go
Girl! |
...
om YaYa Men @ 9:ans Ölhall 25/3
Ingo
Molin sång/ percussion, Mille Andersson
gitarr/ sång, Lasse Lindberg bas/ sång.
Foto Vanja.
Hallå
eller? Vad är egentligen ett 'coverband'?
Läser man i Wikipedias
artikel så är det helt simpelt ett band som inte
skriver sitt eget material. Alltså radar artikelförfattaren
bl.a. upp Joe Cocker, Three Dog Night och Dark Star Orchestra
som typiska coverband. Och påpekar dessutom att "A
band whose covers consist mainly of songs that were chart
hits is often called a top 40 band".
Hmmm. Så kanske inte den typiske göteborgsmusikern
ser på begreppet 'coverband'. I så fall är
större delen av vår bluesscen en hoper coverband.
Ämne för en hetsig debatt?
YaYa Men är med göteborgska mått mätt ett
coverband - det skulle de nog själva säga - men en
covertrio som spelar i absolut högsta divisionen. Med snille
& smak. Och maximal groove. "Yellow Moon" och
"I Heard It Through The Grapevine" med hög intensitet
men låg volym. Beundransvärt. Dessutom sång
- lead och kör - som inte bara är suverän i sig
utan också i några fall skrämmande lika 'originalen'.
"The Weight", "Roxanne", "Heart Of
Gold", "Space Oddity". "Moondance"
med ett läckert småjazzigt gitarrsolo. Mille spelar
på en 'akustisk' gitarr, men pedalbordet ger honom snällt
vilka klanger som helst. ELO, mer Bowie, Daniel Lanois, Tom
Petty, mer Neil Young ... Sa jag smak? Och så en riktig
tour-de-force: Zappas "Cosmik Debris". Klockren. Sex
fyrar av fem muttrar Redaktör'n otydligt och viftar upphetsat
med anteckningsblocket.
|
...
om Kokomo Kings: nytt bluesband med välbekanta ansikten
Samuel
Andersson a.k.a. Harmonica
Sam sång och munspel, Ronni Busack-Boysen
gitarr, Magnus Lanshammar bas och gitarr,
Daniel Winerö trummor.
Samuel från Skåne har vi beundrat
i gästande Skåneband som Per & The Ouagadougou
Blues Quartet, Sir Jay & His Blue Orchestra och Fats B
and The Homeless. Ronni från Danmark
har imponerat stort på oss som gitarrist med Peter Nande
och Mud Morganfield. Magnus & Daniel
behöver nog ingen presentation.
Kokomo Kings är redo att besegra världen! De är
dessutom beväpnade med en rykande färsk och farlig
VINYLSINGEL: "Artificial Natural"
b/w "I Know Where To Go" med Nobelpriskandiderande
lyrik av hr Lanshammar, själfylld sång från
hr Andersson och det råaste blåaste sound som
tänkas kan från den eminenta kvartetten. Utgiven
på Grime Tone Record Company (även hem för
The Western Toneflyers).
[Nä, det är inte skivomslaget t.h. - Redaktör'n
lekte bara lite, inspirerad av bandnamnet.] |
|
|