|
[2012-05-18]
...
om Sam Vesterberg Blues Band & Dan Helgesen / Al Tehler
@ S/S Marieholm 12/5 Sam
Vesterberg sång/ gitarr, Al Tehler
gitarr, Dan Helgesen klaviatur, Mats
Boogh bas/ kapellmästare, Roger Mörck
trummor. Foto Vanja.
På pappret en överraskande
kombination, Sam Vesterberg & Al Tehler. För att generalisera
grovt: en singer/songwriter med fundersamma svenska texter och
med Nynningen och Tältprojektet som utropstecken i sitt
CV. Sida vid sida med en 100% bluesman med BB King och Ronnie
Earl i fingrarna. Nyfikenheten är stor när bandet
stegar upp på scenen och öppnar med en kraftfull
instrumental.
Al presenterar Sam - stor applåd - och så radar
bandet upp bluesklassiker som "Someday Baby", "Born
In Chicago" och en lång version av "Going Down
Slow". Sam är som alltid Mellansnackets Mästare
och berättar inlevelsefullt om Howlin' Wolf (Ylande Vargen!)
och hans sjukdomsperiod. "I've had my fun...". Och
sången följs av vassa solon från Al och Dan.
"Det
var länge sedan jag hade ett bluesband - det är roligt
att sjunga i ett igen!" Om "Oh, Pretty Woman"
berättar Sam att han sjungit den tusen gånger på
60-talet - och nu har han upptäckt att den har en riktig
text! Instrumentala "Green Onions" med gott orgelsolo
från Dan så klart och med en elegant övergång
till vokala "Boom Boom". En tufft spelad "Mean
Old Frisco", och så går Sam med ett snett leende
ned på knä (jubel!) under "Little By Little"
och levererar ett hypnotiskt gitarrsolo. Al i sin tur solar
massivt i "Further On Up The Road". Han har ett läckert
reverbdränkt ljud ikväll: Stratocaster genom en "Headroom"-
stärkare, en udda Fender-look-alike.
Paus och ett ögonblicks fundering: bra gubbar, schyssta
lirare, allt det där. Självklart. Men det ÄR
ett debutgig och även om markeringar och sådana detaljer
sitter klockrent så känns det inte som om Sams personliga
stämma ännu smält ihop med de övriga musikernas
mörkblåa sound på ett övertygande sätt.
"But wait, there is more!" som amerikansk TV-reklam
brukar utropa:
Snart är man tillbaka med Muddys "Forty Days and Forty
Nights". Fullt ställ - och Sam har lagt i en helt
annan växel och sjunger nu med en GRYM bluespipa! Dan dekorerar
med fräck orgel. "Who's Been Talking" formligen
glöder, "Catfish Blues / Two Trains Running"
likaså. Där får hans röst mig att tänka
på Big Joe Louis. Bandet kokar unisont! "Somebody
Loan Me A Dime" får de flesta att dansa, så
även Berra. Nu låter det 100%: Sams röst, Lesliekabinetten,
Als reverbsolon, Mats & Rogers superstabila beat. Wow, vad
hände?
"Got My Mojo Working" gjordes av en av Sams idoler,
Smutsiga Vattnet, berättar han. Smutsiga Vattnet, Ylande
Vargen och Blixten, det var de STORA idolerna! "How Many
More Years" (länge sedan man hörde den!) och
Dan släpper loss i ett mäktigt orgelsolo. En pulserande
men gles "The Same Thing" med explosiva fraser från
Al. Och så en grann avskedsinstrumental. Massor med välförtjänta
applåder. Thanks guys - be back SOON! |
...
om Songs Of Boda @ 9:ans Ölhall 13/5
Daniel Skoglund
sång/ gitarr, Anders Grahn bas, Andreas
Filipsson gitarr, Emil Brandqvist
trummor. Foto Simon Lindekrantz.
Daniel
Skoglund, som Redaktör'n annars är van vid att höra
lirandes lapsteel och gitarr med High Kite Flyers och Rambling
Nicholas, i spetsen för ett eget kapell. Redaktör'n
hann tyvärr bara med deras första set, men det var
desto mera njutbart. Ett sant stycke America(na) på den
nätta scenen: tre Fenderinstrument, några rutiga
skjortor och ett par gemytliga skägg. En look som riktigt
BRA jänkare i den svängen ofta råkar ha. Det
stämde även här!
Endast originalmaterial förutom övertygande tolkningar
av "Everybody Knows This Is Nowhere" (Neil Young)
och "Sea of Heartbreak" (en vemodig hit med Don Gibson).
Spelat med ett lättfotat gung med mycket jingle-jangle
på gitarrerna. Daniels ljusa, lite bräckliga röst
passade perfekt för idiomet och de snygga harmonierna var
som plockade ur en CSNY eller Eagles-bag. Starkaste numret i
mina öron var en mycket vacker ballad kallad "Silly
Song": melodi, sång, harmonier, gitarrlicks - allt
oklanderligt, allt alldeles underbart! En kvartett man vill
höra mycket mera av - men nu blev det Lilla Göteborgsvarvet
över Järntorget ...
|
...
om "Slapp Söndag" No. 2 @ Pustervik 13/5
Hair Of The Dog
- maj månads husband - är Henrik 'Pilen'
Pilquist gitarr, Johan Kronquist gitarr/
sång, Carl Stintzing piano/sång,
Gian Kündig bas och P.O Björklund
trummor/ sång. Foto från "Slapp Söndag"
No. 1: Vanja. ...
mot Pustervik och kväll nummer två på temat
"Slapp Söndag"! Läste ni förra veckans
Redaktör'n Tänker Till så har ni nog upplägget
klart för er. Den här kvällen var det alltså
husbandet Hair Of The Dog men UTAN gäst. Vi hann lagom
till andra set, och sedan hängde vi kvar.
Nytt för kväll två var bl.a."Baby, Let
Me Follow You Down" (Bob Dylan) med riff à la "Sunshine
Of Your Love". "Homework" (Otis Rush), mest inspirerad
av Peter Green's Fleetwood Mac. "Drift Away", en soulig
storsäljare med bl.a. Dobie Gray. Samtliga i schyssta versioner,
och Pilens gitarrsolo i "Homework" hade gärna
fått vara fem minuter längre.
Kalle gjorde dessutom en egen låt ("Du är så
grym") med Wilmer X-stuk och aggressivt piano. Lovar gott
inför kommande egna plattan! Dessutom gjorde han &
Johan Gram Parsons "She" om igen alldeles glimrande!
Ett Gram Parsons tributgig: kanske det vore något? Fin
musikkväll igen med andra ord. Och när jobbet med
lokalens akustik är fullbordat så blir lyckan fullständig! |
|
|