Foto: Vanja.
Kan bli ett album... |
[2012-06-13]
...
om Andra Långdagen 9/6
Som
- tro det eller ej - faktiskt bjöd på en hel del
annat än nedskräpning, vad än insändarskribenterna
tycker. Musik till exempel. Från alla håll och kanter
och på alla volymer. Redaktör'n fokuserade ögon
och öron på den ljudmässigt behagliga scenen
"Honky Tonk On A Truck": en parkerad lastbil pyntad
med häftig djungelbackdrop och ständigt lastad med
nya musikerframträdanden från kl. 13 till kring kl
20.
Först ut till rakning var Johansson & Det Starka
Bandet (bilden t.h.: "Folkmusikinspirerad rock,
bluegrass och svensk folkmusik i en härlig kombination")
följda av soloakten Eamonn Dowd ("Irländaren
Eamonn Dowd har en handfull album på sitt samvete, samarbete
med legendariska Nikki Sudden och en paradoxalt aggressiv och
smekfullt rockig americana att leverera"). Eamonn hade
bra drag i såväl gitarr som röst, men en angränsande
akt beväpnad med en fullkomligt gigantisk "trattmikrofon"
trängde tyvärr ut honom brutalt till och från.
Sevenson's Slowcooker (överst t.v.), ett
dagen till ära sammansatt lag av elitspelare, innebar Göran
Svenningsson sång / gitarr, Kalle Ruuth gitarr, Lars Mellqvist
bas och Henrik 'Pilen' Pilquist trummor. Och bluesig rootsrock
(och tvärtom) levererad med glödande entusiasm och
en 'take no prisoners'-attityd. Everly Brothers "The Price
Of Love" i träskrocksupplaga, Johnny Guitar Watsons
"Hit The Highway" (ett av Görans paradnummer),
John Hiatts "Memphis In The Meantime", Elmore James
"Stranger Blues", Allen Toussaints "Get Out Of
My Life Woman", "It Hurts Me Too" à la
Elmore James, och så Neil Youngs "Cinnamon Girl".
Tja, för mig hade de gärna kunnat kalla laget Quickheater.
Görans formkurva pekar brant uppåt och han kommer
helt klart att ha en mycket stark säsong under 2012.
Serieledande Simon Says (överst t.h.)
kontrade med en rad av sina 'hits' som James Hunters "No
Smoke Without Fire", "Turn Back The Hands Of Time"
à la Tyrone Davis, Sonny Landreths "Congo Square"
och Redaktör'ns favorit "24 Hour Blues". Grym
soulrockbag, och Simons röst har väl aldrig låtit
bättre. Och då förstår ni. Påfallande
många flanörer stannade upp med vidgade ögon
och öron.
Därefter travade Redaktör'n & Fotografskan hemåt
mot lammstek och ett glas rött, men "Honky Tonk On
A Truck" fortsatte oförtrutet med - i tur och ordning
1) High Kite Flyers, 2) en spontan "Tribute
To Flared" med Richard Tehler, Simon, Conny &
Pilen och 3) Flared. Enligt vanligtvis välunderrättade
källor lika lyckade framträdanden som de föregående.
Många tusen tack och en massa kramar till fixarna Simon
Lindekrantz, Klubb Honky Tonk och JAM Music Store (som f.ö.
föredömligt hade en svart sopsäck i bagaget).
Vår scen behöver desperat fler sådana som er!
Videoklipp
finns på Rustan Lefins YouTube-kanal |
|
...
om Lowboy @ Dirty Records 8/5
Martin
Abrahamsson sång/ gitarrer, Stefan
Dafgård sång/ munspel
Dirty Records / Café Santo Domingo är en oas.
Jag har sagt det förr. Dessutom en mycket lyckad musikscen.
Allt blir så nära när man lyssnar på
livemusik här. Bokstavligen och bildligt. Musikerna sitter
på andra sidan fikabordet. Och närheten, intimiteten,
gör förstås oftast framträdandet starkare.
Så även denna kväll.
Det
är 'rough, tough workingman's blues' när Lowboy
lirar. Två starka vokalister med helt olika röster:
Martin lite grövre och råare, Stefan ljusare och
vassare. Ett perfekt combo. Inget akademiskt pillande och
föreläsande: det här är jukejoint blues,
även om fulspriten bytts mot café au lait.
Delta- och Chicagoblues på rad. Som Tarheel Slim "Too
Much Competition" [M], Lazy Lester "Sugarcoated
Love" [S], Jimmy Rogers "Chicago Bound" [S],
Tampa Red "No Matter How She Done It" [M], Kim Wilson
"Learn To Treat Me Right" [S], Muddy Waters "Diamonds
At Her Feet" [S], Alvin Youngblood Hart "Joe Friday"
[S] och "If Blues Was Money" [M]. De två sista
låtarna lånade från Alvin Youngblood Harts
fina debutalbum "Big Mama's Door" påpekar
Martin.
Man turas om att sjunga lead (jo, bokstaven i parentes ovan
antyder det), Martin byter mellan trägitarr och plåtdito
- och Stefan plockar fram sitt magiska kromatiska spel i "Diamonds
At Her Feet" och gör Redaktör'n SÅ lycklig.
En suverän
blå timme, tack för det! Ses på Pre-BluesParty
torsdag 28/6 på S/S Marieholm!
|
...
om göteborgsmusiker intervjuade i internationell press
Rubriken ovan kan jag sällan använda när det
gäller de vardagens hjältar som passerat revy i
GigKalendern. Men någon gång händer det faktiskt.
Nu senast med klaviaturspelande Gustaf Karlöf
som jag mycket väl minns från diverse gigs på
småscener way back. Gräver jag i mitt arkiv så
hittar jag honom exempelvis på Pusterviksbaren 2003
med AKKA, spelande mästerlig "pop på svenska".
Dessutom på scen med lokala band som soulrockande Iris
& The Lost Souls och jazzgruppen M.E.R.
Men så igår ser jag plötsligt Gustaf intervjuad
i Göteborgs-Posten under rubriken "Redan stora
i England", apropå den för Redaktör'n
skämmigt nog okända gruppen Niki & The Dove.
Jag gräver nyfiket vidare på nätet och hittar
raskt en SVT-blogg
om honom. Vidgar ögonen internationellt och se - där
är Gustaf intervjuad i den engelska dagstidningen "The
Guardian", min favorit. Hoppsan.
Så
kan det gå. Annars är det väl mest trumslagaren
Erik Bodin som jag mött i pressen på
senare år. Glömmer väl aldrig när jag
läste en San Franciscotidning på internet vars
framsida tipsade om att de hade en intervju med Erik Bodin
längre in i tidningen. Jo, det var han. Hittar inte den
artikeln nu, men vad sägs om intervjuer i "Tampa
Bay News" och "The
Seattle Times"?
Erik har
ju figurerat flitigt i GigKalendern under många år
med band som Benyam & The Bullydrops, Big Million Dollars,
Blue Fire Blues, Bäck Brothers, East / West, Emrik, Jive
Connection, Johan Johanssons PartyBand, Nightcaps, Peps, Lindekrantz
All Stars och Soul Serenaders. Puuh.
Det hade faktiskt varit kul om intervjuerna med Erik handlat
om hans världsturnéer med Lindekrantz All Stars
eller Nightcaps (minns ni den kvartetten?). Men det handlar
så klart om Little Dragon, frontade av Soul Serenaders-kollegan
Yukimi Nagano.
Vad
lär vi oss då av detta? Ja, vill man bli uppmärksammad
internationellt så ska man göra musik som "the
kind of pop music only Scandinavians seem capable of: all
strident and immediate on the one hand but also curiously
knotty and multi-layered, with each song marrying lyrical
complexity with clattering percussion and joyful dollops of
synth" (The Guardian om Niki & The Doves) eller "the
noise of a much larger, fire-breathing electronic beast; a
collision between nervy electro-pop and walloping dance grooves,
topped off with clattering percussion" (The Guardian
IGEN om Little Dragon).
Notera det. |
|
|