Sue: Jag tycker att det är
lättare. Jag gillar det avskalade. Jag har gjort det
förut med Örjan Hill. Vi hade en blues duo (sång
och piano) som vi turnerade med i flera år.
Det nya är just att jag spelar gitarr, vilket är
helt nytt för mig. Detta är svårt för
mig eftersom nerverna 'sitter i fingrarna' på mig.
Christer: Det har gått
fyra år sedan ”Move Into The Light” släpptes.
En platta som möttes av välförtjänt fina
recensioner. Men du har funderat över vilken väg
du vill gå?
Sue: Ja. Jag vill gå
den här vägen! Det ska bli mycket eget, lite blues,
lite jazz, lite country och så ska det vara akustiskt.
Man skulle kunna tänka sig att man la till kontrabas
till exempel. Sedan får vi se.
Christer: Mångsidige
Stefan spelade saxofon på såväl ”Move
Into The Light” som ”Wild Women”. Nu är
han din gitarrpartner. En självklar vapendragare?
Sue: Jag tror att Stefan
har varit involverad i alla projekt har gjort. Jag har väl
känt honom sedan 1982 eller så. Anledningen till
att jag frågade honom nu var att han är så
mångsidig och musikalisk. Han klarar av alla stilar
och flera instrument. Dessutom har jag alltid tyckt att han
är lätt att arbeta med.
Christer: Inspelningarna
har ett avskalat sound, men känns ändå behagligt
klangrika. Är det en speciell stämning ni velat
fånga?
Sue: Jag vet inte om det
är så jag har tänkt egentligen, men så
har det ändå blivit med Stefans lite 'Django Reinhardt-inspirerade'
gitarrspel. Det låter lite ja … 'blått'
… stämningsfull och lite melankolisk men ändå
svängigt.
Christer: Du har vida öron
förstår jag: Ibland associerar jag till klassiska
bluesmadamer som Ida Cox och Bessie Smith, plus lite yngre
som Saffire. Kryddade med ett stänk vaudeville. Jag tänker
på sånger som ”A Man Like That” och
”Desolation Blues”. Är mina öron på
rätt spår?
Sue: Älskar Saffire!
Alla dessa damer har jag lyssnat på och många,
många fler. Och dessutom sjungit deras låtar!
Ja du är på rätt spår.
Christer: Dessutom vandrar
mina tankar vidare till namn som Maria Muldaur, Marcia Ball
och Dana Gillespie. Fast egentligen: Lyssnar du mycket på
sångerskor – eller lyssnar du helt ’könlöst’?
Sue: Jag har tidigare lyssnat
mycket på Marcia Ball och har jämförts med
Dana Gillespie. Hon sjunger många texter som är
vad man kallar för 'double entendre', ett franskt uttryck
som betyder 'dubbel betydelse', och är ganska risqué.
Detta är ett tema inom bluesen förstås, och
det har jag med mig därifrån. Jag tänker på
låtar som Ida Cox ”One Hour Mama”, eller
Alberta Hunters helt underbara ”My Handyman”.
Ett tag var det bara bluesdamer som gällde. Numera lyssnar
jag nog 'könlöst'.
Christer:
Vida öron som sagt: ”Bus Driver” hade suttit
fint på en Tony Joe Whiteplatta. Och på “Making
Out” hör man nästan John Fogertys stämma
och gitarr. Du har favoriter i alla läger?
Sue: Inspirationen för
"Bus Driver" är faktiskt Memphis Minnies ”Me
and My Chauffeur”!
Christer:
”Cold Cold Heart” är förstås Hank
Williams. Men du gör den verkligen till din egen. Patsy
Cline nästa gång? Tror det kunde blivit klockrent.
Sue:
Jag har inte velat sjunga country förut, men ju äldre
jag blir desto mer 'talar' den till mig. ”Cold Cold
Heart" är en underbara låt.
Christer:
Min favorit – fast svårt att välja mellan
så lyckade spår - blev din egen komposition ”Diamonds
in the Rain“. Alldeles underbar tycker jag: passion
och melodi plus en följsam, vackert ekande gitarr. Finns
det något att berätta om hur den sången föddes?
Sue:
Sanningen är att jag skrev den texten trettio år
sedan, men hade bara de första två verserna. Jag
bläddrade i gamla textböcker och hittade den och
gjorde klart den.
Hur och varför de första två verserna kom
till minns jag inte, men i refrängen ser jag framför
mig ett landskap: vi är i USA och kör igenom öknen
…. någonting sånt. Jag ville komma åt
stämningen i filmmusiken ”Paris Texas”.
Christer:
Och det lyckades du med! Över huvud taget är de
här sju spåren av en sådan hög kvalitet
att jag hoppas på att de hamnar på en ’riktig’
platta. Även om jag vet att det primärt handlar
om att skapa en demo. Jag håller tummarna!
OBS! Sue & Stefan öppnar Blues i Hängmattan-säsongen
på Musikens Hus onsdag 29/8 kl. 19.30!