[2013-07-17]
...
på Robert Cray Band @ Pustervik 16/7
En massa tack till Peter
Astrup för att han tog hit Robert! Dessutom till Pusterviks
ljudmixare för snyggt jobb!
Äntligen
i Göteborg! En stor soulsångare och en stor bluesgitarrist
i en och samma förpackning. Och visst blev det lite straight
blues ("Sitting On Top Of The World" satt fint) men mestadels
var det elegant soulblues vi fick höra, som i superba "Right
Next Door (Because Of Me)".
Ett pärlband med "Chicken In The Kitchen", lite
annorlunda i ett Louisiana rock'n'roll mood. Snabba "Smoking
Gun", iskalla "The Forecast (Calls For Pain)",
bistra "I'm Done Cryin'" i en otrooolig upplaga.
Melodi, attack, intensitet och glöd i gitarrspelet. En
röst att dö för. Rytmer, klanger, dynamik som
få. Robert Cray Band levde upp till alla Redaktör'ns
höga förväntningar. Och lite till.
PS. Känns som om "Cookin' In Mobile", Roberts
CD + DVD från 2010, hyfsat representerar även denna
konsert. Om man vill ha en souvenir att njuta av till hösten. |
|
...
på Harry Banks, Bengt Blomgren, Johan Johansson &
Stefan Bellnäs @ La Sombrita 14/7
Fr.v. Johan Johansson klaviatur, Bengan
Blomgren elgitarr, Stefan Bellnäs
bas/ kör/ trumma, Harry Banks sång/
elgitarr. Foto Vanja Fridhammar
Den här kvartetten är fullständigt fenomenal!
Ni minns kanske Johans gig med just dessa gubbs på Jazzå
en magisk kväll
i februari 2010 då David Sundby stod för mäktigt
trumspel dessutom. Den här kvällen får Bellnäs
fötter ersätta Sundby: ingen lätt uppgift, men
gosse vad det svänger! Och när Harry sitter vid rorkulten
blir musiken på något märkligt sätt alltid
suggestiv, hypnotisk, trolsk, träskbluesig, psykedeliskt
fri & flummig - och allt detta på en gång. Vilken
låt han än tar i! Det är fyra trollkarlar i
högform vi hör i kväll.
Kolla in kvällens låtlista! Där hittar man så
olika nummer som Jimmie Rodgers "T For Texas", nån
Gillian Welch, bluesen "Goin' To Brownsville", "Consolation"
(där Harrys satt engelsk text till Bo Kaspers Orkesters
"Kom och håll om mig"), "Riders On The
Storm" (The Doors), "Stroll Out West" (Eddie
Taylor), klassiska "Walking Blues", "Woke Up
This Morning Happy As A Baby Child" (Harry skrev en GLAD
blues!), "Dark End Of The Street" (gudomligt slidespel
från Bengan), "Divin' Duck Blues", Stones "Paint
It Black" i en flummig rave-up!
Och allt smälter ihop i en lycklig och lyckad musikalisk
gumbo. Och folk trängs, applåderar, skålar,
skrattar. Vi är välsignade som har musiker av en sådan
kaliber på våra lokala scener. Så sägs
det även utomsocknes.
PS. Den här kvartetten har en platta på gång!
We'll keep you posted!
|
...
på Göteborg Blues Party # 11 den 27/6 - 29/6: en
trestegsraket!
Foto © Vanja Fridhammar så klart. Från ovan:
Göran Svenningsson (Sevenson), Stefan Dafgård (Jim's
Combo), Teodor Boogh (Miss Albatross) och Jenny Jonasson (Blues
Sisters).
Stor tack & bock till ambitiösa Göteborgs
Bluesförening!
En
raket vars första steg var Pre-Blues Partyt med Sevenson
& The Sevenettes på S/S Marieholm. Göran
Svenningsson sång/ gitarr, Bernt Andersson klaviatur/
dragspel, Lars Mellqvist bas, Thomas 'Grobban' Persson trummor,
Elinor Sahlin sång, Anna-Lena Winter sång. En 'wild
bunch' och en repertoar som får Redaktör'n att fnittra
belåtet och skamlöst beställa en Hof till. Anna
glittrade och svängde loss i en zydeco, Elinor gjorde oss
fuktiga i ögonvrån med Steve Earles "Goodbye".
Bernt briljerade på klaviatur och passionerat dragspel.
Lars gjorde ett bassolo! Och Göran gjorde sin patenterade
Johnny Guitar Sevenson i "Hit The Highway, lirade en twangig
"Price Of Love", en tung "All Shook Up"
och en tyngre "Cinnamon Girl". Glimrande.
Men synd att lokalen inte var utrustad med en mixer + en kunnig
ljudmixare längst bak i rummet, t.ex. strax innanför
ingången till lokalen som vid tidigare Rootsy-spelningar.
Bandets fyra sångröster och en rad instrument innebar
många ljudnivåer att hålla reda på.
Tufft för en fullt sysselsatt musiker att själv mixa
från scenen. Det kunde låtit bra mycket bättre,
det går inte att komma ifrån. Synd på så
rara ärtor.
Big Joe Louis, King David & Peter Greatorex
kom direkt från Englandsplanet och undrade försynt
om de fick spela några nummer. Big Joe Louis sång/gitarr,
King David gitarr och Peter Greatorex trummor alltså.
Det fick de glädjande nog. Så de bjöd oss på
en extra show kvällen före deras egentliga gig: en
lysande sådan som blev varmt uppskattad av publiken. "Catfish"
var superb! Kolla gärna Maryams
fem YouTubeklipp (en entusiastisk lyssnare på besök
från Kalifornien).
Fredag,
och nu börjar den egentliga festivalen, nu i stora vita
tält på Packhuskajen bredvid båten och operahuset.
Homesick Mac var förste man på plan,
men då var Redaktör'n kraftigt distraherad av diverse
ting och kan bara säga att Mac lät gediget bra. Det
gör Mac alltid. Förlåt.
Yellow
Dots var av yngre årsmodell: Funkiga låtar
med fräcka basgångar i framkant. Nån Spencer
Davislåt, en variant av "Road Runner" med fusiontouch,
en instrumental Texasblues med långa fria utflykter plus
Don Nix eviga "Going Down".
Martin Svanström äntrade så småningom
scenen med sin blänkande sax. Plats för Bill Withers
"Use Me", en mjuk D'Angelo och en detaljrik "Kozmic
Debris". Yellow Dots: Ambitiöst, proffsigt, välrepat.
Jim's Combo lät lika bra som sist på
Gerts kafé Soulstore. "Here Lies Love" med
kromatiskt munspel och urläckert gitarrspel stack ut lite
extra. Läs gärna mina glada
rader från kaféet! Det är alltid svårt
att få snygga bilder på munspelare, men denna gång
lyckades Vanja.
Big Joe Louis, King David & Peter Greatorex
är tre eleganta brittiska gentlemän. Den här
gången var Big Joe affischnamnet och bjöd bl.a. på
lite elektriskt mandolin. Och på låtar som tufft
annorlunda "Go Go Train" och sorgsna bluesen "Drink
On, Little Girl". Kalla deras stil downhome, Chicago, kanske
countryblues. Whatever. Bra är det. De två gitarrerna
väver kring varandra och trion skapar hypnotiska rytmer.
Och Big Joe har pondus, auktoritet och en STOR röst.
Rolf Wikström avslutade kvällen.
En herre som jag storligen beundrade när jag upptäckte
honom och hans STAX-influerade sound. Nu snackar vi 80-tal.
Tyvärr har han bleknat rejält i min bok. Tycke och
smak, han ÄR en publikfavorit. Noterade f.ö. att Gumbos
klaviaturspelare PJ Altin hade rekvirerats med kort varsel och
att han fyllde Max Lorentz roll utan problem.
Lördag:
fin musik, så småningom ett fasaväckande väder.
Inte ens Bengt-Oves solhatt hjälpte den här gången.
Tälten fungerade perfekt, men kombinationen regn, blåst
och kyla gav många en extra blueskänsla. "They
Call It Windy City".
Miss
Albatross Blues Band - i än så länge
helt OK väder - fick Redaktör'ns fulla fokus. Även
de ett band av yngre årsmodell. Ett klassiskt tvågitarrband:
Fender + Les Paul + Super Reverb. Ofta med ett stuk liknande
ursprungliga Fleetwood Mac.
"Everything's Gonna Be Alright", "New New Minglewood
Blues". Tryck, groove, gitarrsolona går sömlöst
in i varandra. "My Heart Beat Like A Hammer", en Elmore
James-blues med slidegitarr. "Tore Down". En dov "Reconsider
Baby" med finlir. "Rollin' Man". Grateful Deads
"Franklin's Tower" med mycket snyggt och melodiskt
gitarrspel i Jerry Garcias anda. "Stranger Blues":
knixig med en massa klanger. Kraftfull "Let Me Love You"
med gitarrduell. Imponerande. Ett av festivalens klart bästa
gig.
Red Hot Mamas: tre skönsjungande och mycket
elegant klädda kvinnor plus en herre med klaviatur innebar
en sofistikerad akt som Redaktör'n ännu hellre sett
och hört i Nefertitis inramning. Hög kvalitet på
sången: Everly Brothers "All I Have To Do Is Dream"
var helt superb i deras tappning.
Fler kvinnor, även här tre stycken, i nästa akt:
Blues Sisters från Malmö. Kompade
av en trio med elgitarr, kontrabas och trummor. En alltför
tung trio tyckte Redaktör'n som gärna hör mera
av ett Steve Cropperstuk och mindre dist/wahwah i den här
souliga genren. Det blev "Mercy", "How Blue Can
You Get", Etta James "The Blues Don't Care" plus
det enligt Redaktör'n bästa numret, en transparant
gospel: "Jesus On The Mainline". Stilstudie av en
syster nedan.
Little
Andrew är norrman och leder en fräck kvartett
där han sjunger och spelar Telecaster. Dessutom har han
en pianist, en basist och en trummis. Rockabillyklipp i rösten,
och spelet är Jimmy Vaughan à la vintage T-birds
möter Chuck Berry. Endast egna låtar i repertoaren
förutom "Lucille", en Elvislåt och "Sugarcoated
Love". Little Andrew var ett nytt namn för Redaktör'n
och blev en mycket positiv överraskning. Återser
gärna det här bandet på stans scener!
Little Jimmy Reed - populär äldre
herre från Enterprise Alabama - kompades för första
gången av Mr Bo & The Voodooers som
raskt tog ett järngrepp om rytmen.
"Honest I Do", "Big Boss Man" m.m. blev
det, men nu började kombinerad kyla och hunger ta ut sin
rätt. Musikpaus för Redaktör'n & Redaktörskan.
Tillbaka till Trickbag som nog var Tommy Moberg
sång, Tomi Leino (FI) gitarr, Urban Hed bas, Per Norin
trummor, Joakim Barcheus munspel och Fredrik von Werder piano.
Ett enormt proffsigt band med massor av publikkontakt och stor
energi.
Sven Zetterberg gästade Trickbag med bl.a.
Little Mack Simmons "Come Back to Me Baby" (SZ sång/
munspel), "That's Why I'm Crying" (SZ sång/
gitarr) med southern soulstuk, Sonny Boys "The Goat"
(SZ sång/ munspel, Tomi Leino slidegitarr), "Breaking
Up Somebody's Home" (bästa numret med SZ sång/
gitarr). Dessutom kombinationen Tommy Moberg sång, Sven
Z munspel, Tomi Leino fenomenal gitarr i Magic Sams "You
Belong To Me". Giggets näst bästa nummer! Kändes
som om Sven Z var mera på hugget i år än förra
året, då med Yngström & co.
Så upplevde Redaktör'n årets Party. Massor
med bilder kommer så småningom. Ses nästa år! |
|
|