[2013-12-10]
...
på Clas Yngström
& Richard Tehler: Jimi Night @ Nefertiti 7/12
Clas Yngström sång/ gitarr, Richard
Tehler sång/ gitarr, Michael Krönlein
bas, Chris Montgomery trummor. Foto på
Richard (spelning på KoM): Vanja
Det
första man ser när man stiger in i Nefs spellokal
är sex Marshallstackar på rad. Sex stycken. Som för
att markera: ikväll är det 'på riktigt' för
Richard.
Glöm snåla pizzagigs. Glöm bökiga trôkiga
små scener med envist tjat om ljudnivå och stärkarstorlek.
Nu handlar det om headlining på anrika Nef en lördagskväll.
Och observera: det är utsålt.
F'låt, men med all respekt för veteranen Clas så
blir det här Richards kväll i Redaktör'ns öron.
Tror inte att generöse Clas har något alls att invända:
han plussade och prisade Richard spelningen igenom.
Och fr.o.m. "All Along The Watchtower" (3dje numret?)
så blir det här också en enastående konsertkväll.
"Watchtower" blir den första låten som
Richard sjunger. Sjunger fullständigt övertygande.
Och som även inspirerar honom till ett fantasirikt solo.
Det första av många. Redaktör'n är absolut
ingen Hendrix-expert och ska INTE älta låtarna, men
han tycker bestämt att Richard förhåller sig
friare till originalen än vad Clas gör. Friare, personligare,
fantasifullare.
Alltnog:
"Spanish Castle Magic" följer, även den
med Richard på sång. Plus andra pärlor som
"Fire" och "Little Wing". Andra akten ger
oss en helt enorm "Stone Free", en superblues i "Red
House", en svettig "Voodoo Chile". Xtranummer
- publiken jublar - blir till slut "Purple Haze",
"Wild Thing" (brutal kioskvältare) och en ljuv
"Angel".
En mäktig, proffsig kvartett (Redaktör'n ger gärna
Chris en extra guldstjärna) som med lätthet fixar
såväl tyngd som dynamik. Och gör det med ett
leende. Ja, eller fyra stycken. Gott med så glada lirare
på denna ibland så seriösa jazzscen.
Jag hann prata med Richard några minuter i pausen efter
första set. "Det här har jag väntat på
i tio år" sa' han med stort eftertryck. Det har vi
också, Richard!
Superba fotografier
tagna av Peter Sandin hittar
ni här! |
...
på Henrik Nagys
album "Mellan tystnad och ord"
Nagyworks Records NWCD001 (2013). Foto nedan taget av Anders
Bryngel.
Henrik
Nagy: var har jag sett och hört honom undrar kanske ngn
GigKalenderläsare. Förslagsvis som skicklig gitarrist/
sångare med Cross Generation Rockers på S/S Marieholm,
med ambitiösa bluesbandet Mojump! på KoM och Hängmattan,
i en duo med bror Johan Nagy på Hängmattan eller
Le Village. Eller - för den minnesgode läsaren - med
bluesrockande Bad Ass Fajitas för tio år sedan, ex.
vid Villa Belparc.
Och idag aktuell med en egenhändigt utgiven platta, med
uteslutande eget material och med svenska texter. Inspelad med
en rad av begåvade göteborgsmusiker. Och producerad
av Martin Carlberg (f.d. Martin Gabriel) som även bidrar
med gitarrspel här och var.
En annan imponerande strängaspelare är Joakim Fritzner
som glänser på pedal steel på var och varannan
låt. Denne Joakim som Redaktör'n alltid pushar för
när han prisar onsdagsmusiken på Restaurang Vink.
När jag först hörde talas om det här skivprojektet
beskrevs det som 'country på svenska'. Vilket gjorde mej
aningen misstrogen: countryetiketten kletas gärna på
vad som helst idag. Men Redaktör'n hade fel (igen): mångt
och mycket på albumet känns verkligen rotat i traditionell
country, även om flera sånger (ex. titellåten
"Mellan tystnad och ord" och "Ännu en dag")
har modernare form och klangbild.
Det
är en robust musik som Henrik presenterar: mogna, vuxna
sånger med handfasta texter. Och Henrik textar tydligt,
man missar inte ett ord. Stort pluspoäng. Dessutom låter
det som om han menar vad han sjunger. En behaglig röst,
ibland med ett vibrato påminnande om Rolf Wikströms.
Låtarna i sig kan i sin tur associera till Björn
Afzelius, till Peter LeMarc eller t.o.m. till Alf Robertson.
"Nyanser" med Gumbos Per-Johan Altin på stämningsfullt
dragspel låter gammal läsarsång för Redaktör'ns
småländska öron.
Det är ingen gitarrplatta det här, trots Henriks och
Martins närvaro. På "En lånad slant"
får både elgitarr, pedal steel och Martin Halls
flygel rocka loss. Annars är det glest med gnistrande elgitarrsolon.
Vilket blir den elgitarrnördige Redaktör'ns enda bock
i kanten. Henrik tycker om att upprepa sina textrader när
låten närmar sig sitt slut. Helt OK, men en och annan
sådan rad hade gärna fått bytas ut mot lite
Telecaster-picking. Men nu snackar vi bara tycke och smak.
En kvalitetsskiva, såväl i innehåll som i grafisk
utformning. Imponerande att Henrik gör en sådan här
satsning i denna tid då alltfler musiker buttert säger
"Nä, de e meningslöst å göra en platta."
Nyfiken? Bengans Skivbutik har CDn till salu. |
|
|