Ladies
Got The Blues: fr.v. Elin Öberg munspel, Moa Brandt gitarr,
Amanda Savbrant trummor, Vilma Flood Hases sång, Tove
Brandt bas, Ida Bang sång, Lovisa Sjöberg Nordahl
gitarr.
Saknas på bilden gör Maja Bringler klaviatur.
|
[2015-07-02]
...
på Blues Festival @ Villa Belparc, utomhus
i Slottsskogen 26/6 och 27/6
Arrangör: Göteborgs Bluesförening i samarbete
med Villa Belparc.
En fullträff tycker en mycket nöjd Redaktör:
Tillbaka i Slottsskogen (check), utomhus (check), bra ljud (check),
bra väder = inget regn (check). Och mycket bra bokningar
(check). Det lät dessutom i Redaktör'ns öron
som om alla banden hade en 'bra dag'.
Fotnot 1: Alla foton © Vanja Fridhammar.
Jodå, det kommer ett rejält fotoalbum på nätet
också!
Fotnot 2: Parenteserna efter låttitlarna i texten nedan
anger låtskrivare OCH/ELLER artist som förknippas
med låten. Tricky business that.
Fredag
Jim's
Combo
Martin Abrahamsson gitarr/ sång,
Stefan Dafgård munspel/ sång, Mikael
Fahleryd kontrabas, Jim Ingvarsson
trummor
F'låt men vi hann inte till Slottsskogen förrän
långt in i Jim's Combos set. Ett set som lät
mycket övertygande. Martins Telecaster var vass i
ordets alla betydelser och Stefans munspel var blåare
än någonsin, så mycket hann vi registrera.
Jim's Combo låter alltid bra, fattas bara annat
med en sådan laguppställning. En storslagen
scen fick de också, pyntad med lätt besynnerliga
dekorationer. Jim's Combo goes arenarock! |
|
|
The
Storm and the Fire, akt 2
Elin Engberg sång/ kontrabas/ dulcimer,
Hannah Shermis sång/ gitarr/ trumma
Flashback: Sist Redaktör'n hörde Hannah Shermis
röst var nog för tio år sedan, i februari
2005 med E.K. Bluesband på 'gamla' KoM. Time flies.
Han blev imponerad redan då. Elin (begåvad
syster till lika begåvade A.M.E.) har han hört
desto oftare med grupper som Swing Tarturo och Det Blev
Handgemäng.
Etiketten "The Storm and the Fire" låter
tung och seriös, men den här akustiska duon
är snarare charmigt sprallig. Pratar skoj-amerikanska
och låtsas vara på besök från Appalacherna!
Och bjuder bl.a. på en variant av "John Hardy",
vackra "Hello Stranger" (känns även
igen från Pilgrims sångbok), en suggestivt
rytmisk "Baby Please Don't Go" med Elin på
kontra och Hannah på trumma, och på slutet
Tim Hardins klassiska "If I Were A Carpenter"
i vacker upplaga. Fint som snus! |
Lisa
Lystam Family Band
Lisa Lystam sång, Fredrik Karlsson
gitarr, Mattias Gustafsson gitarr, Mikael
Fall munspel, Moran Korsmoe
bas, Patrik Thelin trummor
Här var Redaktör'n tyvärr något distraherad
av andra uppgifter, men Hustrun rapporterar om en själfull
långsam "Damn Right, I've Got The Blues"
(Buddy Guy). Gott så! När Redaktör'n äntligen
kan fokusera på bandet kladdar han i blocket: "Bra
röst! Bluesrockigt band. Där lät det som
Joe Cockers komp på 70-talet! Instrumentalparti
med ormtjusarskalor. Sydstatsstuk med unisona passager
med gitarr/ munspel el. gitarr/ gitarr. Skicklig munspelare!"
Tyvärr avslutar de med en stökig "That's
All Right" som varken gör bandet eller den klassiska
låten någon rättvisa. Redaktör'n
behöver lyssna in sig på det här gänget! |
|
|
Franska
Trion
Matti Ollikainen klaviatur/
sång, Olli Rantala kontrabas, Thommy
Larsson trummor
Superba musiker med en personlig sångare/pianist.
Publiken inkl. Redaktör'n älskar dem. Börjar
med med en blues, fortsätter med en boogie i "Solen
skiner". Stor variation, stor bredd. Lågmält
vemodigt pianospel i vackra "Kärlekens helvete"
- och så kupletten ”Ge spriten en chans /
annars kommer du ingenstans”.
Den kupletten är en hommage à Reinhold Svensson.
Just det, pianisten Reinhold Svensson som lär ha
sagt apropå hippa jazzmusikers narkotikabruk: "Äh,
grabbar, ta och ge spriten en chans, va!". Ett fenomenalt
set från en fenomenal trio. |
The
Blues Band
Paul Jones sång/ munspel, Dave
Kelly gitarr/ sång, Pete Emery
(vik. för Tom McGuinness) gitarr,
Gary Fletcher bas/ sång, Rob
Townsend trummor
36-årsjubileum i år? Engelska grånade
gentlemän på turné: någon i publiken
fnyser antagligen 'engelskt', 'vitt' och 'prydligt' -
men Redaktör'n gillar det här bandet. Välrepade
proffs är inget problem för honom. Tom McGuinness
saknas med giltigt förfall - ryggproblem - men Pete
Emery är en fullgod ersättare: En mångsidig
gitarrist som spelat till och från med Dave Kelly
sedan tidernas begynnelse.
Noterat ur sånglistan: "Talk To Me Baby",
"You Got To Move", "I Am The Blues"
(sång DK), "You Ain't True" (sång
GF), jazzigt gungande "Fine Brown Frame" (sång
PJ), "I Can’t Hold On Much Longer" (sång
PJ, en grym slowblues, skriven av Paul Jones: finns på
The Blues Bands album "Ready" från 1980),
"Down In The Bottom" à la Howlin' Wolf
(sång DK: Dave spelade för länge sedan
med John Dummer Blues Band som kompade Howlin' Wolf i
England 1969).
"Dust My Blues" (sång DK), "Sit Back
Down" (sång PJ), "Hallelujah I Love Her
So" (sång DK), "Suddenly I Like It"
(sång PJ), "Flatfoot Sam" (sång
PJ, från första albumet). Och så ett
(väl) långt munspelssolo ... Paul Jones är
en fin sångare, och så är Dave Kelly.
Dessutom är de två mästerliga på
munspel resp. slidegitarr. En viss rutin förmärks. |
|
Lördag
|
Elie
& The Engine
Elie Sandberg sång/ gitarr/ munspel,
Erik Petterson klaviatur/ sång,
Johan Almgren bas/ sång, Mickel
Löfwenius trummor
Svårt med etiketterna här! Elie & The Engine
är ett ungt band som vanligtvis spelar egenhändigt
skriven poprock med ett 'modernt sound' på klubbscener.
Och det gör de bra! Men Elie himself, med meriter
från bandet Eldrupeed (på Göteborg Blues
Party 2010), dyker då och då också upp
på jammiga bluesscener. Vilket alltsammans lett
fram till kvällens festivalspelning. Bandet varvar
sina original med blå standards som "Messing
With The Kid", en tungt riffande "Let Me Love
You Baby", Ray Charles "I Got A Woman"
och en snabb "Crossroads". Och det gör
de med påfallande lätthet: The Engine är
en väloljad maskin där alla delar sitter perfekt.
Elie har en ljus varm stämma med skönt vibrato.
Han verkligen SJUNGER "Crossroads", en låt
som annars gärna framförs med ett machobröl.
Bandets egna låtar är välgjorda men känns
däremot inte så blå: En av dem, "Second
Long Street Crime Scene" (?), känns mera Tom
Petty eller Bob Seger. Eller nåt. En fin blandning
och en mycket bra spelning som hjälpte till att ge
festivalen bredd. |
Dom
Stenade Rullarna
Kent Börjesson
sång/ gitarr, Magnus Hartelius
gitarr, Bengt Bygren klaviatur, Stefan
Bellnäs bas, Dan Johansson
trummor
Ett suveränt set, tycker Redaktör'n. Energiskt,
roligt. Han har redan skrivit många rader om de
älskade Rullarna men vill återigen citera de
rader ur "Sympathy" som passar Kent: "Let
me please introduce myself / I'm a man of wealth and taste".
Vi ser tydligt att han har en rad dyrbara gitarrer uppradade
på scenen (Dan Armstrong plexi, bara en sån
sak!) - och visst har han god smak!! Han har t.o.m. den
goda smaken att ha Tony Johnson från
'konkurrentbandet' Rocks Off som gästsångare.
Snyggt gjort! Nu får vi alltså både
Keith och Mick på scen: Tony är en osannolik
Jagger look-alike i utseende och framför allt gester.
Jodå, han har en Jaggersk röst också.
Tror detta är samtliga låtar: "Jumpin'
Jack Flash", "Street Fighting Man", "Tell
Me", "Happy", "Wild Horses" (tjusig
stämsång), "Sympathy For The Devil"
(Kent på djävulskt solo!), "Love In Vain"
(Magnus slidesolo!!), "Carol", "Midnight
Rambler" (Kent med Les Paul - och det blir TUNGT
instrumentalt flum). Och så Tony Johnson vid mikrofonen
i "Ventilator Blues" och "Brown Sugar".
Godis!
|
|
|
Black
Cat Bone
Christoffer Johansson sång/ gitarr,
Erik Ivarsson gitarr/ lapsteel, Per
Ödberg gitarr, Linus Fredin
bas, Erik Fastén trummor
Första gången Redaktör'n hör den
här konstellationen. Många gitarrer även
här: Christoffer hänger då och då
på sig en National jazzburk; Per växlar mellan
Telecaster och Gibson 335; Erik spelar såväl
på en Gretsch Brian Setzer model som på sin
lapsteel. Men t.o.m. när alla tre gitarristerna röjer
på rejält så finns det massor av luft
i musiken. Och stor variation.
Å ena sidan en ekande blå blues med elektriskt
sprakande klanger i nummer som "All Your Love"
(Otis Rush) eller "Cross My Heart" (Sonny Boy
II).
Ja, den "Cross My Heart" som börjar med
raderna "If you cross your heart to someone / You're
not suposed to tell a lie". Det finns ett par stycken
med den titeln ...
Å andra sidan en gungande old time music med rötter
i den djupa Söderns bibelbälte: i Redaktör'ns
fantasi förvandlas Christoffer till en bluesens tältmötespredikant.
Tänk er honom som eldfängd förkunnare i
en amerikansk TV-serie om sydstaterna: kanske i "True
Detective 1" eller "Justified". Redaktör'n
har aldrig hört/sett Christoffer så övertygande
som denna kväll: Han är stor, kraftfull, har
en mäktig stämma. Tar alltid plats på
scen, plats i ljudbilden. Men i denna sättning matchas
han fullt ut av bandets klanger och rytmer. En mästerlig
kombination - och en av festivalens bästa akter.
|
Ladies
Got The Blues
Ida Bang sång, Vilma Flood
Hases sång, Lovisa Sjöberg
Nordahl gitarr, Moa Brandt gitarr,
Elin Öberg munspel, Maja
Bringler klaviatur, Tove Brandt
bas, Amanda Savbrant trummor
Mera nytt för Redaktör'n. Åtta unga kvinnor
på scen: "Brudar tolkar brudar från bluesens
födelse till idag" som de skriver på sin
Facebooksida. Och det gör de med den äran. Med
självförtroende, glädje och en massa talang.
Redaktör'n applåderar vilt, såväl
sångerskorna som instrumentalisterna. Gitarristen
Lovisa, beväpnad med en vit Telecaster, har jäktat
hit efter en spelning på Bråvallafestivalen
med Zara Larsson. Det gjorde hon rätt i: hon briljerar
med ett ofta reverbdränkt spel som tillför massor.
Sicket gäng!
Noterade låtar: "Memo" (skriven av systergruppen
Among Lynx), "I'm A Woman" (Koko Taylor) och
"Nutbush City Limits" (Tina Turner). Något
ur gospelbagen typ "Take me down Mississippi"
med munspel och ett snyggt bassolo. Med mera, med mera.
Ett intressant låtval: "Bang Bang (My Baby
Shot Me Down)" som skrevs av Sonny Bono och blev
en hit för hans hustru Cher år 1966. Ikväll
gjord som en duett mellan Vilma (sång) & Lovisa
(gitarr): enligt Vilma mera inspirerad av Nancy Sinatras
avskalade version med Billy Strange på ekande gitarr.
Läckert! |
|
|
Mr
Bo & The Voodooers
Bo 'Mr Bo' Carlsson sång/ gitarr,
Bo Hansson klaviatur, Lars Mellqvist
bas, Daniel Winerö trummor
Välbekanta och populära 'local heroes' som inleder
med en egenhändigt skapad och fortfarande namnlös
instrumental med läckra breaks från alla håll.
Fortsätter med Nick Gravenites komposition "Killing
My Love" från hans fina album "My Labors".
Roligt att få höra den ikväll: den enda
låt man annars brukar få höra signerad
Nick the Greek är "Born In Chicago".
Det blir "Waiting On You" (BB King) med frustande
Hammondorgel, "I'll Take Care Of You" (Bobby
Bland), en uptempo "Howling For My Darling"
(Howlin' Wolf) där Lars frenetiska bas driver bandet
framför sig och Bo gör ett långt gitarrsolo.
Freddie Kings "Help Me Through The Day": en
lång sugande blues med suckande orgel och ett gitarrcrescendo.
Och en massa annan fin musik i soulbluesbagen. Mr Bo spelar
små snabba fraser - och hänger sedan på
en lååång ton. Tänjer och sträcker.
Och gör nästan en "Pipeline"-dragning
längs strängen. Cool! |
Sven
Zetterberg Blues Band
Sven Zetterberg sång/ gitarr/ munspel,
Thomas Hammarlund gitarr, Matti
Ollikainen klaviatur, Mikael Fahleryd
elbas, Jim Ingvarsson trummor
Ännu en välbekant artist: En taggad Svenne med
ett dream team. Mikael & Jim - det vanliga goda radarparet.
Thomas 'Mr Blue' Hammarlund med meriter från Blue
Hammer, The Soulmates, Knock-Out Greg, Rolf Wikström
etc. Och så Matti 'The Killer' Ollikainen som Sven
beundrande kallar honom.
Ur låtlistan: Från Svens egen penna bl.a.
"All I Wanna Hear Is Jimmy Reed" och "People
Don't Do Like They Used To Do". Dessutom "Cheaper
To Keep Her" (Johnnie Taylor), "This Time I'm
Gone For Good" (Bobby Blue Bland), "Walk Out
Like A Lady" (Larry Davis), ett svettigt soullnummer
av Spencer Wiggins och mot slutet "Rolling and Tumbling".
I Wigginslåten är Sven nästan övertaggad,
hoppar jämfota och vräker ur sig textfraser.
Thomas och Matti får var sin egen instrumental i
spotlighten: Thomas lirar chukka chukka på sin Stratocaster
och Matti gör en vild boogie woogie. Annars är
Sven konsekvent i centrum, blandar blues och southern
soul och gör en klart inspirerad spelning. Ni vet
nog hur det lät. Schysst gig - behåll det här
laget, Sven! |
|
Det återstår
bara för Vanja & mig att säga tack till Göteborgs
Bluesförening och alla inblandade: fantastiska musiker,
hårt jobbande funktionärer och en glatt diggande
publik för en festival med "2 Days of Peace &
Music" (fritt efter Woodstocks slogan). Något som
vi alla behöver i dessa tider. Tippin' our hats, guys!! |
|
|