|
[2015-12-16]
...
på Bygren & Co @ KoM 11/12 Bengt
Bygren sång/ klaviatur/ ak. gitarr, Bengt
Blomgren gitarr, Stefan Bellnäs
bas och Dan Magnusson trummor. Foto ©
Vanja Fridhammar En
lugn kväll - cocooning på KoM - med en liten men
intensivt lyssnande publik. Bengt Bygren trivdes tydligt och
så gjorde vi. Började med vackra "You Are Not
Alone" (inspelad av Mavis Staples, skriven av Jeff Tweedy
från Wilco). Ett mjukt och varmt finlir som anslog stämningen
för hela kvällen. Låter kanske som om det lät
'lilla matsalen', men frukta ej du lilla hop: Blomgrens sprakande
Telecaster låter ALDRIG 'lilla matsalen'.
Redaktör'n
är som ni förstått ett stort fan av Bygren &
Co. En kvartett i världsklass. Redaktör'n skrev lyckligt
långrandigt om deras konsert i
januari i år: under den länken radar han upp många
låtar ur Bengts nötta kollegiepärm.
Ikväll fick vi dessutom glimrande versioner av bl.a. Bob
Dylans "Things Have Changed", Tom Waits "San
Diego Serenade", Tom Pettys "Wildflowers" och
Mary Gauthiers & Fred Eaglesmiths "Between The Daylight
And The Dark". Han har fingertoppskänsla när
han väljer låtar, han Bygren.
Och fingertoppskänsla, det har hela bandet. Blomgren, Bellnäs
& Magnusson: vad finns att skriva om dem som Redaktör'n
inte redan plitat ned? Vi väljer DREAM TEAM!
PS. Nej, Stefan fick inte mikrofonen i ögat (bild överst),
men han blev illa behandlad av kameravinkeln. Så här
är han igen! Ladies and gentlemen: We give you Bellan! |
|
...
på Tehler Blues Band @ KoM 12/12
Richard
Tehler gitarr, Al Tehler
piano, Lennart Lindeberg sång,
Michael Krönlein bas, Lars
'Lade' Källfelt trummor. Fast i en låt
blev det ombytta roller (se ovan). Foto
© Vanja Fridhammar Redaktör'n
har faktiskt inte hört Tehler Blues Band sedan 'Blues i
Slottsskogen' @ Villa Belparc den 27 juni förra året.
En spelning - en mycket bra sådan - som även var
bandets första med Den Store Lindeberg vid mikrofonen.
Ett och ett halvt år har gått sedan dess och i Redaktör'ns
öron så har bandet hunnit utvecklas i en rockigare,
tyngre riktning med Richards flyhänta och allt mångsidigare
gitarrspel som spjutspets.
|
Något som
blir tydligt redan i första låten, "It
All Went Down The Drain" (Boz Scaggs), som Richard
dekorerar med ett mäktigt solo. Kombinationen Gibson
Les Paul + Headstrong
Amp + wahwahpedal = power. Just det, en Les Paul.
En ny låt för bandet, en ny gitarr för
Richard. Dessutom en vokal triumf för Lennart, en
sångare som ofta leder tankarna till Greg Allman
men som i Tehlers sällskap ibland nosar på
Robert Cray.
"Who's Been Talking" är behagligt nyanserad
i sång och spel, Richards gitarrsolo är vackert
och Peter Greenskt. Looken också ibland, fast allt
eftersom kvällen går blir hans min alltmer
lik en bestämd Ritchie Blackmore.
"When My Blood Runs Cold" har blivit ett paradnummer
för bandet. Luft, dynamik, exakta break, exakta stopp:
inget slöspel här inte. Richard, nu med sin
Stratocaster, bränner av en rad solochorus. Jobbar
sig upp mot ett totalt crescendo. Finns här någon
'bluespolis' hukar hen sig under bordet.
"One Way Out" blir - åter igen - ett vokalt
paradnummer för just Lennart 'Greg' Lindeberg. En
klockren version, kompletterad med grann slidegitarr från
Richard. Southern rock är sannerligen 'alive &
well'.
KoM är knôkfullt och så är dansgolvet.
"Får vi bjuda upp till dans? Ungefär som
Christer Sjögren fast blues" skrattar Al varefter
bandet gör en svidande elegant slowblues. Extranumret
blir "Double Trouble" med rollbyte: Al tar gitarren,
Richard sångmikrofon och piano. Redaktör'n
har aldrig tidigare hört honom vid tangenterna, men
Richard fraserar vackert och melodiskt. Även bra
vokalt. En kul avslutning på mycket bra gig! |
|
...
på Uncas Rydén med "Another Side of Christmas"
@ Eco & Fair 15/12 Uncas
Rydén sång/ akustisk gitarr, Martin
Oldsberg munspel.
Fotot på Uncas © Vanja Fridhammar. Skylten ©
Uncas. Klipp-och-klistra © Redaktör'n. Kallas Julpyssel!
|
Ännu
en efterlängtad Julföreställning med Uncas,
ikväll i ekologiska klädbutiken Eco & Fair
på Landsvägsgatan 38. Ägarinnan Pia Axå
älskar musik och har mängder av musikervänner.
Vilket resulterat i att Uncas denna gång konserterar
omgiven av skyltar med "Långkalsong 275 kr"
och "Tröja lång ärm" till samma
pris. Varför inte, backdrop som backdrop. Och det
är bra plagg!
Ur Uncas sångbok: Först och främst hans
egna "I väntan på Messias", "När
vi var kött och blod", "Tåget mellan
Bagdad och Berlin", "Kodakkarusellen",
"The Gingerbread Man" och en egen julvisa -
stämning à la engelsk folkmusik - med den
profetiska raden "I Gävle står julbocken
snart nog i brand".
Dessutom en stark egen sång, vacker och med många
verser, vars titel Redaktör'n missade. Men tydligt
var att om någon av Afzelius kaliber sjungit in
den hade han haft en hit på sina händer. Han
är en fena på melodier, han Uncas.
Som bonus covers som Disneys "When You Wish Upon
A Star", Lennons "Happy Xmas (War Is Over)"
samt eviga "Nu tändas tusen juleljus" och
"När juldagsmorgon glimmar".
Inte bara sånger: Uncas deklamerar med verv och
aplomb en egenhändigt författad dikt/ monolog
inspirerad av Shakespeares Macbeth, fylld med eleganta
vändningar och alliterationer. En sömnig portvakt
i en viktig roll, men om Redaktör'n uppfattat det
korrekt så är aktstyckets titel "Om Kim
Kardashians rumpa".
|
Sången
"När vi var kött och blod" är jazzig
i svensk 60/70-talsanda. Kunde varit en produkt av AB Svenska
Ord, det är den nivån som Uncas håller. Kunde
ha sjungits av Monica Zetterlund. "Vi ska lära oss
att älska digitalt / Det är nog hygieniskt" sjunger
Uncas men längtar tillbaka till forna tider.
"Kodakkarusellen"
berättar vemodigt om en äldre kvinna som lever på
sina minnen i form av diabilder. Det blir inga fler resor: "Du
får rida på din Kodakkarusell". Sorgset och
humoristiskt, som engelsk film.
Uncas är en sann estradör, en kreatör,
en kompositör vars hjärna obehindrat rimmar 'fraser'
med 'metastaser'. En särpräglad begåvning som
Redaktör'n önskar lycka, välgång, champagne,
en vintage Bentley och en cottage på engelska landsbygden.
Dessutom ska han ha en eloge för sin talang att tillverka
snittar: cirka etthundra sådana av egen produktion radades
upp inför publikens ögon och gap.
Men Uncas är inte ensam ikväll: vid hans sida finns
ständigt 'Den Andre', en välklädd gentleman vid
namn Martin Oldsberg. Som ackompanjerar så
inkännande och vackert på munspel att vi klentroget
viskar mellan oss: "Visst låter det väl mera
som en violin?". Full poäng för det sättet
att hantera ett munspel, och Martin förtjänar en egen
plats i Bentleyns lädersoffa. Tack mina herrar, hoppas
vi ses nästa Jul! |
|
|