Fr. v.:
Daniel Gibson, Simon Lindekrantz, Gian Kündig och Sebastian
Sandberg. Kanske i "Caravan"? |
[2016-02-16]
...
på Local Heroes @ O'Learys Järntorget 12/2
Sebastian Sandberg sång/ gitarr, Simon
Lindekrantz sång/ gitarr, Gian Kündig
bas, P.O Björklund trummor. Kvällens
gäster: Uncas Rydén sång,
Petter Cederlund gitarr, Patrik Öberg
bas, Daniel Gibson trummor. Samtliga foto ©
Vanja Fridhammar Ytterligare
en musikfredag på O'Learys vid Järntorget. Se och
hör begåvade lokala musiker göra saker tillsammans
helt utan skyddsnät. 0 kr entré, 100 % FUN! Come
and see the show! Redaktör'n försöker tolka kvällens
kladdiga anteckningar och väljer bland några få
läsbara rader:
Sebastian,
Gian & P.O triorockar till det rejält i "All
Along The Watchtower". Simon - Master
Of Ceremonies - frontar så klart i favoritbandet Los Lobos
"Peace". Uncas Rydén leder
trupperna i en garagerockig "Back In The USSR", behåller
mikrofonen och river av "Mighty Quinn" (Dylan, fattas
bara), "Route 66" och "Folsom Prison Blues".
Petter Cederlund stöder förtjänstfullt
på Telecaster i "Folsom", tack för det.
Snabb och slow blues när Patrik Öberg
(veteran från bluesband som Blue Kind och The Scat Cats)
lånar basgitarren, ivrigt påhejad av sin personal.
Simon tillbaka vid mikrofonen. Kan det vara nån variant
av "Cold Cold Feeling"? Mera blues: Daniel
Gibson (Big Is Less) tar över trumstolen för
resten av kvällen - och Sebastian lirar läcker psykedelisk
blues på sin granna Les Paul.
Van
Morrisons "Caravan" travar på bra med Sebastian
vid mikrofonen. Som tas över av Uncas och det blir Dylan
igen: "I Shall Be Released". Alla körar entusiastiskt.
Sebastian tar tillbaka mikrofonen och Sista Låten blir
en tung "House Of The Rising Sun". Tänk på
amerikanska Frijid Pinks singleversion från 1970 (finns
på Spotify), tänk INTE på soundet i The Animals
jättehit från 1964.
Nej,
det här är INTE en konsert. Nej, stämpeln 'Sönderrepeterat'
är aldrig någonsin aktuell dessa fredagar. I rättvisans
namn måste Redaktör'n däremot nämna att
varma känslor av kamratskap flödar ymnigt i lokalen,
såväl på själva scenen som mellan musiker
och publik. Instrument lämnas generöst över,
mikrofoner likaså, och Redaktör'n skulle kanske i
stället beställa stämpeln 'Sönderkramat'.
Förresten, apropå formuleringen ovan 'utan skyddsnät':
Den är inte HELT sann. Gians basspel blir
ofta skyddsnätet.
Till sist: Kvällens förste trumslagare, P.O
Björklund (t.v.), är verkligen värd
några extra rader. Tyvärr valde han bort att sjunga
denna kväll, annars är han en begåvad singer/
songwriter. För att citera webben: "Han har varit
skrivande och sjungande trummis i en drös band, mest namnkunnigt
är kanske Royal Beat Conspiracy. Tidningen
Sonic utnämnde en av hans demo-cd:s till månadens
demo 2002." Såpass!
Och idag 2016 är det bandet Den Mänskliga
Faktorn som gäller för P.O. Ny skiva släpps
den 4/4! Ja, och så minns vi honom förstås
som trumslagare i Hair Of The Dog, wacka-wacka-bandet
som underhöll oss under några Slappa Söndagar
på Pustervik för snart fyra (!) år sedan. Tiden
går ...
|
|
[2016-02-15]
...
på Richard Tehler Trio feat. Dan Helgesen @ S/S Marieholm
5/2
Richard Tehler sång/ gitarr, Gian
Kündig bas, Abbe Abrahamsson
trummor + Dan Helgesen på orgel/ piano.
Samtliga foto © Vanja Fridhammar En
imponerande konsert med Richard Tehler och hans eminenta musiker.
Redaktör'n vill gärna understryka just ordet konsert.
En fokuserad spelning som känns välrepad - då
blir Redaktör'n alltid så glad.
Sjutton nummer under kvällen? Redaktör'n identifierar
i alla fall "Red House", "Can't Find My Way Home",
"Wind Cries Mary", "See That My Grave Is Kept
Clean", "Blues Won't Let Me Be" (just det, Thomas
Carlssons paradnummer), "Going Down", "Double
Trouble", "Wild Horses" och "Crossroads".
Sen blir det svårare. Och faktiskt ännu intressantare.
Richard leder oss titt som tätt in i ett musikaliskt landskap
långt från 'bluesbåtens' vanliga värld.
Ett landskap av flytande, svävande klanger, av långa
men ständigt melodiska gitarrsolon, av fantasifulla utflykter.
Dan är en viktig pusselbit med sina broderier (han förefaller
ha minst tre händer) på tangenterna. Gians basfigurer
markerar, vandrar, klättrar, men ger en ständigt stabil
groove ihop med Abbes som alltid lyhörda trumspel. Vibbar
av 'Lennon-McCartney möter David Gilmour hängandes
med Blind Faith', typ. Den älskade etiketten 'psykedelisk'
är inte heller långt borta och Redaktör'n längtar
så smått efter projiceringar av flytande oljor på
en duk bakom bandet.
Nej,
det här är inget bluesgig, inget bluesband: Richard
är på ständig musikalisk resa och har tack och
lov inte låtit sig insorteras på hyllan 'bluesgitarrister'.
Han ÄR onekligen en begåvning när det gäller
att spela blues, men varför begränsa sig? Hans begåvning
är så mycket vidare, så mycket bredare. Hans
spel, hans röst och hans komponerande (flera av de intressantaste
numren ikväll är Richards original) utvecklas oupphörligen.
Han har öppnat konserter med John Mayall och med Wilko
Johnson, vilket ger honom såväl cred som erfarenheter.
En sista rad: ett ord som ständigt dyker upp i Redaktör'ns
huvud ikväll. 'Vackert'. Musiken i sig är ofta påfallande
vacker, gitarrspelet vackert melodiskt, även Richards sång
är ofta vacker och inte rått 'macho'. Musik som andas,
musik som berör. Vågar man skriva "mogen för
de större scenerna"? Ja, det gör Redaktör'n.
|
|
|