[2019-01-28]
...
om
Ginhouse 50+ @ Nefertiti 13/1
Bernt
Andersson sång/ orgel/ flygel/ munspel,
Bengt Blomgren gitarr, Kjell
Jansson elbas, Gunnar Petersson
trummor. Gäster: Bror Gunnar Jansson
sång/ gitarr, Stefan Dafgård
sång/ munspel, Stefan Sandberg
tenorsaxofon, Bo 'Mr Bo' Carlsson sång/
gitarr.
Är
det historiens vingslag vi hör? Flap, flap, flap.
Eller är det kontinuerliga applåder? Applådåskorna
blir många denna kväll: ett '50+ jubileum'
för Ginhouse Blues Group. En konsertkväll att
minnas, och en konsert som vi kanske kanske får
höra igen: allt spelas in med tanke på Sveriges
Radio och (om vi har tur) en liveCD berättar Bernt.
En kväll som börjar perfekt med den högoktaniga
instrumentalen "On the Green Light" (Spencer
Davis Group) som går över i "All Your
Love" med Bernt på sång. Mörkblått
spel och fräcka tempobyten. Sägs ha varit bandets
standardöppning av en spelning då det begav
sig?
Över
i John Mayalls "Little Girl" följd av
Robert Johnsons "From Four Until Late" med
Bernt på sång/ flygel och Bengan på
slide. Bernt glider över till orgeln på "Sitting
On Top of the World". Bengan spelar på en
Gibson Les Paul ikväll och "Sitting"
smyckar han med ett rått men vackert solo med
ett klassiskt gitarrsound à la John Mayalls album
"Blues Breakers with Eric Clapton". Ståpäls!
Bror
Gunnar Jansson, Kjells begåvade son, stiger upp
på scen: det blir sång och slidegitarr på
"Oh Death" och "I Can´t Be Satisfied".
Dekorerade av Bernts munspel på det första
numret, Stefan Dafgårds munspel på det andra.
"One Way Out" (Redaktör'n tänker
alltid på The Allman Brothers!) med Bernt på
orgel och Stefan på munspel. "Chicago Bound"
med Stefan Dafgård sång/ munspel: ett paradnummer
för honom.
Muddys
"Forty Days and Forty Nights" och nu gästar
Mr Bo scenen. Bernt på sång/ flygel, Stefan
Dafgård på munspel och Mr Bo på slidegitarr.
Stefan
Sandberg ansluter med sin tenorsax på nästa
nummer. Mr Bo sjunger och spelar gitarr på Nina
Simones "Do I Move You", ett lite annorlunda
nummer i kvällens repertoar. Följt av Albert
Kings "Born Under A Bad Sign" med (givetvis)
Mr Bo på gitarr, Stefan Sandberg sax och Bernt
på orgel och sång. Paus.
Set
två börjar starkt: "Me And The Devil
Blues" (Robert Johnson) med helt enastående
sång och orgel från Bernt och slidegitarr
från Bengan. Därefter den första av
tre 'Creamlåtar': en snabb och läcker "Crossroads",
spelad precis som den petige Redaktör'n vill ha
den.
Så
berättar Bernt om engelsk blues och om hur starkt
den influerade Ginhouse från begynnelsen. Speciellt
prisar han Cream. Och logiskt nog får vi "White
Room" med Gunnar och Bernt på glimrande sång
och Bengan på ännu ett mäktigt solo.
Plus "Sleepy Time Time" med Bernt på
sång/ orgelsolo och Kjell på bassolo! Den
Creamälskande Redaktör'n är salig.
Stilbyte
med Donnie Hathaways "Trying Times" med Stefan
Sandberg på underbart saxsolo, Bernt flygel och
Bror Gunnar sång. Så en otippad instrumental:
Stevie Wonders "I Was Made to Love Her". Varför
inte?
"Don´t
Burn Down The Bridge" (Albert King) med Bernt sång/
orgel, Mr Bo gitarr och Stefan Sandberg tenorsax. En
'Creamlåt' igen: "Spoonful" med Mr Bo
sång/ gitarr, Bernt orgel och Stefan Sandberg
tenorsax.
Och till slut en passande låttitel: Jimmy Rogers
"Last Time" med Bernt på sång/
flygel, ja alla utom Bror Gunnar på scen. Slut.
Men ett jubel som aldrig vill ta slut.
Göteborgsk blueshistoria 'live'. Underbart. För
att fortsätta med ett stycke historia: Bengan,
Bernt och Gunnar blev ju så småningom medlemmar
i Totta's Bluesband tillsammans med Totta Näslund
på sång och Nikke Ström på bas.
Förresten, Totta's Bluesband hette ursprungligen
"Nynningens och Nationalteaterns Fritidsorkester".
Om
någon är intresserad av Totta's Bluesbands
historia så har Redaktör'n sedan länge
knåpat ihop en (engelskspråkig) historik
"Totta's
Bluesband - and extended musical family". Välkommen
att gräva! |