CC
börjar med ett långt nummer (ja, det blir
de ofta) där även BC får lägga
in solo. CC sprudlar av energi, tackar, bugar, ler.
Har en fenomenal gitarrton. Jo, här märks
rutinen. Så blir det "Steppin' on a High
Wire" med solopassager och fraser som ofta är
mera jazz än blues. CC är en klart personlig
solist. BH broderar långt utanför bluesklyschorna
på sin Hammond, uppmuntrad av såväl
CC som oss. LM mullrar funkigt på basen. CC och
BC solar kors och tvärs och samtidigt. RM håller
alla i ett bestämt grepp.
"I wouldn't hold this piece of
wood if it wasn't for BB King" säger CC och
så blir det så klart en BB Kinglåt
som tribut. Glest spel från bandet, sofistikerat
solospel från CC. Därefter en tribut till
Albert King, 'mannen med jättenävarna'. CC
bänder o sliter. Bra tryck i bandet, LM ser livsfarlig
ut. BH tar av sej kavajen efter det numret ...
CC har en mycket kraftfull stämma,
är en passionerad sångare, är på
ett lysande humör. En bluesman med ett ovanligt
brett kunnande i gitarrspelet. Låtformerna är
inte ovanliga, däremot hans fraseringar. Sympatiskt
nog släpper han gärna fram BH och BC som solister.
Vi får en vacker slow A-mollblues
om en olycklig brädad man. Dynamiken, den jobbar
de alla fem med. Från nästan andlös
tystnad till explosion, snacka om att det resulterar
i applåder! Munspelaren
Hook Herrera gästar i ett par nummer, bl.a. "Who's
Been Talking". Nu är det egentligen finaldags,
men publiken ger sig inte och vi får Alberts "Crosscut
Saw". Tack och bock.
En fullpoängare. Chris Cain är inte bara en
begåvad artist, han är dessutom en mycket
varm och ödmjuk herre. Redaktör'n hade turen
att långluncha med honom på tisdagen i sällskap
med Bo Hansson. Det blev fortsättning i Redaktör'ns
hem ovanpå krogen där allt avhandlades, från
Kid Andersens eminenta Greaseland Studios i San Jose,
Kalifornien, till glädjen och sorgen med att ha
hund. Och allt där emellan. Den träffen gör
Redaktör'n gärna om. Vem vet: Chris Cain lär
vara tillbaka i Sverige sent i höst. Stay tuned!