Mittuppslaget
på Sea Levels första album ("Sea Level"
1977).
Fr.v. Chuck Leavell, Lamar Williams, Jaimoe och Jimmy
Nalls. |
[2020-04-24;
2020-04-26]
...
på
Jimmy Nalls: en fusion av blues, sydstatsrock och - fusion.
Och en fin kväll på Landalakrogen
Karantäntid
är lästid. Redaktör'n håller på
och plöjer ett par böcker av auktoriteten Michael
Buffalo Smith om sydstatsrocken historia: "Rebel
Yell" och "Capricorn Rising".
Vilket så klart stimulerar till en massa plockande
i skivhyllan. Jo, där hittar man såväl
Allmans som Lynyrd Skynyrd, men den här gången
ska det handla om bandet Sea
Level eller framför allt deras gitarrist
Jimmy
Nalls. Som inte är en kändis av
samma dignitet som Duane Allman eller Dickey Betts, men
likväl en personlig favorit hos Redaktör'n och
många andra. Det står en del om Jimmy i de
två böckerna, men Redaktör'n har ändå
fått gräva både här och där
och lägga pussel. Det gör han gärna!
Jimmy, född 1951, var en flitig studiogitarrist i
början på 70-talet, främst på Record
Plant i New York där han blev kompis med klaviaturspelaren
Chuck
Leavell. Spelade tillsammans med honom i
Alex Taylors band (Alex = James Taylors inte fullt så
kände bror) medan Taylor liksom Allmans låg
på Capricorn. Jimmy lirar skön gitarr på
Alex album "Dinnertime" [ett
spår på YouTube], inspelad 1972 i Muscle
Shoals Sound Studios, Sheffield, AL. Dessutom på
Greg Allmans första soloalbum "Laidback"
1973.
The Allman Brothers Band sprack för första gången
1976. Chuck Leavell som då var medlem i bandet startade
istället bandet Sea Level (ordvits
på C. Leavell) tillsammans med Jimmy Nalls
och två Allmanskollegor: basisten Lamar
Williams och trumslagaren Jai Johanny
"Jaimoe" Johanson. Fem år och
fem album senare slog Sea Level igen butiken. Men de fem
åren kan de med rätta vara stolta över.
Sea
Level kunde spela blues, det gjorde de ofta live, men
sina album fyllde de med en raffinerad rockmusik som ofta
associerar mer till Steely Dan eller västkustrock
à la Los Angeles än till bluesrock av sydstatsmodell.
Sofistikerade arrangemang, flera av dem helt instrumentala.
Redaktör'n har lyssnat mest på de två
första albumen, båda utgivna 1977: "Sea
Level" [YouTube]
och "Cats On The Coast" [Spotify]
[YouTube].
Läcker musik som formligen sköljer över
lyssnaren med eleganta klanger och sätter guldkant
på tillvaron. Givetvis läckert gitarrspel .
Rekommenderas som motgift till karantäntristess.
När Sea Level lade av gick Jimmy
Nalls vidare och jobbade under
80-talet tidvis som studiogitarrist
i Nashville. 1988 ersatte han gitarristen Jimmy Thackery
i det välkända bluesbandet The Nighthawks.
Den 4 november 1988 besökte faktiskt The Nighthawks
Göteborg. Scen: Krogen Akropolis (tack för
datum och krogens dåvarande namn till Leif Wivatt),
en trappa upp vid Kapellplatsen. Jodå, Redaktör'n
var där och diggade. Vid Jimmy Nalls sida stod
då bl.a. sångaren/ saxofonisten Jimmy
Hall, en annan gentleman ur sydstatsrockens
historia, främst känd som frontman i Capricornbandet
Wet Willie. Suverän kväll!
Hur det lät? Här är åtminstone
ett
YouTubeklipp med klassikern "As The Years Go
Passing By", lirat av The Nighthawks på The
Bottom Line i New York 1990. Såväl Jimmy
Nalls som Jimmy Hall i laguppställningen.
1990 gick Jimmy Nalls med i sångaren T.
Graham Browns turnéband. TGBs album
blandar country och mera bluesinfluerat material: kolla
gärna spåret "Blues of the Month Club"
på hans album "Bumper To Bumper" från
1990 [Spotify]:
utan Jimmy Nalls men med flera av Muscle Shoals vassaste!
Jimmy stannade kvar i bandet tills han 1994 tyvärr
diagnosticerades med Parkinsons sjukdom.
Han
fick svårt att uppträda, men han gav inte
upp. Han spelade in sitt soloalbum "Ain't
No Stranger" som släpptes 1999
[Spotify].
Det återutgavs med annat omslag år 2007
(se överst i artikeln) under titeln "No
Stranger to the Blues" [YouTube].
En suverän blandning av sydstatsfärgad rock
och blues. En favoritplatta hos Redaktör'n: ett
stort TACK till Tommy Trumma som generöst skänkte
Redaktör'n plattan för ett antal år
sedan.
Jimmy Nalls står själv för sång
och det mesta av gitarrspelet. Men han har en imponerande
lista av musiker som gäster på albumet. Många
äss i leken: Sea Levelkollegan Chuck Leavell
klaviatur, gitarristen Jack
Pearson, Lee
Roy Parnell slidegitarr/ sång, hans
f.d. bandledare T.Graham Brown sång,
Mike Henderson slidegitarr och Wayne
Jackson blås. Gudabenådade lirare
hade väl en gammal sportjournalist skrivit! Albumet
nominerades för Blues Album of the Year av Music
City Blues Society.
En glimrande blandning av originallåtar och covers.
"In The Time It Takes To Cry" är skriven
av Steve
Bassett, själv en förnämlig
singer/ songwriter. Gillar man Delbert McClinton kan
man gärna låna ett öra till Steve. På
det spåret, liksom på coola "It's Mighty
Crazy", delar Jimmy gitarrspelet med Jack
Pearson, en briljant musiker med Allman Bros.
i sitt CV. På "Hey Brother", ett lite
annorlunda spår, sjunger Jimmy inte alls: Det
är Lee Roy Parnells och TGBs tribut till Jimmy.
Favoritspår på plattan? Kanske "Another
Love Like Mine", skriven av Jimmy och Phil Dillon.
Fullpoängare.
Vokalt
påminner Jimmy ofta om en annan mästerlig
sångare och gitarrist, Dave Alvin. Cool, eller
ibland übercool. Inte
en Bobby 'Blue' Bland, däremot en
suggestiv berättare.
Det finns ett album till under Jimmy Nalls namn: "The
Jimmy Nalls Project" [Spotify].
Inspelningar som Jimmy påbörjat men inte
kunnat avsluta p.g.a. Parkinsoneländet. Vänner
som Joe Bonamassa, Robben Ford, Warren Haynes, Larry
Carlton och Chuck Leavell gjorde färdigt albumet
med tanken att försäljningen skulle hjälpa
till att täcka Jimmys kostnader för sjukvården.
Albumet släpptes två dagar före hans
bortgång: Jimmy Nalls gick bort 2017, 66 år
gammal.
Överkurs: Citat ur bluesvintageguitars.wordpress.com:
"Nalls has played several guitars throughout his
career, but the one he’s always gone back to time
and time again is the 1961
Fender Stratocaster he purchased in New York City
in 1974 for just $300. “I got it just the way
you see it [natural with no finish on it whatsoever],
but it used to be [fiesta] red at one point,”
Nalls said. “If you look inside the cavities you’ll
see the original [fiesta] red finish that was once on
it. The pickups are a set of hand-wound pickups that
Joe Barden did for me back in 1984." Jodå,
Redaktör'n intygar att det var den gitarren Jimmy
Nalls använde den märkvärdiga kvällen
på Akropolis.
PS. Klicka på bokomslaget ovan och läs om
Jimmys memoarer. Tyvärr, Redaktör'n har inte
läst boken. |
|