[2011-01-25]
... Love Sculpture: "Blues Helping"
PARLOPHONE / EMI (1968)
Dave
Edmunds från Wales kan lätt fylla upp
sitt visitkort: producent, arrangör, bandledare, gitarrist,
låtskrivare och sångare. Med meriter från
pop, pubrock, countryrock och rock'n'roll. Med finurligt poppiga
eller retrorockiga soloplattor på rad. Med en massa
cred från Rockpile-bandet med Nick Lowe. Ett tag kallad
"Storbritanniens svar på Phil Spector".
Men 'hemma på min gata i staaaan' (Växjö kring
1970 alltså) så var han BLUESGITARRIST! Killen
som gjorde Freddie Kings "The Stumble" och andra
fräcka grejor på plattan "Blues Helping".
Sånt som bara MÅSTE plankas.
Jo, Love Sculpture fick ju en jättehit med "Sabre
Dance" också, men Aram Khachaturians komposition
bet inte lika hårt som gitarrblues på min gata.
Idag
är vi totalt översköljda av bluesgitarrfantomer.
Det kan vara svårt att knäppa på tidsmaskinen
(tänk Puch-mopeder och mellanöl på ICA) och
lyssna med Växjögrabbarnas öron av årsmodell
1970. Men försök! Och kalla mig gärna nostalgisk,
men jag tycker att albumet "Blues
Helping" håller än idag.
Jag
kan inte låta bli att citera albumets baksida. Ett mästerstycke:
"Most of the titles here will be familiar to hardened
blues enthusiasts, but I think that they will find their treatment
refreshingly different. Those who like grinding guitar sounds
will perhaps find their favourites amongst Freddy King's instrumental
"Stumble", delivered at a furious pace; B.B. King's
"3 O'Clock Blues"; "Blues Helping"; "I
Believe To My Soul"; "Come Back Baby"; and
"Summertime". "Don't Answer The Door",
on the other hand, with over-dubbed organ by Dave and gentle
guitar phrasing, is an "easy listening" blues, whilst
Slim Harpo's "Shake Your Hips" really moves. Dave's
solo on this one is, in my estimation, one of the LP's highlights,
and his jazz-influenced phrasing contrasts well with his heavily
featured 'gritty' sound and with the bottle-neck solos on
"So Unkind."
For the
technically minded, Congo plays Ludwig drums; John plays a
custom Fender precision bass through a Selmer amplifier and
Goliath cabinet. All of Dave's guitar tones were created by
combining his 1959 Gibson 335 with a Fender amplifier and
Marshall speaker cabinets without the aid of any distortion
units."
Hela
baksidestexten kan f.ö. avnjutas här |