[2011-02-03]
... Earl Hooker: "Two Bugs And A Roach"
ARHOOLIE (1968 el. 1969)
En
kvartett bluesmusikers tipsande och dividerande om Earl Hooker
på Facebook inspirerade Redaktör'n till att plocka
fram den här plattan ur hyllan. Bokstavligen en klassiker,
inspelad 12, 14 och 15 november 1968 i Sound Studios i Chicago.
Tre dagar, bra jobbat! Earl Hooker voc, g;
Geno Skaggs b; Joe Willie Perkins
p, org; Levi Warren dr; Fred Roulette
steel g; Andrew Odom voc; Carey Bell
voc, hca; Louis Myers hca.
Ett prima exempel på hur Arhoolies vinylLP såg
ut: TJOCK vinyl, TJOCKT omslag, tättskriven baksidestext
av Chris Strachwitz och på framsidan ett grovkornigt
svartvitt foto på artisten, gärna färglagt
i någon skarp färg. I det här fallet rödviolett.
Och inte blir omslaget sämre av Earls monstergitarr:
vad som ser ut som en Gibson SG med två halsar. Så
här säger Wikipedia: "In 1963, the solid-body
EDS-1275 was designed, resembling the SG model; this version
of the doubleneck was available until 1968, and were being
produced again in 1977. The EDS-1275 is often referred to
as the "SG double neck" due to its similar shape,
although both necks of the 1275 have a shorter scale fret
board than the Gibson SG, and they have fixed tail pieces,
where the SG has an adjustable one. The guitar was available
in jet black, cherry, sunburst, and white."
Earl har dessutom för säkerhets skull märkt
sin gitarr med typiskt amerikanska sneda bokstavsstickers:
EARL HOOKER. Kanske någon kollega skulle kunna ta fel
gitarr annars? Fast det funkade inte: på en del Magic
Sambilder och videoklipp har Sam en svart elgitarr med just
Earls namn i stickers. Klåfingrig kille!
Tillbaka
till vinylen: jag köpte den nog 1971, ett år av
mycket Jeffersonläsande och lyssnande till de stilbildande
bluesgitarristerna. Som Earl. Han var väl i sin tur ett
fan av slidemästaren Robert Nighthawk, men utvecklade
sin egen stil med element av jazz, country och rock. Kolla
in finliret i "Off The Hook" och fotarbetet i "Wah
Wah Blues"!
På
Spotify finns CDn "Two
Bugs And A Roach". De åtta första
spåren på Spotify och CDn täcker in hela
vinylLPn, fast låtordningen är omkastad. Dessutom
får man sex extra spår.
Earl Hooker brottades med TBC (albumets titel syftar på
det) och dog 1970, bara 41 år gammal. Basisten Geno
Skaggs hade samma åkomma men klarade sig längre.
Han gick vidare till John Lee Hookers band (jodå, samma
släkt) och stannade där i många år.
Sen startade han ett eget San Franciscobaserat band.
Dagens bidrag till "Jag mötte Lassie - föreningen
för fåniga meriter" får bli att jag
lyssnade på Geno
Skaggs på den halvsunkiga krogen "The Saloon"
i San Francisco 1980. (Earl Hooker har jag tyvärr aldrig
hört på scen). "The Saloon" är en
bluesinstitution - ett klart röjigt ställe med en
spräcklig publik som sammansatt för en film av Robert
Altman. Krogen var då en fast scen för bl.a. gitarristerna
Ron Hacker och Johnny Nitro och deras olika band, och just
den här kvällen stod Johnny Nitro & The Doorslammers
på scen. Med Geno på bas.
Fast just då kunde de hetat Tequilaslammers: det var
nog det mest packade bluesband jag (hittills) sett. När
första set slutade bad trummisen oss rituellt och artigt
att handla i baren eftersom "the more YOU drink the better
WE sound". Johnny öppnade då näbben och
tillade otydligt att "the more WE drink the better WE
sound", vilket INTE gick hem hos trummisen. Inte hos
oss heller. Geno sa' inte så mycket, han lirade stabilt
på sin nötta fenderbas men såg inte ut att
må så bra. En kväll med bluesens grovarbetare.
|