[2011-02-18]
... Otis Rush: "This One's A Good 'Un"
BLUE HORIZON (1969)
Ett
av de första vinylalbum som inhandlades när bluesen
slog till i mitt liv. Ett album som snart kom att definiera
hur JAG vill höra Chicago Guitar Blues. Jag är inte
precis ensam om det: de här inspelningarna har inte bara
omfamnats av skivlyssnare världen över, de har också
påverkat en förmodligen oändlig rad av gitarrister.
Eric Clapton och Peter Green är glimrande exempel. Otis
sätt att spela och tonen i hans gitarr har blivit något
av en mall.
LPn innehåller en rad sessions inspelade under perioden
1956 - 1958 för Chicagoetiketten COBRA. I det här
fallet utgivna på den engelska etiketten BLUE HORIZON,
en underetikett till CBS. Blue Horizon chefades av Mike Vernon:
en sann bluesentusiast som dels gav ut skivor med engelska
bluesband som Peter Green's Fleetwood Mac och Chicken Shack
men också med amerikanska artister som Otis Spann och
Champion Jack Dupree. Och Otis Rush.
Michael
"Cub" Koda (1948 - 2000), en av mina gurus, skrev
i All Music Guide: "These are milestone recordings in
the history of the blues and an essential part of anyone's
collection." Redaktör'n går ALDRIG i dispyt
med Cub Kodas teser.
Får
man vara lite nördig? När Otis spelade på
de här spåren 1956 - 1958 pekar allt på att
instrumentet var en sunburst Fender Stratocaster. Men förstärkaren?
Saxat ur Jas Obrechts klart intressanta intervju
med Otis från 1998 (läs den, jag tänker
inte försöka bena upp Otis liv och hans ups-and-downs):
- What kind of amp did you use on the Cobra singles?
- It was an amp called Challenge. I bought it at Lyon
& Healy.
Någon Challenge-förstärkare har inte Redaktör'n
lyckats spåra upp, men väl en Danelectro
Challenger. Vars årsmodell 1956
såg ut så här. Tidpunkten stämmer ju,
så vem vet? Funky stuff! Vad säger Conny, Axel
& Company? Läge att jaga upp en? Jaså, ni HAR
redan en i garderoben, jaha...
Lite knepigt att få tag i en sådan förstärkare
(till ett anständigt pris) misstänker jag. Då
är det betydligt lättare att få höra
musiken. Vad jag förstår så är rubbet
samlat på CDn "The
Essential Otis Rush. The Classic Cobra Recordings 1956-1958".
Plus x-tra material: 24 spår i stället för
originalets 18. Det är bara att lyssna och låta
sig förföras. "I Can't Quit You Baby",
"All Your Love", "Double Trouble", "Three
Times A Fool" osv. Alla hittar sina favoriter.
Ska vi citera Cub Koda igen? "Otis Rush's debut recordings
for the Cobra label are defining moments of Chicago blues.
Seldom had a young Windy City artist recorded with this much
harrowing emotion in both his singing and playing, simulataneously
connecting with the best that Delta blues had to offer while
plunging headlong into the electric future." Amen brother. |