[2010-05-10]
... på att Göteborg är ännu en blues & rootsmusikscen mindre
Café KoM på Olivedalsgatan avslutade sin verksamhet i lördags med en spelning med Arvikabandet môra-Per. En kul spelning i sig - klart bra band med bl.a. en del humoristiska svenska texter - men ändå en vemodig kväll. KoM har sedan länge varit en scen där etablerade artister varvats med musiker i början av sin bana, och där lokala favoriter fått förtroendet att ta ut svängarna och testa spontana konstellationer. En sådan scen behövs.

Vi som diggat blues i många år minns Louice helger och Jamesons tisdagar. Louice finns inte mera och Jamesons bluesscen är sedan länge nedlagd. Det blåser kalla vindar och det gäller för oss alla att stödja de scener som finns kvar.

... på att det finns hopp om en GigKalender 2.0
Det finns flera par flitiga fingrar där ute och allt pekar på att GigKalendern kommer att få en efterföljare av modernare snitt. En interaktiv sådan där musiker och arrangörer själva skriver in sina gigs på respektive datum. Stay tuned for more news!

... på djärva drakflygare med bekanta ansikten
Erica Jongs bestsellerroman "Fear Of Flying" handlade uppenbarligen inte om denna sextett: Erik Masao Olsson sång/akustisk gitarr/Fender Rhodes, Johan Kronquist sång/akustisk gitarr, Henrik Westerberg Fender Stratocaster, Mark Crawford lapsteel/elgitarr, Axel Broman bas, Petter Cederlund trummor.

High Kite Flyers
kallar de sig (en tidigare inkarnation med trion Erik, Johan & Henrik hette Broken Records) och kan nog tänkas
leverera egenhändigt skriven soul- och countryinfluerad pop och rock med fokus på stämsång och melodier. Debutgig på Dirty Records bredvid Jazzå torsdagen den 17 juni.

Bekanta ansikten? Ja, Johan har den flitige Dirty Recordsbesökaren definitivt träffat (han är inte bara kunnig på skivor, han gör en 'mean espresso' också) och Axel och Petter känner GigKalenderns läsare förstås igen från Sture Elldin Blues Band resp. stadens bluesjam.