[2024-11-25]
...
och ser oroat i backspegeln - och framrutan - på
Göteborgs blå scen
Illustrationer
© Redaktör'n
Redaktör'n
tänker ikväll främst på Göteborgs
Bluesförening. Och tittar i backspegeln
och ser att GBF åter igen haft/har ett ambitiöst
program för 2024, även om det varit ännu
fylligare under tidigare år. Onödigt ambitiösa
år tycker f.ö. Redaktör'n.
Under vår och höst 2024 har det varje månad
varit ett par lördagskonserter på S/S Marieholm
(entréavgift) och ett par onsdagskonserter på
Café Hängmattan (fri entré). Dessutom
de välbesökta bluesjammen på S/S Marieholm
varje lördagseftermiddag.
Ingen festival i år, däremot sommarspelningar
på Kajskjul 8. Och ett par större arrangemang
på Musikens Hus: Trettondagsblues OCH Marino Valle
+ T-Bear. Och precis nyss en medlemsfest. Fortfarande
ambitiöst.
Publiksiffror? Redaktör'n måste erkänna
att han under året inte varit på så
många spelningar. (Han började gå på
bluesgigs '68 så han skäms inte jättemycket.
Och han är förstås del i problemet.) När
han går på GBF:s spelningar på Café
Hängmattan brukar han vara där minst en timme
i förväg för att få en stol. Mycket
publik alltså där. Fri entré.
Publik på båten? Blandade siffror, säger
blandade rapportörer. Red. besökte GBF:s arrangemang
på båten den
9 november (Blues Deluxe på
S/S Marieholm). Enligt lätt desillusionerad personal
på båten hade det nog varit 100 gäster
under bluesjammet, men när konsert (och entréavgift)
närmade sej drog de flesta gästerna därifrån.
Trots att Simon och den kaliber av musiker han omger sej
med tillhör - i Reds hyfsat erfarna öron - juvelerna
i kronan vad avser Göteborgs bluesscen. Likväl,
ingen kioskvältare publikt. Däremot musikaliskt.
Så, hur får man publiken att stanna
kvar? (Första insända rätta svar
osv.)
(Inom parentes hade det varit informativt
och snyggt om valfri representant för bluesföreningen
hade haft möjlighet att titta in och presentera kvällens
artister (de är trots allt juveler) för publiken.
Som det alltid görs på festivalen. Elisabeth
Edfeldt gör det entusiastiskt vid Hängmattespelningarna,
Bengt-Olof har gjort det likaså, även under
gul solhatt, osv.osv.
Nej, Redaktör'n menar INTE, OBS INTE, att de som
jobbat med bluesjammet 'måste' stanna hela kvällen.
Nog finns det fler kandidater - som kanske också
skulle uppskatta musiken? De ÄR ju bluesentusiaster.)
Nog
därom. Någon kommer kanske att berätta
för Red. att GBF:s förra lördagsgig var
fullpackat. Skoj i så fall. Men enl. välunderrättade
musiker var ex. inte Marino Valle Band + T-Bear
på Musikens Hus en kassako. Och OM bluespubliken
(vilken den nu är) börjat svika, vad beror det
på? Dess ålder? Scenerna, lokalerna? Banden?
Vädret? Barnbarnen? Ekonomin? Frågan är
fri. Och känns faktiskt akut.
Kanske ekonomin. Vi kan definitivt konstatera att arrangemang
med fri entré är attraktivast. Så överraskande.
Men samtidigt, har man ett genuint musikintresse bör
man vara beredd att lägga en slant för att avnjuta
livemusik. Teater, bio, fotboll, hockey, whatever excellerar
inte i fri entré. Och fri entré är
på sikt en fälla, för arrangören,
för musikerna, för hela scenen.
Vi hoppas på 2025. Kanske vår lokala bluesfestival
reser sig likt Fågel Fenix etc. Vi håller
kollektivt tummarna. Men läser samtidigt följande
utdrag ur Åmåls Bluesförenings
Facebooksida 2024-11-01:
"Som ni kanske har hört så
gick årets bluesfest tyvärr med minus och
för andra året i rad, men vi kommer trots
allt att genomföra Åmåls bluesfest
2025.
Vi behöver dock dra ner på våra kostnader
och en åtgärd är att pausa söndagens
gospel i Gamla kyrkan 2025. Förhoppningvis återkommer
den i programmet 2026.
Fler förändringar diskuteras i styrelsen och
vi kommer att meddela dessa så fort beslut har
tagits."
Så det ÄR tufft där ute. Även Åmål
känner kalla vindar. De lär också fundera
över publiken.
Red.
ser att Mönsterås Blues & Roots
trosvisst annonserar en festival 30 - 31 maj i år.
Tyvärr, inga göteborgare synes än i reklamen,
men "Fler artister tillkommer!" Håller
tummarna igen. |