[2010-11-25]
...
på bluesscenen i stan. Del 1: Hur mår den egentligen?
Man har
länge hört att Göteborg är Sveriges bluesstad
(jag har själv sagt det) och att bluesmusikerna i våra
övriga storstäder är avundsjuka på sina
göteborgska kollegors trogna publik och livaktiga scener.
Men
hur ser det egentligen ut idag? Vad har vi för scener?
Och hur mår de?
Göteborgs
Bluesförening är en ambitiös förening
med en lång historia. Har regelbundna arrangemang på
Musikens Hus två scener plus det årliga
Göteborg Blues Party i Slottsskogen.
Är dessutom involverad i bluesjammen på Jazzå.
Föreningen
Jazz i Göteborg arrangerar spelningar på
Nefertiti, ofta i samarbete med Göteborgs
Bluesförening när det handlar om bluesartister.
Enstaka
andra föreningsarrangemang kan förekomma
(The Red House Blues Club som haft arrangemang
i Feskekörka hoppas jag inte har lagt ned).
Restaurang
Jazzå är en sedan länge etablerad
träffpunkt för många musiker. Har livemusik
på söndagar och var fjärde onsdag, ofta med
musiker ur stadens blueskrets på scen. Har dessutom
bluesjam varje lördag i samarbete med föreningen
BluesJam Gbg och Göteborgs Bluesförening.
Restaurangen har varit en scen för livemusik sedan någon
gång på 90-talet, först under namnet ’HB’.
Div.
pizzerior
(idag främst Galliano) vars bokningar
av lokala bluesband inte sker p.g.a. ett påtagligt intresse
för bluesmusik utan i förhoppning om att livemusik
drar fler krogkunder. Absolut inget ont i det, förutsatt
att krogarna visar såväl banden som musiklyssnarna
den respekt de är värda, men ett till 100% ekonomiskt
resonemang påverkar givetvis en scens kontinuitet. Ett
bra bluesband är inte alltid en kassako. Just restaurang
Galliano har visat uthållighet i sina bokningar - andra
har kommit och gått.
Under hösten har arrangörer i Göteborg
- ja i hela Västsverige - haft problem med att dra så
stor publik som de väntat sig till blueskonserter
Ett antal arrangemang har resulterat i överraskande
gles publik. Vad beror då det på? Bristande dragningskraft
hos artisterna? Hos själva lokalen? En alltför dyr
entré? Eller är helt enkelt bluespubliken (Redaktör'n
inkluderad) en alltmer grånad skara som avstår från
att ge sig ut i natten (ser kallt och blåsigt ut) utan
i stället sätter sig i fåtöljen och avnjuter
en DVD med någon favoritartist. Med mat och dryck vid
sidan om och med möjlighet att själv styra ljudvolym,
tider - ja hela kvällen. Jag kan känna igen mig själv
där.
Men
visst drar flera arrangemang en stor publik
Påtagligast är lördagarnas bluesjam
på Jazzå då det nästan kan bli för
mycket av det goda. Och visst kan en 'stor känd amerikan'
fylla Nefertiti. Senast Kim Wilson: "alla var där".
Å andra sidan: Jazzås söndagar tappar säkert
publik till samma krogs lördagar.
En 'hyfsat känd amerikan' placerad på Musikens Hus
kan mycket väl resultera i dåliga publiksiffror.
Och för att återgå till Nefertiti så
är det i mina ögon en charmig nattklubb som vida överträffar
Musikens Hus stora scen. Café Hängmattan är
då betydligt gemytligare, men tyvärr för trångt
för många arrangemang.
Det vill säga: Nefertitis nattklubbslokal drar folk 'av
sig självt'.
Allt populärare: Bluesjammen på Jazzå
Bluesjammen
innebär inte bara att musiker av varierande kaliber kan
lira blues av hjärtans lust varje lördag vid ett civiliserat
klockslag. Det innebär också att publiken kan se
och höra ett antal av sina egna lokala hjältar utan
att betala någon entré, dessutom höra dem
i omväxlande sättningar som i en nummerrevy. Eller
som i en minifestival. Och givetvis har publiken många
kompisar bland de jammande musikerna, och vice versa. Det blir
ett ständigt minglande över scenkanten, mycket mera
så än vad en formell konsert innebär.
Om man då vill 'locka tillbaka' publiken - vad
ska man locka med?
Och vem/vilka ÄR publiken? Låt mig spetsa till det:
- Är bluesspelningarna i Göteborg främst konserter
för rena bluesentusiaster eller är de gemytliga träffar
för ett allmänt musikintresserat kompisgäng?
Svaret har sin betydelse när man utformar arrangemangen,
väljer artister och marknadsför spelningarna.
- Vad vill stadens bluespublik se och höra? Vad får
det i så fall kosta?
- Vad/vem vill man ha på scen: akustisk puristblues, honkande
chicagomunspel, tung bluesrocktrio, southern soul? Traditionalister?
Djärva nydanare? Low down eller sky high?
- Eftersom vi är välsignade i Göteborg med en
mängd begåvade lokala musiker: Hur intressant är
en dyr amerikansk musiker jämfört med en rent krasst
billigare svensk? Särskilt om amerikanen i sanningens namn
inte är en 'erkänd världsstjärna'?
- Hur breddar man bluespubliken? Och föryngrar den (evig
fråga - kom nu inte med botox)?
Göteborgs
Bluesförening: vad förväntar medlemmarna sig
av den - egentligen?
Årsmötena är ytterst glest besökta så
de ger inte styrelsen mycket ledning har jag förstått.
Men fallande besökssiffror borde innebära outtalade
krav.
(OBS! Redaktör'n ingår INTE i föreningens styrelse
- men är givetvis medlem i föreningen.)
Så här säger föreningens website
om föreningens syfte:
"Göteborgs
Bluesförening är en ideell förening som verkar
för att tillhandahålla blues och närbesläktad
musik till intresserade i Göteborgs-området. Vi strävar
efter att skapa en balans i utbudet mellan etablerade grupper
och mindre etablerade unga musiker med lokal förankring."
Frågor på det? Redaktör'n tänker vidare
på scener, föreningar, genrer och publik nästa
vecka. Mail i ämnet är välkomna: kan t.o.m. tänkas
bli publicerade. Om ni INTE vill det, påpeka det i mailet.
|
...
på Johan Johanssons FlumBand @ Jazzå 24/11
Thomas
Frank elgitarr/sång, Truls Mörck
elgitarr/sång (båda från gruppen Den Stora
Vilan), Johan Johansson klaviatur, Stefan
Bellnäs bas, David Sundby trummor
(Poster av Johan baserad på ett av Rick Griffins alster.
Klicka!)
Fjärde spelningen för den här grymma konstellationen
(3 gigs på Jazzå + 1 på Haket). I alla avseenden
en helt elektrisk kväll. Ingen dobro den här gången.
Två set: det första med uteslutande Den Stora Vilans
originalmaterial och ett rejält långjam. Det andra
med mästerligt tolkade Grateful Deadklassiker som "Cassidy",
"Dire Wolf", "Deal", "Loser" och
"China Doll". Och visst var det "Right Before
My Eyes" av Moby Grape på slutet? Liksom Grateful
Dead en legendarisk San Franciscogrupp.
En osannolikt lyckad korsning av unga musiker uppfödda
på California Psychedelia och Johans garvade trio av jazzfunkfusionister
(?). Och en enormt underhållande musikkväll. Så
klart. Värd en betydligt större publik, men det var
mycket på stan den onsdagen.
Jag blir inte långrandig här, jag var värre
i ovanstående fundering. Vill ni läsa mer om vad
jag känner för det här gänget så läs
gärna mitt tidigare
kåseri. Den entusiasmen glöder fortfarande! |