[2010-12-02]
...
på bluesscenen i stan. Del 2: Vad är 'Made in USA'
värt för oss?
Jag
började lyssna på blues i slutet av 60-talet. Var
med om att starta världens minsta bluescirkel i mörkaste
Småland 1971. Vi spelade vinyl, läste ”Jefferson
Blues Magazine” och drack gin (!). Och hoppades ivrigt
att en dag äntligen få se och höra musiker
som Muddy Waters, T-Bone Walker, Jimmy Reed, BB och Freddie
och Albert King, Otis Rush, Buddy Guy osv. Stilbildarna, förebilderna,
de som var facit för hur en elektrisk bluesgitarr skulle
låta. För elgitarr skulle det så klart vara
– en klagande gitarr var symbolen för bluessoundet.
Tyckte jag då, tycker jag fortfarande. Verkar inte vara
ensam om det.
Världens
minsta bluescirkel skingrades ganska snart. Åren
rullade på och jag lyckades faktiskt pricka in spelningar
med många av hjältarna, en efter en. Det vore svårt
idag: de flesta av dem är tyvärr borta. Bluestidskriften
”Jefferson” finns däremot kvar (jag prenumererar
fortfarande) men har delvis ändrat inriktning. Min flaska
Gordon's är slut.
DÅ
var det självklart att köpa biljett till en konsert
med turnerande bluesmusiker från USA. Men NU?
Låt mig kasta in en brandfackla: är det lika självklart
att köpa en dyr biljett till de amerikanska musiker som
turnerar i Sverige idag? Är de förebilder? Är
de stilbildare? BB och Otis är förstås fortfarande
aktiva, men många av de yngre musikerna har antagligen
lärt sig att spela blues genom att planka skivor med
just de namn jag nämnde förut. Precis som musikerna
i Göteborg har gjort. Precis som han som du sitter bredvid
på Jazzå har gjort.
Vilket
i mina ögon och öron förtar en del av exklusiviteten,
även om det står USA i passet.
Och eftersom jag hoppas att jag är färgblind när
det gäller musiker så svarar jag ett bestämt
JA på den eviga fråga som satiriska The Bonzo
Dog Band en gång ställde: ”Can Blue Men Sing
The Whites?”.
OK,
så då gillar jag alltså inte de amerikanska
musiker som kommer hit?
Jodå, på senare tid har jag till exempel njutit
oreserverat av spelningar med vitt skilda artister som Deitra
Farr, Nathan James, Kid Ramos och Rod Piazza. Andra spelningar
har varit besvikelser. Det vill säga exakt som när
man lyssnar på våra lokala band. Ömsom vin,
ömsom vatten.
Jag gillar helt enkelt de svenska musikerna precis
lika mycket.
Musiker ska enligt mina värderingar bedömas efter
samma måttstock oberoende av om de kommer från
Indianola, Chicago, Memphis eller Majorna. Bedömas, belönas.
Och respekteras.
En
arrangör i Göteborg är givetvis hänvisad
till att boka ur det utbud av artister som turnerar i Europa
Hur många promille de artisterna utgör av den totala
amerikanska bluesscenen vet jag inte. Och vem har sagt att
de utgör just vår favoritpromille? Naturligtvis
har någon promotor stämplat "commercial potential"
på just den artisten. Och han har SIN smak - precis
som alla vi lyssnare har vår. Och promotorns smak begränsar
den svenske arrangörens urval.
Jag
pratade nyss med trumslagaren Tommy Johansson
som tillsammans med Conny Aidanpää, gitarrist, reste
runt i Mississippi i somras. Två etablerade musiker
ur vår bluesscen. De turistade, lyssnade, jammade. Och
konstaterade att kvaliteten på de lokala bluesmusikerna
var ytterst skiftande (precis som här). Men att vissa
av dem imponerade så stort att Tommy & Conny gärna
försökt sig på att ta över dem till Sverige
för spelningar. Visst blir man lite nyfiken.
Många
negativa kommentarer under åren
Till sist: Utan att göra en Wikileak måste jag
rapportera att jag under årens lopp hört –
eller oftast fått mailat till mig – mängder
av kommentarer om just de amerikanska artister som gästat
Göteborg. Tyvärr ofta negativa, påfallande
ofta med innebörden ”de var inte värda biljettpriset”,
”de fick säkert flera gånger högre gage
än vad de lokala musikerna fick samma kväll, och
det var de sannerligen inte värda” eller ett vasst
”har passerat sitt bäst-före-datum”.
Med -
dessutom - den vacklande biljettförsäljningen i
bakhuvudet tänder jag alltså denna brandfackla:
Det finns inte någon automatik i att dagens
blues ”Made in USA” drar publiken i Göteborg,
håller hög kvalitet eller är värd sitt
gage. Vad säger juryn där ute?
Redaktör'n
tänker vidare nästa vecka.
Mail är välkomna: kan t.o.m. tänkas bli publicerade.
Om ni INTE vill det, påpeka det i mailet. |