[2012-07-12]
...
högst subjektivt om musiken på Göteborg Blues
Party 2012
Samtliga bilder tagna av Vanja
Pre-Bluesparty
på S/S Marieholm torsdag 28 juni ...
... blev
en drömstart för Partyt. Lowboy
(duon Stefan Dafgård sång/ munspel
& Martin Abrahamsson sång/ gitarr)
gav oss solid akustisk blues & rootsmusik med tonvikten
på deltablues. Suverän workingman's blues som griper
tag. Jag skrev detaljerat om deras gig nyligen på Dirty
Records och den glada rapporten
har fortfarande full täckning, så jag ska inte
ta upp mera utrymme här.
Så småningom blev det gäster också:
Stefan steg av scenen och Martin fick sällskap av tvenne
uppspelta herrar från Trickbag: Tommy Moberg
sång/ trumma och Joakim Barcheus munspel.
Varefter man vände på kuttingen och Stefan Dafgård
och Göran Svenningsson (sång/
gitarr), Stefans tidigare kollega i The Instigators, delade
på utrymmet. Två mycket underhållande kombinationer
- kanske något att upprepa?
Kokomo
Kings är en helt ny kvartett med Samuel
Andersson a.k.a. Harmonica Sam sång och munspel,
Ronni Busack-Boysen gitarr, Magnus
Lanshammar bas och gitarr och Daniel Winerö
trummor. Som de själva definierar ungefär så
här: "Tag en stor spann med opolerad Mississippi
juke joint boogie och blanda det med en annan spann med laid
back down home blues. Tillsätt en tekopp swamp pop, en
matsked hillbilly och ett pund profan extatisk gospel och
du har Kokomo Kings". Stämmer på öret.
Mycket eget material också. Och det är fyra glimrande
musiker som är kockar till den här soppan. Måste
faktiskt nämna danske Ronni lite extra: en sportkommentator
m/ä hade kallat honom för en gudabenådad lirare.
Och haft rätt. Snille, smak & sparsamhet. Något
jag fick perspektiv på nästa partydag.
Fredag
29 juni Honeyboy
Slim & The Bad Habits är ytterligare en
ny kvartett: Jacob Steinwall gitarr/ sång,
Josef Steinwall gitarr/ sång, Sven
Andersson bas, Linus “Honeyboy Slim”
Sollin trummor. Jacob & Sven från Jacob
& The Jackals, Josef & Linus från Five Finger
Discount. Som öppnar med en massiv rock'n'rolldänga
följd av Bo Diddleys "Road Runner" och Lazy
Lesters "I'm A Lover Not A Fighter". Därefter
"It Should've Been Me" som Jacob introducerar med
"... för en gångs skull en lugn låt".
Ribban är lagd.
Fredagens konferencier Stefan Dafgård
kallas upp under applåder och gästar med sitt munspel
på två låtar. Tvåan blir Lester Davenports
"King Of The Jungle" som Josef sjunger kungligt
bra. Bandets extranummer blir "I Got A Woman" i
hysteriskt tempo. Puuh! Honeyboy Slim & The Bad Habits
har anlänt och här tas inga fångar. Ingen
är rädd för distorsion, feedback och surrande
lösa strängar: det här är blues levererad
med glad garagerocksattityd. [Kolla in samlingsplattan Nuggets:
Original Artyfacts From The First Psychedelic Era 1965-1968
om du diggade det här gänget!]
Erja
Lyytinen är tyvärr inte min bag, sorry.
Det handlar bara om tycke och smak. Erja jobbar hårt,
hon kan onekligen spela och sjunga, hon har utlevelse på
scen, hon verkar vara en mycket sympatisk person, hon har
massor av fans, allihop blir glada. Kanon! Plus att bluesscenen
verkligen behöver fler kvinnor. Men ändå:
Hon och hennes musik berör inte mig. Och märkligt
vore det om man föll för allt på en musikfestival.
Dags för en pilsner, och så vidare till Vidar:
en märklig herre.
Vidar
Busk & His Bubble of Trouble följde alltså
på Erja. Och gjorde bl.a. klassikern "The Things
I Used To Do" med textraderna "The things that I
used to do / Lord I won't do no more". Så sant
som det är sagt. Vidar byter ständigt musikgenre
(plus frisyr och garderob): jag har omväxlande sett honom
på scen i rollen som Stevie Ray Vaughan, Jeff Beck (två
grymt bra gig) och Flummegitarrist. Den här gången
skulle det vara någon slags rockabillytribut.
Vidar är en fenomenal gitarrist, det handlar inte om
det, men jag begriper inte hur han tänker. Efter tre
långa massiva låtar till bredden fyllda av - ja,
gitarrmangel - är jag inte alls Stompin' My Feet With
Joy utan backar långt, trots den gitarrnörd jag
är. När han så småningom byter från
Gretsch till Telecaster tycker jag att det lyfter betydligt:
soundet blir glesare, luftigare och här och var influerat
av mästergitarristen Les Paul. Sa jag märklig herre?
B.B. & The Blues Shacks från Tyskland
är välbekanta och etablerade Göteborg Blues
Partyfavoriter med rötterna i jump, swing och Chicagoblues
från 40- och 50-talet. Den här gången fixade
de även till ett snyggt doowopnummer. Proffsiga och rutinerade
underhållare med mycket gitarrgodis, om än smått
pratiga här och var. Redaktör'n började titta
lite på klockan.
Lördag 30 juni
Det
blev handgemäng innebar Christoffer
Johansson sång/ gitarr, Bror Gunnar
Jansson sång/ gitarr ('på flanken'),
Elin Engberg sång/ kontrabas och Emanuel
Svensson trummor. Som presenterade en fascinerande
mix av musik: egen och andras. Exempelvis en ödsligt
suggestiv Blind Willie Johnson komplett med intensiv sång,
bassolo och stämningsskapande klanger. Följd av
Carter Familys "Hello Stranger" med Elin på
sång: lite Pilgrim-vibbar. Tvärt kanalbyte!
Mäktigast i mina öron blev låten "Boogaloo",
skriven och sjungen av Gunnar. Startade som sydstatsrock med
en krydda av Ventures "Ghost Riders in the Sky".
Och fortsatte med doriska skalor, visslingar och stämningar
av Tom Waits. Wow! Full poäng för originalitet OCH
kvalitet! Ett band att bevaka.
Tim Lothar, en gentleman från Danmark,
gör det bästa set jag hört honom göra.
Som alltid beväpnad med kraftfull röst, akustisk
gitarr och stampplatta. Han spelar sin blues med hela kroppen.
Inleder med en lång, intensiv "King's Harbour"
följd av "Father Told Me" från den kommande
plattan (september). Plus "25 Places" om att ofta
byta bostad och adress. Och en låt om en kvinna som
mitt i natten dansar på bluesklubben Mojo i Köpenhamn.
Ensam och berusad. Men hon har nog många Facebookvänner.
Tim gör en rad lysande egna låtar, men avslutar
med en otroligt inlevelsefull "You Gotta Move".
Enorma applåder.
Rita
Engedalen & Backbone från Norge vann European
Blues Challenge i Berlin i mars i år. Rita har en bra
pipa, men bandets sound gav inte Redaktör'n så
mycket blueskänsla: tankarna gick snarare till Rolling
Stones med en gnutta Hendrix inbakad. Gjorde bl.a. "Shake
A Hand" och en behagligt gles slowblues. Sedan bjöds
Vidar Busk upp på scen och stannade resten av gigget
tror jag: långa boogies och en rock'n'rollig "Let's
Have A Party". Men här tog Redaktör'n matpaus
och tvingades släppa blocket p.g.a. kladdiga fingrar.
Tehler
Blues Band radade upp Richard Tehler
gitarr, Al Tehler piano, Martin Bällgren
sång, Stefan Bellnäs bas (vik),
Tomas "Tolson" Olsson trummor (vik).
Och gjorde en imponerande spelning trots att Martin tyvärr
brottades med stämbandsproblem. En Richard i högform
excellerade i personliga fraser och vändningar i "Take
Out Some Insurance", "Who's Been Talking",
"If You Be My Baby" med Peter Green-ton i gitarren,
"12 Bar Blues", "Fool No More" (med fin
soulig sång från Martin) osv. Sympatiskt nog kallades
Henrik 'Pilen' Pilquist upp på scen
som gäst på gitarr och radarparet Richard &
Pilen kunde sträcka ut på både "Flip
Flop And Fly" (fräckt piano från Al!) och
"I'm Ready". Som konferenciern Bertil Löfdahl
sa: man behöver inte gå till utlandet för
att hämta bra gitarrister. Så sant.
Här blev det dags för välförtjänt
avtackning av Örjan Hansson: en hårt
arbetande styrelsemedlem i Göteborgs Bluesförening
som haft en ansvarsfull roll när det gällt att genomföra
den 10 år långa raden av festivaler.
Clas
Yngström & Big Tex Three är en mix
av grupperna Sky High och gamla Chicago Express. Clas
Yngström på gitarr och sång, Stoffe
”Big Tex” Sundlöf på trummor,
Berra Pettersson på bas och så
Janne Paltman på piano och hammondorgel.
För kvällen förstärkta med en annan Bluespartyfavorit:
Sven Zetterberg på sång, gitarr
och munspel. Sven och Clas turas om att fronta: Sven kör
bl.a. "I Don't Want No Woman", "Pouring Water
On A Drowning Man" och sin egna "Further Information".
Clas väljer flera Bob Dylannummer: "You Wanna Ramble"
(OK, det ÄR en Junior Parkerkomposition), "Beyond
Here Lies Nothing" och "Slow Train Running".
Solida herrar som kan sina saker, men inte den mest glödande
spelning jag sett.
Cadillac
Kings från England avslutar Bluespartyt. Ett
band som Redaktör'n tidigare bara hört på platta.
Rutinerade bluesentertainers som ibland kan låta lite
som Little Charlie & The Nightcats. Exempelvis i "Sick
'n' Tired". Likt Tehlers band gör de Jimmy Reeds "Take
Out Some Insurance" (så blir det på festivaler).
Ett annorlunda låtval är däremot "Money
(That's What I Want)", bl.a. inspelad av The Beatles, som
Cadillac Kings tillägnar "våra vänner i
Grekland".
Tapto! En lyckad festival - igen. Tio år på rad,
det är värt ytterligare en rejäl applåd
riktad till Göteborgs
Bluesförening. Och Redaktör'n tyckte att Packhuskajen
fungerade alldeles förnämligt som festivalscen. Repris
2013? Vi håller tummarna. (Ständigt dessa tummar.)
Ytterligare bilder (Kokomo Kings och Tehler Blues Band) plus
fler rader om Göteborg Blues Party finns på Redaktör'ns
förra "Tänker Till".
Några andra bilder har redan hamnat i Vanjas
album "Veckans Visuella".
Dessutom kommer vi som vanligt att pyssla ihop ett gediget fotoalbum
om Bluespartyt 2012. |