[2012-11-08]
...
på Blueness @ S/S Marieholm 2/11
Sue
Sergel sång/ak. gitarr, Stefan Sandberg
elgitarr / tenorsax, Johan Johansson klaviatur,
Jimmy Olsson bas, Martina Almgren
trummor. Bild t.v. © Sue Sergel. Bild t.h. © Vanja
För bakgrund, läs gärna vår intervju
med Sue från i somras!
Redaktör'n
har skrivit tidigare om sångerskan och låtskriverskan
Sue Sergels 'comeback' och hennes nya demoinspelningar med Stefan
Sandberg på gitarr. Egna och lånade sånger.
Som hon dessutom börjat framföra på scen: först
med Stefan vid sin sida, sedan med Stefan OCH Jimmy, och nu
denna kväll under bandnamnet "Blueness" med trummor
och klaviatur adderade.
En mycket välkommen comeback av Sue på flera sätt,
inte minst eftersom den bluesscen vi skriver om på denna
sida är beklämmande mansdominerad. Blueshistorien
uppvisar en rad kvinnliga sångerskor av rang (den här
kvällen får mig att tänka på namn som
Ida Cox och Bessie Smith) men de är fåtaliga i Göteborg
anno 2012.
En mycket lyckad kväll med en taggad Sue som bl.a. gör
en förnämlig tolkning av Percy Mayfields granna "Please
Send Me Someone To Love" liksom av egna "Diamonds
In The Rain" (en av Redaktör'ns favoriter som gärna
kunde fått rulla på lite längre...). Känslosam
country i Hank Williams "Cold Cold Heart". Plus ett
eget mästerstycke med synnerligen tvetydig text, "Bus
Driver", och så Stings "Moon Over Bourbon Street"
om en olyckligt kär vampyr! (Ständigt dessa vampyrer).
Den stackars vampyren inspirerar i alla fall Sue till ett av
kvällens bästa vokala nummer, och Stefan till att
briljera i ett tenorsaxspel värdigt en Ben Webster. Annars
utmärker Stefan sig inte bara för ett gnistrande fint
gitarrspel (som vanligt) utan också för att lira
på en twangig Fender Telecaster! Lucille var snällt
kvar hemma.
En
bred repertoar precis som på de mycket inspirerade demoinspelningar
som nämnts tidigare. Där hör man alltså
Sues röst enbart ackompanjerad av hennes och Stefans gitarrer.
Den här kvällen hörde vi henne däremot med
ett 'komplett' band. Ett band som Redaktör'n personligen
tyckte lät allra bäst när det kantrade över
i en fåra av "classic jazz". Där rör
Sue sig hemvant så klart, där är hon både
traditionsbärare och kreatör. Men demoinspelningen
visar på hennes musikaliska bredd och ambition, och i
jakten på nya och fräscha uttryck tror jag inte att
hon ska ge upp det extremt flexibla duoformatet med mångsidige
Stefan. Där finns mycket att hämta ännu!
...
på Molle Molin Band @ Galliano 19/10
Molle
Molin gitarr/sång, Jan Carlsson
gitarr, Bo Hansson hammond, Tove Molin
bas, Roger Mörck trummor. Bild ©
Fritjof Bergkwist
Evigheter
sedan Redaktör'n hörde det här gänget. Vaga
minnen från en vinterkväll på ett nerkylt KoM
där såväl musiker som publik såg ut att
önska sig yllevantar och glögg pronto. Bandet gjorde
inte ett så starkt intryck - inte lätt med det utgångsläget
- och nog var väl laguppställningen lite annorlunda
då. Ja, i och för sig hette bandet Jolly Roger på
den tiden.
Det behövdes varken vantar eller heta drycker på
Galliano den här fredagen. Dels var det inte kallt, dels
applåderade man gärna händerna varma. Redaktör'n
blev klart imponerad, bl.a. av Molles gitarrspel och sång.
En nyansernas mästare på gitarr med massor av dynamik
(och dynamit när DET behövdes) i spelet. Och en soulröst
flera snäpp över vad jag tror mig minnas från
den där vinterkvällen.
Tove & Roger, ett stabilt radarpar med ett gott öra
för genren. Janne - dessutom en Nobel Honky - med ett skönt
träskigt slidespel. Och så Bosse: 100% trollkarl
med en Hammond. Ett fint litet band: önskar bara att repertoaren
blev lite personligare. Många standards ur The Eric Clapton
Song Book, och även om jag är ett stort fan av EC
så är det många band som plockar russin ur
den kakan. Så får man önska, så ...
...
på Songs Of Boda och Flared @ Klubb Honky Tonk 13/10
Songs
Of Boda: Daniel Skoglund sång/gitarr,
Andreas Filipsson sång/gitarr, Gustav
Svedung sång/gitarr, Petter Ericsson
bas, Emil Brandqvist trummor Flared:
Daniel Nordahl sång, flöjt, gitarr,
Filip Rådberg gitarr, sång, Johan
Brynolf bas, sång, Henrik Pilquist
trummor. Vanjas bilder på Daniel och Filip nedan från
andra spelningar.
Klubb
Honky Tonk har blivit ett 'Trademark Of Quality', och den här
lördagen på Café Hängmattan i Musikens
Hus blev inget undantag. Songs Of Boda öppnade:
ett band uppbyggt kring Daniel Skoglunds kompositioner.
Daniel som vi annars kan höra som gitarrist eller steelspelare
i band som Rambling Nicholas Heron och High Kite Flyers.
Han är en sällsynt begåvad låtskrivare,
någonstans i americanagenren. Jag säger bara: vilken
underbar ballad "Silly Song" är! Det kan låta
country, eller Neil Young, eller varför inte kalifornisk
folkrock. Californiastuket sticker tydligast upp sitt huvud
när musikerna snickrar på ett sound uppbyggt kring
klangerna från tre gitarrer och tre strupar. Ett nog så
komplicerat pussel att lägga, och Redaktör'n tyckte
inte att bandet nådde ända fram. Men efter fler rep
och fler gigs - det finns ingen genväg - kan man säkert
närma sig mästarna. Daniels sångskatt finns
där redan, och det är ju den allra viktigaste - och
svåraste - biten!
Fotnot: första gången jag hör Petter
'Bas' Ericsson i just den här konstellationen.
Vikarie? Inte vet jag, men en enorm lirare är han. Och
visuell: ibland ser elbasen ut att vara hans danspartner.
Flared
hörde Redaktör'n i april på 9:ans Ölhall:
tyvärr lite av en besvikelse den gången. Dels var
inte ljudbild och mix så roliga, dels saknades Pontus
Henrikson svårt på klaviatur. Han var inte med denna
kväll på Hängmattan heller: tydligen har han
sagt upp sig från bandet. Men nu hade Flared hunnit anpassa
sig till det läget, och gigget gjorde bandet rättvisa:
sången, spelet, ljudet, rubbet.
Filip Rådberg på gitarr överträffade
sig själv och broderade samtidigt melodiskt och flummigt
i 60- och 70-talshjältarnas anda. Rökiga skalor, blå
tänjningar och lite tåspetsdans på pedalraden.
Inget fel på resten av bandet (Pilen var
så klart glimrande) men för Redaktör'n blev
detta Filips kväll. Flared skämmer inte precis bort
oss göteborgare med spelningar, men vi hoppas på
en repris. Snart! |