[2013-05-30]
...
på Magnus Hansson & Joakim Fritzner @ Rest. Vink 29/5
Magnus
Hansson sång/ gitarrer och Joakim Fritzner
sång/ gitarrer/ pedal steel.
Vanjas bild på Magnus från No. 1 Guitarshop.
Som
jag skrivit tidigare: Charmiga källarkrogen Vink snett
mitt emot 'gamla Jazzå' har under våren bjudit oss
på livemusik med klass. Varje onsdag klockan 18 så
har Magnus Hansson & Joakim Fritzner framfört
en blandning av eget material och egna favoriter. Kalla det
för enkelhetens skull för Americana. Sist vi var där
vikarierade gitarristen Pär Öjerot för Joakim
(läs här
om Du är intresserad av att läsa lite om dessa musiker):
den här gången var det alltså 'original cast'.
En elektriskare kväll än sist: Joakim spelade på
en pedal steel guitar byggd av Janne Lindgren, kallad Skandinaviens
Mr. Pedal Steel. Dessutom vandrade en Gibson Firebird + en akustisk
gitarr mellan herrarnas händer.
Magnus
och Joakim turades broderligt om vid sångmikrofonen. Det
blev förstås egna starka låtar och tolkningar
av Neil Young, Bob Dylan, Bruce Springsteen ... Två fina
röster som kompletterade varandra väl: Joakims röst
är lite mera soul, lite lågmäldare. Två
begåvningar, vokalt OCH instrumentalt. I tredje set sträckte
de ut lite mer: blev tyngre, spelade långa sköna
inspirerade solon.
Dessutom gäster vid mikrofonen: en av dem var Fredrik Christiansson
som tillsammans med bl.a. Magnus gjort U2-covers i bandet U137
(cool namn!). Och som nu gjorde en mäktig version av U2:s
"Running To Stand Still".
Det här var säsongens sista gig på Vink med
den här duon. Men de lär komma tillbaks efter sommaren:
titta in och njut! Unna er det!
|
...
på Friends Of The Devil @ Café Hängmattan,
Musikens Hus 22/5 Teodor
Boogh gitarr/sång, Johan Johansson
klaviatur, Mats Boogh bas, Lars "Lade"
Källfelt trummor.
En tribut till den amerikanska rockgruppen Grateful
Dead. Arr: Göteborgs Bluesförening.
Foto från kvällen: Lennart Sondén
Tror
jag upptäckte San Franciscobandet Grateful Dead 1969. Hörde
några låtar på radion, läste om dem i
"Rolling Stone". Inhandlade albumet "Live Dead",
sedan "Workingman's Dead". Och var för alltid
förlorad (förlovad?). Det blev fler skivor, konserter,
böcker ...
Klaviaturmästaren Johan Johansson har samma intresse, musikerna
i det fina Göteborgsbandet Den Stora Vilan likaså.
Och Johan har ju också under åren presenterat ett
par suveräna onsdagar på Jazzå på temat
Grateful Dead, då med Vilans två gitarrister vid
sin sida. Alltså är det helt logiskt att Johan har
en stor roll i denna nya kvartett som uteslutande spelar material
ur Grateful Deads breda repertoar, original såväl
som covers. Och som valt ett namn inspirerat av en av Grateful
Deads mest kända sånger: "Friend Of The Devil".
Som vi INTE får höra ikväll!
Teodor Boogh, annars hörd i Miss Albatross, axlar rollen
som den legendariske sångaren/ gitarristen Jerry Garcia.
Ja, som sångaren Bob Weir också. (Fast utseendet
påminner mera om Jefferson Airplanes ledare Paul Kantner).
En krävande roll, men han gör den BRA: ett moget,
vackert broderande solospel som låter speciellt likt Garcia
när han inför andra set byter från en Les Paul
till en Telecaster Deluxe med sprödare ton.
Vokalt
fungerar det också: Teodor har ingen tung och mäktig
röst (ännu), men det hade inte Garcia eller Weir heller.
Det var alltid mera 'folk' än 'blues' över sången
i det bandet, förutom under Pigpens nummer. Och apropå
Pigpen, organist/ sångare, så faller det alltså
på Johans lott att täcka upp för den rad klaviaturspelare
som Grateful Dead haft. Men eftersom Johan är Johan så
gör han precis som han vill och det blir allra bäst
så. Ett femomenalt och fantasifullt spel där han
ofta ställer sig upp, plirar på keyboardet och sedan
leende rattar in de häftigaste klanger.
Grateful Dead handlade mycket om rytmer - ofta använde
de två trumslagare - och den biten fixar kvällens
'Rhythm Devils' Mats & Lade med glans. Överhuvud taget
blir det en höjdarkväll: Grateful Deadkunniga bisittare
vid Redaktör'ns bord är mycket belåtna, en Hängmattanveteran
i kaféet säger att det är det bästa bandet
där på evigheter. Och lokalen är fylld med applåderande
publik. Det är med andra ord läge för repris,
gärna på en störrre scen. Peace!
Set
1: "West L.A. Fadeaway", "The Golden Road (To
Unlimited Devotion)", "Goin' Down The Road Feeling
Bad", "Franklin's Tower", "Althea",
"Hard To Handle"
Set 2: "New, New Minglewood Blues", "China Cat
Sunflower", "Me And My Uncle", "Loose Lucy",
"Casey Jones", "Bertha" |
...
på en 'tack-och-lov-att-det-är-fredag' fredag i Göteborg
Först
Timmer (Ann-Louise Anttila Band) @ FrivilligCentralen Oscar
17/5
Ann-Louise
Anttila sång/gitarr, Kalle Ruuth
gitarr/mandolin, Christina Gustafsson kontrabas,
Bengt Kristeberg cajon/percussion. Vanjas bild
från tidigare spelning.
|
Sist
jag hörde Ann-Louise var det i en duo som hon delade
med vapendragaren Christina. Nu hade hon skapat en kvartett
(Timmer) som gav henne fler färger på den musikaliska
paletten. Som i skönt långsamma "Clown"
som Kalle dekorerade med ett svidande vackert slidesolo
på plåtgitarren. Lika grann var "The
Other Woman": vemodig country som skulle kunna bli
en hit 'over there'. Mera countrytouch i en av kvällens
få covers: en känslosam tolkning av Johnny
Cashs "Hurt".
Jag har länge följt Ann-Louises spelningar och
märker hur såväl hennes rösts register
som hennes låtskrivande undan för undan breddas.
En vacker och känslig stämma som med lätthet
glider över i ett kraftfullt ringande vibrato. Mäktigt.
Har DU inte upptäckt denna begåvade sångerska
ännu är det hög tid! |
Sedan
Armadillo Blues @ S/S Marieholm 17/5
Stefan Bergstrand gitarr,
Jesper Hedegaard bas/sång och Kenth
Johansson trummor.
Arr: Göteborgs Bluesförening. Foto © Armadillo
Blues
|
En
kort bussresa senare är Redaktör'n ombord på
S/S Marieholm. Och i en helt annan musikvärld. En
tungt blå Johnny Winter-låt sitter gott bredvid
en lika tuff "Crossroads" med snitsig wahwah.
ZZ Top får låna ut både "Jesus
Just Left Chicago" och "Have Mercy". Tror
de hade godkänt versionerna. Och en flott bluesig
"Red House" sitter aldrig fel heller.
Eget material också, som egna "Fatboy"
och en vacker triolblues i a-moll med smakfullt svajarmsspel.
Och att de kan skriva egna låtar, det har bandet
redan bevisat rejält på ett par solida cd.
Redaktör'n klickar gärna 'gilla' här! Armadillo
Blues står inte och mal: det svänger, det är
välspelat, det är entusiastiskt - och jo, det
ÄR blues. Bandets första gig hos Göteborgs
Bluesförening: får gärna följas av
fler! |
|
|
|