[2019-01-19]
...
på Bogefors: "Ett kameratrick" CD (2018)
Det
ÄR för lite Skåne på Göteborgsscenerna.
Nu tänker Redaktör'n inte på immiga snapsar
utan på uppvärmda bluesmusikanter. I modern tid har
vi flera gånger varit välsignade med Jörgen
Åsling a.k.a. Sir Jay och hans eminenta kumpaner.
Tack och lov för det. Men i backspegeln kan vi se band
som SNiBB, Bluesministrarna,
Per & The Ouagadougou Blues Quartet och
Göran Ernström och Harmonica
Sam med Fats B and The Homeless (vad
gör Göran nu för tiden, tro? Sam är ju upptagen
med sitt förnämliga countryband).
Tack och lov har vi Mattias Bogefors att tillgå!
Mattias har gästat KoM i Göteborg med såväl
sitt nya band Bogefors som med det föregående,
The Capacitors. Och Redaktör'n har lyckats
missa alla spelningarna. Plats för skamsen rodnad. Men
han har lyssnat noggrant på plattorna. Som den nya med
Bogefors.
Albumet
"Ett kameratrick" utmärker sig för närhet,
för separation i ljudet. Som är rått, ibland
skärande rått och tufft. Mattias plattor är
personliga, har intressanta texter. Inget clichéfyllt
bluestugg av standardmodell 1A. Han sjunger på kraftig
dialekt, ibland är texten lurig att uttolka. Man blir svårt
nyfiken. Men låttexterna ska dyka upp på bandets
website.
"Då svart blev vitt" öppnar. "De som
va svart ä nu vitt / de som va negativt e positivt"
sjunger Mattias och det gläder oss: hans texter har ofta
en dyster prägel (goes with the territory). Låten
gungar bitvis på likt "It Hurts Me Too", bitvis
blir det mera av en 'rave up'. "Då svart blev vitt"
skulle passat in på Stones "Beggars Banquet"
eller bland Muscle Shoalsspåren på "Sticky
Fingers". En röst med stor pondus, ett kraftfullt
munspel, ett lika kraftfullt band. Inte ett gäng musiker
som pillar försiktigt på instrumenten och funderar
på hur gitarridolen gjorde 1962. Det här är
rå kraft, det här är NU.
"7000 spik" mässar på som en traditionell
folkvisa/arbetsvisa med bultande trummor. "Bada!"
ger mej en feeling av Yardbirds. De här gubbsen skulle
lätt lira engelsk 60talsblues typ Yardbirds, Pretty Things
etc. Tunga trummor i förgrunden, det är det ofta.
"Nr. 2" inleds likt "Tush". Rå unison
munspel/gitarr, ett tryck à la ZZ Top. Skönt basbreak,
fräckt arr. "En bättre man" har gunget från
"Albatross" men är en sugande, ödsligt ekande
vokalblues.
"Då
helvetet frös" ger oss ettrig slidegitarr, en ettrighet
à la ZZ Top. Igen. "Owe" ger levnadsråd,
ofta kloka, till ett gungande countryblueskomp."Dramatisk
kvinna" är en, ja, dramatisk blues med lite av soundet
från Otis Rushs Cobra Sessions. Dramatisk lyrik också,
"Som ett huggormsbett / det värsta jag sett".
Brrrrr. Och så lite wahwahgitarr, tack för det!
"Laptop Blues" kastar sig över oss med våldsam
slide. Är Mattias arg på datorn? Det är Redaktör'n
ofta. Sången "Väckte alla i morse" ("Little
Red Rooster"-stuk) finns även på debutCDn
"Bogefors" (t.v.). Denna inspelning är glesare,
gitarren är akustisk. Åsså "Vad ska du
med det till", fler stränga uppmaningar till någon.
"Ljuset från Lund" var år 1955 Nils Poppe
som den snusförnuftige Sten Stensson Stéen. Idag
kan vi sätta samma etikett - fast helt utan ironi - på
bluesmusikern Mattias Bogefors. |