[2021-05-15]
...
på
Tomas Jo' Group och deras nya album "Cheer Up"
Tomas
Jo' Group är en relativt ny, kraftfull trio
bestående av Tomas Jo´ Johansson
sång/ gitarr, Tero Eddie Kupiainen
bas och P-O Hesselbom på trummor.
En blues/ rocktrio som Redaktör'n inte hört
på scen, inte heller en tidigare trio kallad Mallard
203 med Tomas Jo´, Tero Eddie Kupiainen
och trumslagaren Patrik Orrmen. (Däremot har Redaktör'n
haft tillfälle att beundra superloket Mallard på
National Railway Museum, det järnvägshistoriska
muséet i York. Vilket är en helt annan historia.).
Idag råder pandemi, livescenen är en öken.
Tomas Jo' Group skivdebuterade med en komposition av Tomas,
den digitala singeln "Those Days".
Som spelats flitigt i media, i Sverige såväl
som utrikes. Här hemma exempelvis i Dusty Roads bluespod
i Tidaholm och i programmet "Blues Corner" på
musikwebsiten vinylgodis.se.
Dessutom 'over there' i Los Angeles, USA (singeln "Those
Days" gav TJG etiketten "Indie Artist of the
Week"), i Almeria i Spanien och i Grekland.
Och
den 14 maj landade fullängdaren "Cheer
Up" på Spotify. Hans G.
Hansson, programledare i "Blues Corner"
(vinylgodis.se) har redan sagt sitt: "En av de bästa
svenska bluesskivorna på länge. Lyssna och
njut." Så vi klickar igång Spotify.
Ett
fullmatat album, tolv spår varav fem komponerade
av Tomas, ett av P-O Hesselbom och resten av andra musikanter
som Bob Dylan, Warren Haynes och Doyle Bramhall. Hälften
originalmaterial alltså, tack för det. Kören
Anna Kihlander, Kristina Frimodig
och Percival Smith dekorerar inspelningarna
här och var.
En Hammondorgel i mixen hade inte Redaktör'n varit
ledsen för, men så tänker Redaktör'n
om absolut alla elektriska och bluesfärgade triogrupperingar
förutom Cream så det ska TJG inte ta personligt.
OK, vi bockar för ett axplock spår:
"The One For Me" (Tomas), en
aggressiv 'take no prisoners' start. Tomas sätter
direkt ribban och går ut hårt med sin högt
älskade och säkert högblanka Les Paul.
(Redaktör'n har tjuvkikat på Jenny
Rössbergs omslagsbild).
"A New Dawn"
(Tomas) blir vid sidan om "Soulshine" (se
nedan) Redaktör'ns favoritspår. Ett Tomasoriginal
han har all heder av. Ett maner som ger honom stora
möjligheter att nyansera såväl röst
som solospel. 'Sydstatsrockballad'? Redaktör'n
är urusel på etiketter men tycker att Tomas
verkar ha många musikaliska rötter någonstans
i trakten av Macon Georgia.
Och visst tycker sej Redaktör'n hitta lite ingredienser
av Lynyrd Skynyrd redan i "Those Days"
(Tomas). Vars text lär handla om Tomas uppväxt,
men stuket känns förankrat långt där
borta i Södern.
Eviga
"Don't Think Twice It's All Right"
(Bob Dylan) låg på albumet "The Freewheelin'
Bob Dylan" 1963. (Visst gjorde väl Tomas den
med Mallard 203?) Dylans komposition är en sann
klassiker och hans poesi är väl värd
att hålla vid liv.
"Come On, Come On" (P-O Hesselbom)
är en energisk 'pub rocker' med entusiastiska call
and responsekörer. Trion ger järnet och hade
Redaktör'n stått och lyssnat vid bardisken
hade han garanterat skvimpat ut ölen.
"Soulshine" (Warren
Haynes) är en ballad från albumet "Where
It All Begins" inspelat 1994 av The Allman Brothers
Band. En mjukare mera 'soulful' sida av TJG, en klädsam
sådan. Melodisk gitarr, körer, ett spår
i en behaglig sydstatsfåra.
"Change It"
(Doyle Bramhall) från "Bird Nest On The Ground",
även det ett album utgivet 1994. Av pappa Doyle
Bramhall alltså, inte den idag mera omskrivne
sonen Doyle Bramhall II. Schysst val av 'cover'!
Sammanfattning? Jo, att vissa av våra 'lokala'
musiker gör sej besväret att skriva egen musik,
spela in den, ge ut resultatet digitalt eller fysiskt
'old school' - det gläder Den Gamle Redaktör'n.
Som önskar kraftpaketet TJG all lycka till.
PS. Albumet är utgivet på Melody
Music - ett företag med ett koncept. Kanske
värt att kolla in? |