|
[2023-02-19]
...
på
ett eminent husband och på det här med bluesjam
@ S/S Marieholm 18/2 Samtliga
bilder © Redaktör'n
Bluesjammen,
ett långvarigt samarbete mellan Göteborgs
Bluesförening och det fast förankrade
fartyget S/S Marieholm (läs: Carola),
har blivit en sann institution. Öppnar lördagar
redan kl. 16 och när Redaktör'n & Redaktörskan
vandrar dit vid öppningsdags är det rent ut
sagt fullsmockat med folk. Inte en ledig stol. Succé
för arrangemanget alltså.
Idag är det som vanligt ett öppet jam. Du anmäler
dej vid ankomst till jamvärdinnan Elisabeth
Edfeldt som dels pusslar ihop musikerna i fungerande
kombinationer, dels håller koll under jammet så
att verksamheten flyter på.
Dessutom finns det varje gång ett husband som spelar
tre ggr under jammet. Senare ikväll är det konsert,
då med entréavgift (utsåld ikväll?)
med Canadian Club, dvs. Bengan,
Nikke, Bernt och Gunnar
plus tvenne Tottaentusiaster av rang. Så nära
Totta's Bluesband du kan komma idag. |
Bluesjammets
husband är en föränderlig kombo.
Denna gång Molle Molin
sång/ gitarr (nedan), Mårten
Olsson gitarr (ovan), Christer
Larsson klaviatur, Tove Molin
bas och Jan Eriksson trummor.
Molle och Tove
från, förstås, Molle
Molin Band.
Mårten Olsson, som
vi hört i band som Blue Ruin,
Slowburn och Steady
Rolling Men m.fl., har i stort sett
varit borta från scenerna under flera
år p.g.a. utlandsjobb men är nu
tillbaka. Christer Larsson
är medlem i Visgruppen KAL.
Redaktör'n misstänker att trumslagaren
Jan Eriksson har en bred
musikbakgrund: i bluessfären tror vi
på Miss Daisy. |
|
|
Molle,
greppandes en blänkande Strata med labeln FredAsh,
tar vant hand om husbandets sång. Första omgångens
tre nummer blir "Five Long Years" (Eddie Boyd),
"Help the Poor" (klassiker, inspelad av BB King,
Clapton & co) med snyggt pianosolo, och en gott gungande
version av J.J. Cales "Call Me the Breeze".
Break för jam.
Andra varvet bjuder husbandet på "Reconsider
Baby" (Lowell Fulson), "Stop Breaking Down"
(Robert Johnson) där Mårten blänker till
på slidegitarr, och så Jimmy McCracklins "Think",
en gammal favorit hos Redaktör'n. Molle och Mårten
är två fina solister, har båda ett eget
sound och matchar varandra väl. Vore lätt att
tänka sej denna gruppering som ett permanent band.
Jammarna då? Ja, attraktionen är förstås
att "alla ska med" och att spelglädjen
är det viktigaste. Inte direkt några bekanta
ansikten för Redaktör'n förutom Robert
Tolf (sång/ munspel) och Örjan
Hansson (munspel), två gentlemän man
är van att höra i etablerade band. Tyvärr,
efter två varv med det eminenta husbandet bryter
Redaktör'n & Redaktörskan upp, på
väg mot andra aktiviteter. |
Facit:
Klar publiksuccé, 'Standing Room Only' klockan
fyra en lördagseftermiddag. Mången krögare
är nog avundsjuk. Och vilka är då publiken?
Många är säkert pensionärer, Redaktör'n
sticker inte ut med sin grånade mustasch och sitt
flyende hårfäste. En publik av bluesfans? Säkert
så i många fall.
Men kan det också vara så att det finns få
träffpunkter med livemusik för en äldre
publik? S/S Marieholm levererar livemusik med fri entré
kl. 16 en lördagseftermiddag. Ett lättroddat
klockslag, ett vinnande koncept.
Och som sagt, alla ska med. Krogen S:ta Clara m.fl. i
Stockholm har också bluesjam vet Redaktör'n.
Och vet också att Göteborgsgitarrister som
välbekanta Bertil Löfdahl och
Conny Aidanpää gärna jammar
i Sthlm.
När Redaktör'n idag kastar en blick på
S:ta Claras Facebooksida ser han på scen på
helgens jambilder favoritgitarristen Thomas Hammarlund,
ett par musiker från Trickbag,
sångaren Ola Salo och "Årets
Munspelare 2022" Elin Öberg.
Kanske Göteborgsscenen kunde kompletteras med ett
jam av samma kaliber? I USA finns "Jam" och
"Pro Jam" sida vid sida, det senare med mera
kvalificerade musikanter. |
'Bluesbåtens'
lördagsjam sprider glädje hos entusiastiska
musikanter, många utan egna band, och en entusiastisk
publik. Det ska såväl Carola som GBF ha en
stor eloge för. Men ändå, någon
typ av jam på S:ta Claras nivå hade gärna
kunnat existera parallellt.
PS. Även Redaktör'n & Redaktörskan
stod 'once upon a time' och jammade blues i replokaler.
Och idag när vi två lyssnar kan vi pricka av
nummer efter nummer ur vår gamla repertoar. Vissa
ting är eviga. I alla fall i bluesens värld.
DS. |
|