[2024-07-13]
... på The Hammond Explosion @ Utopia 11/7
Dan Helgesen orgel, Anders 'Agge' Augustsson gitarrer, Henrik Bengtsson bas, Erik Bodin trummor
Foto ovan © Redaktör'n, nedan © Fotografskan

"The Hammond Explosion spelar explosiv och dynamisk instrumental orgelmusik med egen musik blandat med musik från de stora orgelmästarna! Och om andan faller på blir det kanske lite skönsång." Så säger bandet.

Olagligt bra laguppställning. Maestro Dan med ett långt förflutet i allt från Hawk on Flight via Emrik till Black Ingvars. Agge, fingerfärdig gitarrist, även han gärna hörd med Emrik (och många andra) och med det egna albumet "No Pressure" från 2020 i sitt CV. Henrik, för många diggare säkert mest känd som mästerlig basist hos New Orleansrockarna Gumbo. Och så Erik som ibland turnerat världen över med elektronikagruppen Little Dragon, ibland stått för den perfekta rytmen i Johan Johanssons kapell.

"Allt är flödigt!" En glosa som uppfinns under kvällen av Dan. Och nog flödar musiken: långa sjok av instrumental briljans och fantasifullhet. Och som börjar med "Hip Hug-Her" av Booker T. & the M.G.'s. Minns STAX 1967.

Dan lirar på en Viscount Legend orgel + Lesliekabinett, ett alternativ till Hammond. En Hammond-'clone'. Agge på en halvakustisk Guild, Henrik på en Sandberg California och Erik på ... ahem ... trummor. Men han har en "sir Was" (Joel Wästberg) t-shirt! OK. Låt nummer två ger sanslöst sväng och en massa start och stopp. (Inte det enda numret som gör det.) Trean är en egen skapelse där publiken får rösta om titeln: "Vänskapslåten" eller "Välkomstlåten". Tror "Vänskapslåten" vann. Funkig med wahwahgitarr. Fyra blir "Boogie Man" där titeln gnolas unisont och Agge (det är hans låt, inte Freddie Kings) solar fyndigt och rycker inspirerat i svajarmen.

Nummer 5: Dans låt "If You Don't, You Don't Get It" och Agge byter fr.o.m. nu till en Gibson SG Custom med tre pickuper. Solar långt, vilt, ler blitt, säger "Jag gav allt, sista svettdroppen!" Det hördes! Och vilken musiker får sista ordet/tonen? Vem vann?

Nummer 6 heter "Colosseum", också Dans låt. Vacker, lugn, inte busy som många andra. Agge på slide. Granna solon från Dan och Agge. Paus! Men "vi är tillbaka omedelbart efter pausen."

Set två inleds med ett alt. två nummer av funkgruppen Scary Pockets. Yep, sanslös ösig groove så klart. Leslielådan snurrar och morrar bakom den otroligt flyhänte lagkaptenen Dan. Tryck på alla knappar, dra i alla reglage! Så ett muskulöst orgelintro à la Jon Lord och ett skönt vräkigt nummer med mera wahwahgitarr. (Red. älskar wahwah.)

Sen blir det "Wave" av Dan. Varför heter den det? Han kommer från Strömstad, gillar vågor. Melodisk överbyggnad med funkigt underrede. Vackert bassolo! Och ett långt Fillmore Westsolo från Agge. Applåd!

"Superstition" (Stevie Wonder) och Dan sjunger. Sen blir det vokaliser från herrarna, kors och tvärs. "In the Middle" ligger "på gränsen av vår förmåga." Uptempo! Racerpuls! Ja!

Mäktigt finalnummer: "Also sprach Zarathustra på vårt sätt!" Mera Fillmore West från Agge. Inropat extranummer blir "Rockys bänkpress" med dialog över instrumenten ("Vad tar du i bänkpress? Knäböj??"). Slut. Hysteriska applåder.

Supercalifragilisticexpialidocious är Reds första känsla. Även andra. En kväll fylld av fenomenal musikalitet, flödig (!) fantasi och buspojksglädje. Att den dessutom utspelar sej på C&V:s 'nya' favvescen, Utopia, gör inte saken sämre. Het Mac'n Chili Cheese + svala Stigbergets Pilsner. Mmmm. Tack Patrik Kärn - you rock!! Ses igen!

 
Arkiv: Redaktör'ns Tidigare Tänkta Tankar
           fr.o.m 26 aug 2009
Redaktör'ns Mailadress