Vi sålde allt innan vi åkte
hem, utom min Gibson EB3 och Framus elkontra som jag
köpte där och då för 2800 Turkish
Lira = 700 kr. och en massa tesamovarer och guld. Bilen
höll 10 mil från Fredrikshamn. Blev hämtade
av en vännina till Igor. Vi kom hem. Det var oktober
1977. Elvis hade dött i augusti. Allt var snurrigt.
Igor och jag såg inte varandra på ett bra
tag.
Augusti -78 träffades vi igen.
Han ville spela in men först köra ner till
sin f.d. producent John Müring i Holland. Vi körde
till Holland. Amsterdam. Han var inte där. Han
var i Köln. Vi körde till Köln. Upp bland
bergen. Flådig villa. Spela in en demo sa' John
Müring. Long story short. Igor hade kontrakt överallt
signerade av alla utom honom. Det har jag nyligen fått
reda på. Numera avliden. Sånt slöseri
på så fina ärtor..
Vi åkte hem. Thomas och Peter
Folland var med på att spela. Liten studio i Kungälv,
Streaplers gamla studio, blev platsen att spela in på.
Jag hade bytt in EB3:an till en oerhört fräck
24 bands BC Rich med inbygd fuzz och dubbla DiMarziomickar
av Precisionmodell. Inspelningen tog 3-4 dagar. Peter
hoppade av. Annons i GP lades ut. "Band med förestående
VÄRLDSTURNÉ! söker trummis." Många
trummisar provades.
•
Och så blev det Måns!
Vi älskade Måns
[Abrahamsson]. Igor älskade Thomas. Thomas älskade
inte Igor. Så småningom efter att Igor bett
mig ta tåget till Sundsvall för att på
Överskottslagret inhandla ett turnéfordon
i form av 1 styck gammal Postbuss, som jag glatt levererade,
sade vi där och då tack och adjö till
Igor. Det hade egentligen inte spelats en ton sedan
Kungälv. Igor hade ju dessutom sålt alla
sina instrument i Turkiet och lagt alla pengarna på
bussen.
•
Men ni behövde en sångare
Ingen kände sig
skickad att axla sångaremanteln. Vad jag minns
hann det inte ens komma på tal att en sångare
behövdes? Av en händelse befann jag mig en
kväll på fest hos Urban Swenning som då
med sin flickvän, fröken Nilsson, bodde högst
upp på Vallgatan mittemot Dojan.
Där träffade jag Biggles. Vi kände inte
varann alls sedan tidigare. Minns inte exakt hur hela
samtalet började. Kom helt osökt in på
musik och band. Han spelade med Right Band, vilket jag
hade hört talas om. Jag hade tidigare varit på
en klubb där de spelade. Mycket bra coverband.
Jag visste vilka som spelade där, så det
var imponerande.
Minns Biggles röst som var utöver
det vanliga. Han utstrålade en förnöjsamhet,
självförtroende och humoristisk med sina pliriga
ögon och mustasch. Flashback! Då jag åter
damp ner där och då på en badstrand
i Turkiet... Igor, sång… mustasch…
Oops! Not again …
-Sjunger inte du?
-Nä, inte nu… så la han av sitt typiskt
flabb.
-Men du är sångare.
-Ja… och lite gitarr. Glöm aldrig det!
-Jasså? Ah men vi är ett gäng som letar
efter sångare. Skulle vara kul om du ville testa?
-Ja, för tusan, slänger han ur sig.
Lättsamheten infann sig. Rummet som uppslukat.
Han försvann. Där stod jag ganska förundrad?
Att det var så lätt? Det här kanske
kan bli något? Bollen var kastad. Uppslukad av
Bob Marley från stereon. Shit va' bra!
Det var aldrig svårt med Biggles,
tycker jag nu med facit i handen. Det är en fin
egenskap. Finns det två val så väljer
han där och då det ena. Det är alltid
den rätta vägen, enligt honom, det han har
valt. Fine!
Så någon gång i oktober 1978, dagen
efter festen ringde jag Thomas och sa' att vi borde
ses för en test i Torslanda. Ja, där hade
ju Thomas precis börjat ett jobb hos en snubbe
som hade en liten studio som låg i gamla flygterminalen.
Vi hade mäktigt höga ambitioner om hur det
här skulle vara. Det fick absolut inte låta
mediokert.
Måns hade en ny låt som han tyckte vi skulle
testa. Texten var skriven av en vän då han
bodde i USA. Steely Dan och Doobie Brothers introducerades.
Thomas hade även en låt. Så där
och då spelade vi in dessa två låtar,
som vi sedan pressade upp som en singel att ha som demo.
Vi hade ingen keyboardist vid nämnda tillfälle
så Måns spelade pianot på hans låt.
"Starfalls". Thomas låt hette "Fading
Away".
Vi var alla eniga om att det borde vara bra med en keyboardist.
Biggles föreslog då Hans Nikell. Han hade
spelat med Right Band, som nu var upplöst.
•
Sände ni ut den singeln till skivbolagen?
Nej, inte den. Några
veckor senare åkte vi upp till en lite studio
i Uddevallatrakten. Kvarterade in oss i Thomas föräldrars
torp i närheten av Rotviksbro. Killen som hade
studion var tydligen fogde och hade studion som bisyssla.
Den var liten som en bikupa. Han gick sedan under epitetet
”Fogden”, så jag antar att han var
just det. Med tanke på de fem låtar vi då
hade, hade vi nog repat en del i lokalen. Så det
var nog inte bara några veckor, utan snarare en
dryg månad senare som vi alltså gjorde de
inspelningarna. Låtarna var "Key Of Life",
"Living", "Tell Me The Truth, Mama",
"Parlimond Son" och "Universal Wedding".
När
vi väl spelat in i Uddevalla så fick vi så
småningom tejperna. Kassettband skickades i brev
till olika skivbolag som EMI, Polar, Glenmarks m.fl.
•
F'resten, varifrån fick ni bandnamnet?
Bandnamnet? Kom sig av
gitarristens virtuosa handlag. Clapton kallades för
Slowhand, så varför inte Fullhand, då
han ju heter Folland. Taget namn, vilket är vanligt
i Sverige under efterkrigstiden.
Brew, var dock knepigare. Många förstod inte
vad det ordet betydde. Inte heller hur man uttalade
det. Speciellt i en tid där band nu i Sverige sjöng
på svenska och således hade svenska namn.
Den internationella eran var fortfarande i sin linda.
Svenska texter var det som gällde. Bryggdans och
folkparker var oerhört stort.
Att komma på landsbygden och heta Tom Fullhand
Brew, var som att komma från en annan planet.
•
Jag har förstått att ni gjorde många
inspelningar. Och repade ...
Det kom att bli ett band
som spelade in mycket. Alltså inte bara spela
ute och repa i lokalen, som var belägen på
Pusterviksgatan. Tyvärr nu riven. Fantastiskt fin
lokal för ändamålet. En bunker, där
vi under sommaren hade tillbringat otaliga nätter
i olika konstellationer.
Ulf Mårtensson florerade friskt
under den tiden. Så också Lennart Hellberg
och allt vad han förde med sig efter danskvällar
på bl.a. Gröna Svanen, ett trevligt ställe
som låg på Trädgårdsgatan.
Det fanns inga fönster i replokalen.
Men lagom space till tak. Vi isolerade lite med tyg
längs väggarna men det hjälpte inte.
Svårt. Smällar man får ta. Inte ovanligt
i branschen. Gjorde inget att vi spelade starkt, grannen
vägg i vägg var ett tryckeri som själva
väsnades dagtid. Vi var väldigt sällan
där på dagarna. Vi tillbringade där
kvällar och nätter.
Biografen
läckte ljud via elnätet in i vår PA-anläggning,
trots att den låg diagonalt i hörnet Norra
Parkgatan mot Järntorget. Ljudet från filmerna
var ett ganska pittoreskt inslag i låtarna. Vilken
man sporadiskt bara kunde höra strax innan vi räknade
in.
Vi
hade en stor jalusiport där man kunde backa in
en relativt stor lastbil eller buss. En lagerhiss som
tog alla prylarna på två vändor. I
de fallen vi spelade på Pustervik hade vi bara
en lagerkärra med 4 hjul som fick agera turnébuss
till Pustervikskällarens ingång som låg
på långsidan mot kanalen.
Lokalen
var rejält stor på 50-60 kvm, så vi
kunde rigga upp hela anläggningen utan problem.
Vi riggade alltid upp hela anläggningen när
vi repade. Inte bara för att vi skulle känna
oss hemma när vi senare stod på scen men
också för att huset som sagt var i betong.
Inget tajt sound alltså, men det var det aldrig
på spelställena heller innan publiken kom.
Först när publiken anlänt blev det gott
och dämpat.
•
Var spelade ni på hemmaplan?
Vi spelade ofta
i Göteborg under den tiden, för det fanns
ett stort antal av trevliga spelställen. Cue Club,
Kungstorget med John Lindholm vid spakarna. Som senare
kallades för Mudd-John, då han hade Mudd
Club på Magasinsgatan 3. Tidigare Errols. Yaki
da, Avenyn. Västgöta Nation, vilket var den
vanligaste av nationerna. Låg i hörnet Smedjegatan/
Packhusplatsen, senare Melodyline. Numera stängt.
Bohus Nation som låg på nedre botten i hörnet
Kristinelundsgatan/ Lorensbergsgatan, idag Gremlin.
Smålands Nation på Grönsakstorget,
idag Flora Hotell. Pustervikskällaren låg
på andra sidan Pusterviksgatan. Alltså en
armlängds avstånd från var vi hade
lokalen. Så det var förnämligt.
En spelning minns Hans att det var så
mycket folk som hoppade och dansade att det kändes
som hela golvet verkligen skulle rämna. Även
King George gjorde en visit på scenen den gången.
Väldigt trevlig spelning. Mycket ad.lib. där
och då. Vi hade väldigt roligt... Vi hade
alltid jäkligt roligt när vi spelade. Vi gav
järnet! Vi spelade även på Gyllene Hästskon
"Dojan", som låg på Vallgatan
3. Där var det trångt men absolut inte omöjligt.
Mycket bra spelningar där.
Framför allt och inte minst spelade vi
ofta på Errols som låg på Magasinsgatan
3, där senare Biggles kom att bli delägare.
Fin stor och stabil scen i bottenplan. Alltid en entusiastisk
engagerad och stor publik. Underbart ställe.
•
Ni fick napp på er demo
Vi hade som tidigare
nämnts skickat demo till diverse skivbolag. Det
fanns ju några stycken. Bl.a. EMI. Polar. Glenmarks
m.fl. Det kom positiva svar från Glenmarks och
Polar. Thomas och Biggles utsåg sig själva
till att åka upp till Stockholm. Det första
skivbolaget, vars studio låg på S:t Eriksgatan,
var Polar. Så de gick dit först. Spelade
upp tejpen och fick ett positivt ja.
När det sedan kom till att åka ut till Glenmarks,
som låg en bit utanför själva city,
var Biggles nöjd. Så de körde tillbaka
hem i Thomas blå Volvo. Till saken hör att
Polar hade en fullfjädrad studio värd namnet
som lockade. Så de tog där och då beslutet
att vara nöjda med att bli signade av Polar. Vad
kunde gå fel med en sådan fullfjädrad
studio? Ja ja, om detta tvistar de lärde...
Glenmarks hade varit mer passande för
vårt stuk. Polar var inte alls dåligt men...
Kände att när vi väl var där i studion
och skulle spela in, så fanns det ingen luft vare
sig från musik eller ur andningssynpunkt. Syrebrist.
Leif Mases var producent & tekniker då vi
senare spelade in singeln i deras studio. Vi fick ytterligare
en summa 5000 pengar att spela in ett antal låtar
i Pustervikslokalen. Så vi hyrde en TEAC 4-kanalare
och spelade in de nya låtarna allteftersom vi
repade dem.
Som jag sa' förut så var
vi ett band som spelade in mycket. Thomas jobbade på
lokalradion i TV-huset på Delsjövägen
där vi fick tillgång till Studio 12 och spelade
in ett antal låtar. Dessutom spelade vi in i källaren
i Thomas föräldrars villa.
Vi gjorde några väldigt bra inspelningar
på en 4-kanalare i Packet Studio i Lexby.
Vi spelade också in fyra låtar på
Tal & Ton. Thomas kom bl.a. med "Waiting For
The Light".
Biggles presenterade några låtar som han
gjort tillsammans med Carlos, med svenska texter som
vi också spelade in, ex. "Vi tar Oss genom
Natten".
•
Men ni var ute på scenerna också, så
klart
Popligan,
som också gick under namnet Packet Studio, tilldelade
oss spelningar i större utsträckning utanför
Göteborgs gränser.
En spelning vad jag minns var på Societetshuset
på Marstrand 1979. En ökenspelning. Anders
Lundin som då ägde stället sa' att folk
kommer inte om man inte tar betalt. Först då
kan de ställa krav på vad de betalar för.
Sommaren 1980 gjorde han precis det. Fullt hus. Ett
herrskap satt i ena hörnet i motsatta ändan
och åt. Herrn kom fram;
-Grabbar, kan ni sänka lite, vi sitter och äter
därborta och behöver lugn o ro.
Det var svårt att sänka med ett PA på
1000 watt.
Via Popligan var vi ute och spelade varje helg.
Vi var med på Europatoppen. Alltså nya låtar
som blev kvalade. Vårt bidrag var "Universal
Wedding". Vi kom tredje sist. Men sist kom Thomas
Ledin, så det kändes som en bedrift.
Vi åkte upp till Stockholm där
vi gjorde en spelning i Södertälje vilken
vi flydde från p.g.a. aggressiv publik. Nästa
kväll en spelning på Diskotek Atlantic, där
bl.a. Björn & Benny satt i publiken. Vi gjorde
tyvärr ett mycket dåligt framförande.
Bandets ork falnade markant efter det 1980. Ingen ville
egentligen satsa helhjärtat längre.