[2011-02-10]
... Mike Bloomfield, Al Kooper & Steve
Stills: "Super Session" COLUMBIA (1968)
Fr.v. Al
Kooper, Mike Bloomfield och Steve Stills.
Lennart Wretlind har i över 40 år
varit en klar ljuspunkt bland svenska musikjournalister i
etern. Idag kanske mest känd för det prisade programmet
"Klingan", men i slutet på 60-talet en guru
för oss diggare av kalifornisk flummig rock. Lennart
bodde då i San Francisco, jobbade tidvis i skivaffär
och hade ett initierat radioprogram där han dels intervjuade
hjältar som Grateful Deads ledare Jerry Garcia, dels
spelade mängder av läcker musik av band med de mest
fantasieggande namn. Ett program som hade en cool instrumentallåt
som signaturmelodi: "Stop". En låt från
LPn "Super Session": ett album som Lennart mer än
gärna berättade om:
Al
Kooper hade lämnat Blood, Sweat & Tears,
jobbade med A&R på Columbia Records och kände
för att jamma ihop en platta med gitarristen Mike
Bloomfield, en kumpan från (in)spelningar med
Bob Dylan, plus en rutinerad rytmsektion. Mike hade tröttnat
rejält på The Electric Flag [RViV
2011-01-05] och sa "ja".
Sagt och gjort. Första inspelningsdagen gick alldeles
förträffligt, men nästa dag dök Mike aldrig
upp. En frustrerad Al ringde då upp gitarristen Steve
Stills - på väg att lämna Buffalo
Springfield - som i sin tur sa "ja". Och så
blev det. Så den ursprungliga vinylplattan har Mike
på gitarr på sidan A, Steve på gitarr på
sida B. De möttes aldrig. Den gången.
Så här blev laguppställningen till slut: Al
Kooper (vocals, 12-string & electric guitars,
piano, organ, ondioline),
Mike Bloomfield (electric guitar), Steve
Stills (electric guitar), Barry Goldberg
(electric piano), Harvey Brooks (bass), "Fast"
Eddie Hoh (drums). Och jo, de fick till det rätt
bra.
"Super
Session" är vad man förr brukade
kalla "en skiva för gitarrvänner". Instrumentalt
är det en sann super session, det vokala däremot
(Al Kooper envisades med ockupera sångmikrofonen) är
ett par snäpp svagare. Gitarristerna dominerar helt:
Mike broderar bluesigt och fantasifullt med en ljuvlig gitarrton.
Steve leker gärna med pedaler och effekter och satsar
friskt. Han var en stor fan av Jimi Hendrix - Mike beundrade
nog Albert King mer. Låtmaterialet är Dylan, Donovan,
Curtis Mayfield etc. plus en rad originallåtar.
Spotify innehåller förstås den färska
CD-upplagan: ommastrad, extra spår och alternativa mixningar
utan de blåsare som Al så gärna ville ha
med. Ett givet köp - för den tappra skara som fortfarande
köper CD.
En
sista passus om Lennart Wretlind. Jag - och
många med mig - lyssnade alltså hängivet
på hans radioprogram om de halvt mytiska San Franciscobanden:
Jefferson Airplane, Grateful Dead, The Electric Flag, Quicksilver
Messenger Service, Moby Grape, Big Brother and the Holding
Company... Och ville lära mig mera. Smålands-Postens
musiksida dög definitivt inte! Så jag fattade pennan
(det var på den tiden!) och skrev ett brev till Lennart
Wretlind c/o Sveriges Radio. Och fick ett mycket sympatiskt
svar med uppmaningen "Prenumerera på tidskriften
"Rolling Stone", utgiven i San
Francisco". Det gjorde jag raskt: Nr. 50 av den 21 januari
1970 (omslaget t.h.) med bl.a. en lång artikel om den
katastrofala musikfestivalen i Altamont var det första
numret som damp ned i brevlådan. Början till en
lång 'love affair'.
PS.
Om någon har börjat snöa in på fenomenet
Mike Bloomfield så rekommenderar jag
websiten www.mikebloomfieldamericanmusic.com.
Den kan sysselsätta en länge. |