Gigs mars - april 2007    Nyare
WOLF MEN JAXX: lör 31/3 2007 på KoM, Göteborg
Peter Olsson sång, Hans Stamgren gitarr, Ari Uusimäki bas, Göran Boklund keyboards, Henrik Pilquist trummor, Axel Nordström trumpet o flygelhorn

Det luktar Tom Waits... Dra ett djupt andetag. Skräpslumblues i moll. (Jag älskar moll). Trots en viss aversion mot trumpet, (ett påträngande instrument som signalerar till strid eller väcker soldater för tidigt på morgonen.) fick jag I kväll emellertid höra detta instrument i ett helt annat sammanhang. De sammanpressade läpparnas blues. Här kom trumpeten verkligen till sin rätt. Vilket fantastikt instrument, hanterat på detta vis. Jag säger bara sordin. Jag njöt!

Nåt som förbryllade mig än mer var gitarristen. Inte nog med att han hade en gammal jesusknäppare med hål i mitten, han hade tämjt den också, den lydde lydigt. När han kompade var han lågmäld, när han plötsligt spelade solo klev den fram, tydligt. Hur fan bär dom sig åt nu för tiden? Jaså hade han pedal... (kolla poesihörnan) . Den inlevelsefulle sångaren bar hatt inomhus, som sig bör i detta sammanhang. Stadig bas och diverse småskramlor tillsammans med (allerstädes närvarande) Pilen på trummor borgade för gött sväng. Det gamla akustiska pianot fick bekänna färg. Det är helt rätt av vargmännen att lyfta fram den här musiken i Sverige. Den passar djävligt bra här nu för tiden, eller hur? Whitetrashbakgateblues med känsla är vad vi behöver i dagens läge.
Hansa (2007-04-03)

SLOWBURN: lör 24/3 2007 på KoM, Göteborg

Lyckligvis så stannade vi kvar efter jammet igår. Vi undrade: Slowburn vad är detta? Vi lyssnar på några låtar innan vi tar bussen hem till Kode. Det blev inte så, vi blev kvar hela kvällen. Detta är inget coverband. Här handlar det om original. Egna texter förpackade i go countryblues feeling. Texter från "real life" som kom från hjärtat och träffade det samma mitt i prick. Publiksorlet klingade av efter ett par låtar och det verkade som om det var fler än jag som blev infångade av magin. Excellenta musikanter som lyssnade på varandra och levererade sin musik som band. (Inga egotrippar). Ljudvolymen var behaglig under hela giget och det är berömvärt. Något som jag saknat under modern tid är kompgitarren. Den verkar ha kommit på undantag inom bluesen. Dock inte i detta band, till min stora glädje. Något som jag la' märke till var att killarna blundade mycket när dom lirade och det betyder fullt fokus på musiken d.v.s innerlighet. Deras skiva "Devil in my blood" köpte jag och den har växt ytterligare för varje lyssning under söndagen. Herre Gud detta är braaaaa!
Ni som har hjärtat kvar i kroppen, kolla in det här bandet.

Slowburn är:
Joakim Ramstedt - kompgitarr, sång och låtskrivare,
Mattias Olofsson - sologitarr, dobro, pedal steel och kör,
Patrik Andersson Vinberg - bas och kör
Tommy Johansson - trummor

Hälsningar Hansa text & bild (2007-03-25)

MARINO & THE KING FIVE och CONNY & THE CASUALS: fre 2/3 2007 Musikens Hus, Göteborg
Ett samarrangemang med
Göteborgs Bluesförening

Conny & The Casuals

* Conny Aidanpää (gtr)
* Martin Bällgren (vcl)
* Bo Hansson (kbd)
* Lars Mellqvist (bs)
* Roger Mörck (drm)

Foto Janne Kvarnström
MoJoPhotO

GBFs månadsspelningar brukar betyda bra band så även denna afton skall det visa sig… Conny och hans vapendragare drar igång i källaren med kompetent sväng. Chefen själv har hittat hem och bjuder på riktigt bra gitarrspel, avslappnad på scenen och strålar av självförtroende. Mannen har en underbar ton med rötter i 40 o 50 talen, aldrig brutalt bara elegant… Martin påstår efter giget att rösten inte var 100, jag tyckte att det lät riktigt bra! Att bas och trummor ger oss rysningar även i denna konstellation blir väl ingen överraskad av, eller hur? Bo Hansson på elektrifierat piano får hamra loss ordentligt och ser lika nöjd ut som vanligt. En kanonkväll för det här relativt nystartade bandet. Särskilt andra set, gott om folk i kaféet, ju fler vi är tillsammans osv osv…

Marino & The King Five

* Marino Valle (vcl)
* Tommy Cassemar (bs)
* Michael Johansson (drm)
* Ola Insulander (gtr)
* Petter Linde (trp)
* Jakob Norgren (sax)
* Mathias Lundqvist (kbd)

MoJoPhotO

Det här är ett riktig sympatiskt gäng, rutinerade musiker som man inte bör missa när de är i stan. En av landets mäktigaste soulpipor och en vilja att ge publiken dans, dans och sedan mera dans… Såg dem på Bluespartyt i somras och det var en av höjdpunkterna. En folkmassa framför Terrasscenen på Belparc i soulsken, jag får rysningar när jag tänker på det… Trots att det var glest med folk denna kväll får de med sitt grymmeös igång partykänslan. Synd att inte fler tog chansen att lyssna till ett av de hetaste svenska banden just nu, de är grymt eftertraktade och vi som var där fattar varför.

Det bjöds på fantastisk musik på bägge våningarna denna afton, heder åt GBF som bjuder in oss på sådana här godbitar!!
Don’t miss them next time!!
Janne 'Kvarnis' Kvarnström (2007-03-04)