Facebookgruppen
”Sextiotal. Musik och band. Svenska, engelska, amerikanska”
fyllde 3 år den 5 juli 2023. Idag har den uppnått
3.700 medlemmar!
Redaktör'n intervjuar nyfiket skaparen, P-O, efter
en närande lunch på Pasta Haus i Linné.
P-O Hesselbom alltså, välkänd trumslagare
på våra scener. Och börjar med att klentroget
fråga: "Hur hinner du? Du presenterar ju nya
texter i stort sett varje dag?" Får bara ett
gåtfullt leende till svar. Så vi tar raskt
nästa fråga.
•
Hur
började det här?
Jag har genom åren
samlat på mej mycket böcker, tidningar, dvd,
rätt mycket sånt. Och så tänkte
jag, relativt ny på Facebook, man kan kanske göra
något av detta. Det var en chansning, visste inte
om det fanns något intresse, finns många 60-talssidor.
Nu är det uppe i 3700 medlemmar! Jag vet inte vad
som skiljer denna sidan från andra, kanske att det
är ganska få sidor där man skriver om
sina intressen. Många sidor delar bara länkar.
Jag skriver ju, det har nog slagit an.
En rolig grej är att många
musiker som var med på den tiden är med på
sidan, kommenterar ibland, det är extra roligt.
När jag skrev om Tom & Mick & Maniacs var
det flera som kommenterade ”men så var det
väl inte?”. Jag kollar ju så noga jag
kan. Men då kom Örjan Englund, gitarristen
som bildade gruppen Maniacs, och som gjort egna skivor,
kompat massor av artister. Han skrev: ”Allt stämmer.
Det är korrekt”. Det var gott.
Flera
musiker har hört av sej när de ser sidan.
Det fanns ett band som hette Shamrocks. Två eller
tre av dem är med på sidan nu. Jag blev också
inbjuden till ett band som heter Panthers, de har en
egen sida som är mer privat. Blev inbjuden av deras
manager, Kjell E. Genberg. Han har skrivit en massa
böcker också. Han var väldigt aktiv
på 60-talet som manager till olika band och han
hade tidningen ”Idolnytt” också. Hade
den ihop med Lennart Lindström som var Shanes manager.
Så det stod rätt mycket om de banden i ”Idolnytt”
(skratt). Shanes gjorde t.o.m. ett eget nummer. Så
Kjell är med på sidan. Och Hasse Sidén,
en klassisk journalist som gick bort för ett tag
sedan. När jag skrev om Hep Stars skrev han att
det var den bästa artikeln någonsin om dem.
Jag ser i de gamla tidningarna att han var oerhört
aktiv, han måste ha skrivit varenda dag.
•
När
jag flyttade till Göteborg skrev han i G-P- Och
så har man ju hans bok, ”60-talspop i Göteborg”
Den boken är ju en väldigt bra källa.
Inte så att jag skriver av, men en faktakälla.
Sen är det ju band som hör
av sej. Det var flera band som repade på Burås
ungdomsgård. Ett av dom, Chasers, hörde av
sig och skrev ”kan du inte skriva om vårat
band? Vi var med i ”Idolnytt” nummer så
och så.” Tog fram information, fick också
en del från deras sångare, medlem på
sidan, Lasse Quant, skrev om dem och några andra
band som nämndes i Idolnytts artikel och de blev
jätteglada.
När jag skrev om Bernt Andersson
så kom han med fyra-fem pärmar fulla med
foton. Det var väldigt generöst, vi träffades
två-tre gånger. Han har skrivit dagbok varje
dag, så han har ju allt. Så många
han har spelat med! Jag gjorde ju ett långt inlägg
om honom på min egna FB-sida. Sen har jag ju fått
av Gunnar Petersson också, en massa om Ginhouse,
och alla hans tidigare band, Beachers osv.
Bengan,
Kjell Jansson, alla har de varit extremt givmilda. Jag
skrev ju en lång grej om dem innan Ginhouse. Jag
vet inte hur omtalade de var när DU kom hit, men
när jag växte upp var de ’bandet i stan’
liksom. Jag frågade Bernt om detta och han sa
att de spelade mest i Göteborg, de var inte rikskända.
Det var ju däremot Tottas. Ginhouse var ju fyra
otroligt bra musiker, hade spelat förband till
Jimi Hendrix på Cirkus. Några dagar senare
spelade de på våran skoldans i Flatåsskolan
(skratt). Det var första gången jag såg
dem, sen har jag följt dem. Roligt att man spelat
med några av dem också.
•
Också
roligt att den där plattan spelades in på
Nef, den som Guran låg bakom. (Ginhouse Blues
Group: ”Blues Celebration. Live at Nefertiti”
2019)”
Det sägs att det finns en inspelning som de gjorde
när de var aktiva, som kanske var tänkt som
en skiva, jag har inte riktigt förstått det.
Har inte kommit åt att höra den. Ska även
finnas någon inspelning när de kompar Peps
som förband till BB King. Jag har en inspelning
när de kompar Peps på JazzArtur i Nordstan.
Bengan är en legend, är fortfarande bra, men
när man hör detta förstår man varför
han är så omtalad.
•
Likadant,
första Tottaplattan, den från Renströmska
Solot där, på ”Me and the Devil”.
Där är det Bernt som sjunger, och det jag
tycker är roligt är att man kan få en
liten aning om hur Ginhouse lät.
Men tillbaka till 60-talssidan, jag
hade mycket material och det är roligt att det
slog an så. Att det blev 60-talet berodde delvis
på att jag växte upp då, men också
på att många än idag pratar om 60-talet.
Någonting hände ju där. Som ger ekon
än idag. Jag minns att en av min fru Monicas anställda
sa en gång: ”Du måste lyssna på
Amy Winehouse, hon är jättebra!” Och
så lyssnade jag på henne, och det var jättebra,
men det var ju Tamla Motown! T.o.m. soundet hade de
försökt härma.
Det
finns många kopplingar där. En förklaring
tror jag är att det inte pågick något
krig just då. De flesta ungdomar kunde göra
något annat än att kriga. Dvs de skapade
band, i alla möjliga källare. Och det är
fascinerande att tänka på när jag såg
Beatles på TV ’63 på ”Drop in”.
Då var de okända, hade fått göra
en turné i Sverige som var deras första
utanför England. De fick ha Trio me’ Bumba
med sej, för det var osäkert om de skulle
dra något folk (skratt). Bara några månader
senare så exploderade det. Som en fördämning
som brast. Alla började spela!
Det var ju den engelska sidan. Delvis
inspirerad av Tamla Motown, Beatles stämsång
var ju mycket inspirerad av Tamla Motown. Och så
rhythm & bluesvågen med Stones. Det fanns
så mycket musik parallellt som alltid var bra.
Och det psykedeliska med Doors är än idag
fascinerande. Och Dylan! Jag brukar säga det –
och jag har skrivit det flera gånger: Om Elvis
startade det med sin unika blandning av country och
blues så var det Beatles som skrev melodierna
och Dylan texterna. På 60-talssidan skrev jag
så mycket om Beatles att jag måste dela
upp det i tre avdelningar.
Alla pratar om sin era, och man brukar
ju säga att den musik man får till sej i
tonåren, det är den musik man jämför
med sen. Är det lika bra som …? Och där
har man 60-talet. Jag skulle inte kunna skriva om 70-talet.
Brukar säja att rocken dog ’72 med Exile
on Main St. Och det går inte att följa med
idag.
•
Jag
läser artistlistan för Way Out West och river
mej i huvudet
Man känner inte igen någonting (skratt).
Det stora med 60-talet var att det var
så stor variation, ett sådant flöde
av artister man kan gå tillbaka till. Hur många
coverband finns det inte med Beatles. Och bara i Göteborg
finns det väl en fyra-fem Stonesband.
Det var en fascinerande era, jag vill
inte tro att det bara är nostalgi, utan det var
nånting som hände. Delvis för att ungdomarna
i efterkrigsgenerationen var så många. Alla
skaffade barn, ”Five to one” som Jim Morrison
sa. Första gången som tonåringarna
var i majoritet. Det fanns en marknad, spelställen
överallt.
•
Tonåringarna
blev en köpkraft
Precis. Mycket pengar i omlopp. Och alla de unga banden
blev blåsta. Beatles, Stones, Animals, allihopa.
”Var är våra pengar? Jo, de är
på Bahamas.” (skratt). ”Men den banken
finns ju inte?” ”Nä, men vi ska fixa
det.” Eric Burdon säger i en DVD med Animals
att de visste att managern Mike Jeffery var en skurk
– men han var deras biljett. Man fick komma från
Newcastle till London och spela. Jag förstår
att de skrev på, men det var aningslöst.
•
Detta var alltså Del 1 - här
är Del 2!
Om Cream, Clapton, Peter Green m.fl. Det kommer mera:
Stay tuned!