John
Mayall's Bluesbreakers på Lorensbergs Cirkus,
Göteborg 26 februari 1967. Foto Lars Ewe Nilsson
|
[2023-09-02]
...
på
Facebookgruppen "Sextiotal. Musik och band"
och intervjuar P-O Hesselbom den 28 juli 2023. Del 2 -
det kommer mera. Stay tuned!
Nedan:
Peter Green på Cirkus 26 februari 1967. Foto Lars
Ewe Nilsson
Creamcollage 15 november 1967. Foto Rudi Jelinek
Jimi Hendrix Liseberg 12 september 1967. Foto Veronica
Hjort
Foto utlånade av och collage skapade av P-O.
Ytterligare
bilder här!
•
Det
känns som om du har en stor kärlek till Cream
och Peter Green och allt det där
Ja, helt klart. Jag minns jag hade varit och sett Hollies
1966 på Cirkus här i Göteborg. Nu är
det rivet, då var det jättemycket musik där.
Beatles spelade ju där, Hendrix.
Spencer Davis såg jag där.
Då var förbandet John Mayall med Peter Green.
Inledde med ”Supernatural”. Bara det! Och
jag kommer ihåg att Peter Green var så udda.
Du vet ’67. Då hade alla så färgglada
kläder, men han kom in i vit skjorta och svarta
byxor. Sen blev han också mer hippie. Sen hade
de sina egna grejor, på tal om P.A. som inte fanns
då. De hade ställt ihop sej i ett hörn,
antagligen för att höra sej, så att
när ridån gick förbi så syntes
de inte. Så började det fnissas lite i publiken
och till slut stod de där i ett hörn. Men
när de började spela så spelade de totalt
ut Spencer Davis. Stevie Winwood i all ära men
bandet var inte riktigt Bluesbreakers. Jag hade aldrig
hört en publik applådera in ett extranummer
så. Då kom han John Mayall ut själv
och körde ”Another Man”.
•
Det är ”A Hard
Road”-sättningen vi pratar om?
Precis. Vilket jag tycker är den bästa, som
helhet, han har haft. Alltså, Claptonskivan är
ju klassisk, men bandet på ”A Hard Road”
är ju mycket bättre, med Aynsley Dunbar på
trummor. Clapton är ju grym där, men trummisen
Hughie Flint, nä, han var inte lika bra (skratt).
Sen hade han ju jättemånga bra trummisar
efter Aynsley Dunbar. Keef Hartley, sen var det Jon
Hiseman.
Som jag sa’, jag hade sett Hollies
innan. De var jättebra, men lite som tidiga Beatles,
gladkäckt liksom. Så frågade min bror
mej om jag ville följa med och se Cream. Jag visste
inte vilka de var då. Javisst sa’ jag! Det
kostade fem kronor (skratt) och då var det fyra
svenska förband också. Och när de hade
spelat färdigt alla …
•
Var Cream på Cirkus
också?
Ja, på Cirkus. Mars ’67. Hollies var november
’66 så det var bara några månader
senare. Och när det var dags för Cream så
tog det en jäkla tid för de andra körde
ju på varandras instrument och bara bytte, det
gick väldigt fort.
Det började bankas, jag tänkte
”Vad håller de på med?” Jag
förstod ju efteråt att de spikade fast trummorna.
Och sen kom dom in, inget spexande, tre superseriösa
musiker. Sa’ nästan ingenting. Och bara började
spela på ett sätt jag aldrig hört innan.
Vad är detta? Trumsolo och grejer. På så
sätt öppnades en helt ny värld.
Sen såg jag dem i november ’67,
också på Cirkus. Då hade de ju varit
på en Amerikaturné och såg väldigt
mycket mer råa ut. Clapton hade det där långa
håret och världens fluga, det finns bilder
på det, och såna där höga stövlar
som Bengan Blomgren köpte sen, inspirerad av Clapton.
Jag minns också sista låten som var ”Spoonful”
– det är jag ganska säker på –
då började sånganläggningen att
krångla, de gjorde ofta det på den tiden.
Grejerna funkade inte riktigt. Och så sjöng
Jack Bruce ändå. Man hörde honom, inte
lika starkt men man hörde honom. Han hade en kraftfull
stämma. Och så funkade ljudet ibland, av
och på sådär. Och till slut ser man
på honom att han är så jävla förbannad
att han tar basen och slår den rätt i golvet
så den går i två delar och konserten
är över. Idag kan det kännas lite fånigt,
men då som tonåring blev man 'herre jävlar'.
Båda
dom spelningarna är fasta i minnet. Jag fick ju
sen, bara för några år sen, frågan
av en engelsk författare som skrev en bok om Cream
om jag ville skriva om det här. Javisst! Jag hade
skrivit lite om det på en amerikansk sida om Cream.
Jag tror det var där han hittade mej. Och boken
kom ju ut för något år sen och den
vann pris i USA. Helt svindlande. Bara tanken att några
i USA ligger och läser det, det är häftigt.
[Klicka omslaget t.h. för info om boken!]
Och sen kom ju Hendrix. Honom såg
jag på Liseberg, på Stjärnscenen, kostade
en krona eller en och femtio. Han hade varit innan på
Lisebergshallen. Allting var så intensivt då.
Bara någon månad tidigare på Lisebergshallen
och nu på Stjärnscenen. Stjärnscenen
finns inte längre, det var en lite mindre scen,
lite undangömd. Han var inte större! Han fick
inte spela på Stora Scenen.
Då
spelade han 20.00 och 22.00. Så var det ofta på
den tiden. Man körde ju ofta bara en halvtimma
eller något sånt. Det var inte längre.
Det var ju därför de hade mycket förband.
Då var jag där med en kompis som hette Mats
och vi hade fått godkänt av våra föräldrar
att se 20.00 men inte 22. Men så bestämde
vi att vi tar den smällen! Så vi såg
honom två gånger samma kväll.
•
Och nu ska du säga
att Jimi var mycket bättre andra gången!
Ja, det var han faktiskt! Han spelade ut mer, höll
igen lite 20.00. Men 22.00 var det lite mer explosion
på något sätt. Och det var ju fascinerande.
Då hade ”Hey Joe” och ”Purple
Haze” kommit, och sen hans första platta.
Cream och Hendrix blev ju väldigt speciella.
|
Fleetwood
Mac Konserthuset 2 april 1970. Foto Per Olof Svensson |
Efter
Mayall så bildade ju Peter Green Fleetwood Mac.
Han var ganska unik, sjöng bra, spelade otroligt
bra gitarr, känslomässigt stark. Men skrev också
bra låtar, bra texter.
•
Peter var en riktig kompositör.
Det var inte alla bluesgubbarna i England …
Nej. Clapton hade ju inte skrivit något. Nu har
han gjort det, men då var han gitarrist.
Fleetwood
Mac såg jag ’70. Det var också en
speciell händelse. På den tiden kunde ju
fotografer ligga där och knäppa hela tiden,
vilket jag kan tänka mej är ganska jobbigt
som musiker. Det var inga diskreta blixtar på
den tiden. Mitt i en låt när han håller
på så smäller det av. Han tar av sej
gitarren, går ner och drar ut filmen och slänger
kameran i golvet. Går tillbaka och fortsätter
spela. Jag kan förstå det. Kort därefter
flippade han ut och blev psykotisk. Han låg på
gränsen, klarade det inte.
Jag
träffade Peter Green sen när han var på
Pustervik och spelade. På nittiotalet nån
gång. Det var OK men det var ju inte Peter Green.
Inte som när jag såg dom ’70. På
Pustervik då var scenen därnere, och då
skulle man uppför en trappa, det var en bar där.
Eller om det var tvärt om. Jag var där med
Janne Carlsson, sångare i Tough Times, ett bluesband
jag spelade med då, och så plötsligt
kommer Peter Green med Nigel Watson, hans gitarrist.
Så vi tog oss mod och gick fram och pratade lite.
Det var ju svårt att prata med honom, antagligen
på grund av hans medicin. Han pratade, så
försvann han bort lite, så pratade han igen.
Sorgligt att se: en liten överviktig flintskallig
gubbe. Är det Peter Green? Jag fick hans autograf,
vi bytte några ord, men det är sorgligt att
det blev så illa. Han betalade ett högt pris.
Men det är många artister som gör det.
Påminner om Brian Wilson och Syd Barrett, de dog
fast de överlevde. Oerhört tragiska öden.
•
Mike Bloomfield!
Visst, visst. Och Nick Drake, en annan favorit som jag
skrivit om. Han var nervös, kunde inte spela ute,
folk satt och pratade. Men han hann göra tre plattor
där den första är den bästa, tycker
jag. Men sålde ingenting. Sen tog han livet av
sej, blev 26 år. Han hann inte med till 27-klubben.
På
tal om självförbrännande artister: Jim
Morrison. Jag har inte skrivit så mycket om Doors,
men det är en gammal favorit som hängt med
länge. Jag var faktiskt med i kön till Kvitt
Eller Dubbelt om Jim Morrison. Jag kom inte med: hade
någon åkt ut – eller två, minns
inte hur många var i kön – så
hade jag kommit med. Men de klarade sej, så …
Det var sent 80-tal eller början av 90. Jag skickade
in i alla fall och så fick man några grundfrågor
och så kom det ”Du står i kö
här om några av de andra åker ut”.
Det gjorde de inte, det var kanske lika bra. Jag hade
nog varit nervös.
Men jag fick min pjäs 'Brinnande
Hjärta' uppsatt på Atelierteatern. Den gick
ett år. Bygger på Jim Morrisons och Majakovskijs
tankar, fast det handlar om ett par som träffas
på tåg, och så. Var i början
av 90-talet.
Då ’68, den tredje Doorsplattan,
”Waiting For The Sun”, det var ju den som
slog i Europa. Innan var de inte kända här,
däremot i USA. ”Hello I Love You”,
som kanske inte var deras vassaste låt, blev en
hit här och ledde till en Europaturné. Det
man fastnade för var det vilda, rebelliknande.
Han såg fräck ut. Men med åren har
man ju fattat att det fanns så otroligt mycket
mer bakom detta. Så ung som han var … när
man läser intervjuer blir man förbluffad över
de kunskaper han besatte. Han lär ha slukat böcker,
var oerhört smart, och lyckades få in det
i sin lyrik. Han var beläst, associationerna i
hans texter visar det.
•
Jims far var ju hög
militär
Ja, det är intressant, denna kontrast. Han var
emot kriget, hans farsa var i Vietnam. De träffades
ju inte heller. I första intervjun sa’ han
att föräldrarna var döda. Man kan förstå
om man tänker psykologiskt på bakgrunden.
Hur han behandlades av sin mamma och sin pappa. Det
fanns ju med en sårighet, precis som hos Peter
Green. Inte hos hans föräldrar men i hela
den judiska arbetardelen där han blev mobbad. Han
bar ju på det fröet också.
Nu
hoppar jag lite, men apropå detta, min tes varför
engelsmännen fastnade för blues är att
många kommer från arbetarklassen och kunde
känna igen sej i bluestexterna. Du har ju också
varit i England, jag minns att jag blev chockad första
gången jag var i England ’85. Vi
åkte utanför London – och blev chockade
över att det fanns en sådan fattigdom.
Och därifrån kommer alla de här. Där
finns en koppling. Mera koppling än vad medelklassbanden
i USA hade. Som var bra men mer folkrockliknande, som
Byrds, de hade inte samma tyngd som engelsmännen.
Som Clapton sa’ när han kom över första
gången, de lät som Kingston Trio allihopa.
Ytterligare
bilder här!
•
Detta
var alltså Del 2 - det kommer mera. Nästa del:
Om Bob Dylan m.fl. Stay tuned!
•
Missade
Du Del 1 av intervjun? Den
hittar Du här! |
|