Gigs juli 2006 - augusti 2006 Nyare Martin Bällgren sång, munspel, Al Tehler gitarr, Johan Johansson klaviatur, Conny Sävmo bas, Thomas 'Grobban' Persson trummor, Peter Noos Johansson trombon och Tobe Stenson tenorsax. Kvarnis jublade nyligen i denna spalt över Al Tehlers "nya band" så jag lovar att inte vara långrandig - men jag instämmer gärna. En del pärlor upplevde jag också som nya i repertoaren (eller är jag bara glömsk?), ex. BB Kings "Paying The Cost To Be The Boss", Sugar Rays "Girl From Idaho", Little Willie Johns "Love, Life & Money" och James Browns "Cold Sweat". Noterade också att Martin allt mer växer in i sin centrala roll och att hans röst ständigt blir skönt souligare, skönt hesare och alltmer sandblästrad. Och att den brett leende Grobban (of PPP fame) påtagligt trivs i gänget. Han svänger verkligen grymt, både i låtar som stökiga "Cold Sweat" och den helt annorlunda sorgsenbluesen "Blues Of The Month Club". Al himself är i sitt esse och levererar kvällens Stora Solo i Albert Kings "You're Gonna Need Me". En kioskvältare - knäpptyst i publiken. Och sonen Richard dras till slut upp på scenen och tar över Stratocastern i de två extralåtarna: dels en skön slow smoky blues, dels en glatt studsande "Flip Flop & Fly". Richard utvecklas också med stormsteg, jag hör att han och hans Licktones fått ett eget gig på Jazzå i höst. Så klart. Mycket folk på Jazzå denna söndag, prexis som det ska vara när ett band av den här kalibern lirar där. En definitiv fullpoängskväll. Christer (2006-08-30) DAN VIKTOR: fre 25/8 2006 på Storans Utomhusscen, Göteborg Dan Viktor sång, gitarr, banjo, munspel, Per 'Flamman' Westling elgitarrer, Josef Kallerdahl elbas, Johan Håkansson trummor. Om Dan skrevs någon gång dessa ord:"En livs levande sång & dansman som sjunger och skriver sitt eget material på svenska. Har beskrivits som en blandning av Quasimodo, en lycklig Bob Dylan, Fred Astaire på syra och en förvirrad Django Reinhardt i en och samma person, med en ömsom smekande kontemplativ och ömsom upprörande och vilt balkansvängande repertoar." Klockrent sagt. Dan kopierar Chuck Berrys duckwalk, faller in i ett helknäppt snedjazzigt gitarrspel ("Jag VILL ha ett kulturstipendium!") och ännu värre banjosolo ("Nu får jag väl nåt j-a countrystipendium!) och förklarar sig stämma sin gitarr i en självuppfunnen "ADHD GHB"-stämning. Han satsar på flickkörspoppig allsång i "The Sound Of Gunnar" (där Flamman river av ett sanslöst Neil Youngsolo) och presenterar begåvade trummisen Johan som "Döden på larvfötter". Och introducerar en låt med "Det går ett rykte om att jag skäms för den här texten. Det är därför vi spelar den så fort." Jodå, det hinns med mycket trams. Underbart trams. Men så sjunger han raderna "Jag var vilsen trött och frusen tills jag fick vara naken med dej...". Och nånstans är det väl det som allting handlar om. Så låt inte ditt fnitter förleda dig: Dan Viktor är STOR. Jag köpte en bibba CD av honom. Gack du och gör sammaledes. Snart. Och så apropå bandet: 1) Flamman, denne gudomlige gitarrist, lirade som sagt från yvigt Neil Youngstuk till rock'n'roll till ormtjusarskalor på en sunburst Gibson 345 och en coolt helsvart Telecaster med lönnhals. Allt genom en klassisk Voxstärkare. 2) Josef & Johan är så pass bra att det förmodligen är olagligt. I någon slags demokratisk mening. Det är inte rättvist mot oss andra. 3) Flamman är prexis lika bra. Christer (2006-08-30) Lysekils Bluesfrossa 2006: 4/8 - 5/8 2006 Slam Allen från USA blev något av publikfavorit då Lysekils Bluesfrossa genomfördes för sjätte gången. Efter några inledande låtar för att värma upp både sig själv och publik stod han plötsligt framför mikrofoner och all elektronisk hjälp och lät rösten bära rakt ut. Och ut bar den, hela parken fylldes av Slams röst. Att han valde just B B King-låten ”How Blue Can You Get” var nog ingen slump då denna sång innehåller ett av bluesens huvudteman, nämligen kärlek och speciellt sviken sådan. Eller vad sägs om textraden “I gave you seven children and now you want to give them back” sjungen med Slams fulla känsla, ja då blir det blues. När Slam sedan klev ut bland publiken med kommentaren “I want you to know I´m for real” fullbordade han segern över publiken. Slam kompades av Maury ”Hooter” Saslaff och Asbjoern Husby. H P Lange och Troels Jensen satte djupa avtryck hos många av lyssnarna. En äldre dam uttryckte detta till en av arrangörerna med orden – De här måste komma hit nästa år också. H P och Troels var helgens hårdast arbetande musiker. På fredag gjorde de ett fantastiskt framförande i Kungstorgskyrkan där publiken blivit rejält uppvärmd av en gospelkör ledd av Nina Norrman och en liten bluesgrupp ledd av Mats Karlsson på sång och munspel. Därefter spelade de på en fullständigt fullsatt Pub Midgård. Där ett sjuttiotal personer njöt av blues när den är som allra bäst. Värmen var påtaglig både mätt i celcius- och känslograder. Vi fick även njuta av deras musik i parken då de spelade när scenen riggades om. Musiken i parken inleddes med ett relativt oprövat band som kallar sig Teflon. De var kanske den största överraskningen under frossan med en känsligt balanserad repertoar som sträckte sig från Povels ”Måndag morgon blues” till låtar av Bob Dylan uppblandat med en del bluesklassiker. Hela bandet bjöd på sig själva och gjorde ett mycket avslappnat och chosefritt intryck på scen. Chris Hipp and The Black Cats gav oss prov på att blues är en bred musikform. De låter sin musik färgas av såväl jazz som soul och skapar ett trevligt sound på scen. Bandet frontas av Lysekilssonen Christer Carlsson som har en riktigt bra röst. Han får också ett tryggt uppbackande av rytmsektionen där Ander Sköldqvist och Patrik Lindström utgör stöttepelare. Chris och bandet spelade även på Restaurangerna Barracuda och Sjökanten där de lockade upp åtskilliga danspar på golvet. På Barracuda spelade Sture Elldin Blues Band på lördagskvällen. Och vilket spel. Publiken deltog med liv och lust. Många trådde dansgolvet och många njöt av ett det tighta spelet. Att sen gitarristerna Kalle Ruuth och Conny Aidanpää emellanåt hänger sig åt gitarrdueller med raffinerad kvalitet, som även inrymmer en hel del bus, gör inte njutningen sämre. Det var i alla fall några som uppfattade Kalles lilla ”Hemglassbilinstick” och andra små underfundigheter. Att sen bandet har hittat basisten Axel Broman som lyckas integrera instrument och kropp musikaliskt med bandet förstärker ytterligare gruppen. Stures ibland något tillbakadragna sång kom denna kväll ut ordentligt bra. Bluesen denna kväll avslutades inte förrän vid tvåtiden. Det fina vädret som tycks bli Bluesfrossans kännetecken, var även denna helg på arrangörerna från Bluesföreningen Ernsts sida. Lika blå som musiken var himlen hela dagen och solen släppte inte sitt grepp om stadsparken en enda gång denna gång heller. Arrangörerna är mycket nöjda med årets Bluesfrossa och Bluesföreningen Ernst med ordföranden Ravil Bolgakoff lovar att återkomma med en Bluesfrossa även nästa år.
BLUEBIRDS: tis 15/8 2006 på Jamesons, Göteborg Patric Carlson sång o gitarr, Matti Ollikainen keyboard, Magnus Jonson bas och sist men verkligen inte minst Jim Ingvarsson, skinnplågeri. ”Ett grymt band i högsta divisionen” lyder hr Fridhammars rubricering av nämnda spelning. Kan bara hålla med efter en svettig kväll på Jameson. Vi lyckliga som bevistade giget, och vi var många, tog chansen att kolla in en av de sista spelningar detta eminenta band gör i denna konstellation. Spelningar i Danmark o Belgien och sen återgår Bluebirds i sin gamla tappning om jag fattade saken rätt i partydimman… Hade förmånen att transportera div. artister under sistlidna Bluesparty. Då gick Bluebirds varma på bilstereon, mycket uppskattat kan jag lova! Bandet kör igång och här läggs inga vantar på tork som det gamla talesättet lyder. Full satsning och blues, rock n roll blandas med soul och rockabilly. Här är det sväng och kvalitet som ligger i botten och inte som med en del andra band ”det skall finnas lite för alla smaker”. Kompromisslöst var ordet! En hel del eget material vilket imponerar med tanke på vilken låt-skatt vi sitter på… Cigarrökande Rude Boys Outa Jail Ingvarsson och Ollikainen står för det svettigaste svänget jag hört på länge. Bägge i full frihet är en attraktion på vilken scen och med vilka musiker som helst. Worldwide!! Hämningslöst och helt utan skyddsnät imponerar de grymt på mig ikväll, keep on rockin boys… Patric och Magnus står för melodierna, ramarna och sång. Riktigt bra röster och gitarrspel som stagas upp av ett stadigt råsväng från jazzmastern. Fullt på dansgolvet! Lycka till med vad ni nu tar er för i framtiden!! En kanonkväll med andra ord och det är med sorg i hjärtat jag konstaterar att det här var sista ”Ruby Tuesday” som jag hade möjlighet att besöka i lokalerna å Kungsportsavenyn i akt och mening att suga i mig Brnik och underbar musik. Varmt tack till Matteo och personalen på Jameson, ni har verkligen gett oss oförglömliga stunder!! Don´t miss them next time!!Janne 'Kvarnis' Kvarnström (2006-08-17)
Vid tiotiden drar bandet igång inför en mangrann pensionatspublik och en himla massa tillresta. Hårdsvängande låtar med orgelsväng och ett komp som vilket bluesband som helst hade varit lyckliga att äga! Blandar låtar ifrån nya plattan, Broken Habanas, med gammalt örongodis som ”Stone me in to the groove” och andra hits vi känner igen från början av 90-talet. Har en känsla av att det är balans i grabbarnas liv numera, då ville man leva upp till rockmyten och sånt tar styggt… Får vibbar av Doors, Roxy Music och då blir man ju rätt glad...Vissa låtar väntar man bara att mr Ferry skall greppa mikrofonen. Bandets spelglädje och publikkontakt lyser upp hela Slussen och vi är många som svettas och dansar. Två inropningar av lyckliga människor och det är över. På vilken krog kan man efter spelningen sänka ner sig själv i salt, mareldslysande vatten?? På vilken krog käkar man frukost med bandet dagen efter?? På vilken krog hittar man kombinationen hav, bra musik och god mat?? Gissa själv! Kan rekommendera augustikvällar, magiskt ljus och känsla!! Att det är goa gubbar i bandet får vi bevis för när de utan knot ställer upp med ström så att vi får igång bilen dan efter. Bilstereon gick ju varm halva natta! Don´t
miss them next time!!
Sir Åsling har lite vikarier att presentera i sin Blå Orkester. Som det brukar vara i bluesvärlden. Men det svänger ändå hialöst så klart: Lite diskussioner om tonarter bara (publiken får önska) och så "ein, zwei, drei" och man är igång. Pow, pow, pow! Samuel (sedd/hörd med Per & The Ouagadougou Blues Quartet på Bluespartyt 2005) på glimrande munspel och Howling på d:o altsax går i musikalisk armkrok och skapar en drivande blåssektion. Och mångsidige Göran (dessutom ledare/sångare/gitarrist i Fats B and The Homeless) och Ulf 'keep it swinging'. Ett band lett av Sir Åsling svänger ALLTID. Det lunkar aldrig trött. Tack för det! Sir Åsling,
ja: Han spelar ack så blå toner på sin vackra vintage
Gibson: svängiga och stilenliga - eller busiga och oförutsägbara.
Sjunger kraftfullt, har dessutom alltid en go' dialog med publiken, retas
lite, hetsar lite, får dem faktiskt att dansa. Glädjande mycket
folk, ovanligt mycket partyhatt i luften. En bra tisdag: Matteo ler så
gott och applåderar. Det blir ett maxilångt första set
(sen måste vi 2 dra) men jag vet att det liras mer eget material
i andra set. Synd att missa det: Kom snart tillbaka, gentlemen! Och Janne
Kvarnström tillägger: STURE ELLDIN BLUES BAND: tor 27/7 2006 KoM, Göteborg Denna kväll Sture Elldin munspel och sång, Conny "Casino" Aidanpää gitarr, Axel "Dixon" Broman bas och Henrik "Pilen" Pilquist trummor. Sture kör igång första set med sedvanligt tryck i munspelet. Sjunger på sitt alldeles egna vis och vi gillar vad vi hör… Medmusikanterna Pilen, Axel och Conny levererar en svängig Chicagosoppa med ett alldeles utmärkt ljud. Hallå! Det behöver inte krämas på i alla lägen, bra bevis på det ikväll! Tror att ett skäl att publiken i vissa lägen drar sig hemåt till krögarnas stora besvikelse är den i mitt tycke alltför höga ljudvolymen på vissa spelningar! Kom ihåg mr Bo`s gig på saligen insomnade Louice. Någon som klagade på ljudet? Tror inte det! Tycker att nye basisten Axel, en yngling som vi sett en del av på jammen, visade riktigt bra klass! Enkelt med gung precis som det skall vara! Conny är grym när han får till det, play it simple man! Åsså Pilen som ju är med överallt… Man fattar varför, grabben är ju helt genommuskalisk. Kanonjobb bakom trummorna, även om en del av de mest avancerade godsakerna i den högre skolan kanske inte kuggade in i maskineriet till 100 %... Men vi njöt och vi mumlade: f-n va bra…Kvällen avslutas med Michelle som går upp i ett par njutningsfulla låtar, godis!! En mycket trevlig kväll på KoM med andra ord
och Fred i baren såg ut att hålla med. Gott med ett ställe
som tar bra musik på allvar nu när Göteborgs bluesscener
läggs ner en efter en. Det var varmt inomhus eller hur, ni som var
där. Såg efter spelningen Fred stå och fantisera om en
uteservering på trottoaren, det lät som han hade det hela ganska
klart för sig… Lite ruffigt skall det tydligen bli…Ser
vi fram mot nästa sommar eller? PS Du som är spelar något instrument vet väl om att det är bluesjam på lördagar på detta trevliga ställe!!?? Janne
'Kvarnis' Kvarnström (2006-07-28)
ERIC'S BLUES BAND: tis 25/7 2006 Jamesons, Göteborg Eric Hansson (t.v.) gitarr, sång, Henning Axelsson keyboard, Tomas Klinta bas, Patrik Fackt trummor Det var tyvärr ingen större publikanslutning när Eric slog igång sitt band (de flesta satt fortfarande på uteserveringen) men det bekymrade honom inte ett dyft. Det var total intensitet från första stund: varje ackord, varje takt, varje ton räknades och ingenting fuskades bort. Proffsigt! Ett ungt Stockholmsband som faktiskt varit i stan flera gånger om, men som jag lyckats missa. Det ska jag inte göra fler gånger. Sammansvetsad rytmsektion, glimrande keyboardlir och så Erics klassiska Strat/Bassmankombination och ett detaljerat gitarrspel: stöpt i tradition men med många fraseringar med ett personligt tonspråk. Rösten var nog lite ansträngd (Köpenhamnsgig kvällen innan) men för övrigt blev detta en mästerlig spelning. Kul att ALLA fick soloutrymme - inte bara gitarristen! Albert Kings "Cadillac Assembly Line", Otis Rushs "All Your Love" och SRV:s "Mary Had A Little Lamb" kände man igen men många låtar var för mig obekanta (egna kanske?) - positivt bara det! Ja, det blev en suverän musikkväll, hoppas bara att de snart är tillbaka i stan och med den stora publik de förtjänar. Christer (2006-07-31) Bilden lånad från bandets website RIKTIGA KARLAR: lör 22/7 2006 Franses, Hönö. Göran 'Guran' Blomgren sång, gitarr, Jesper Lindberg pedalsteel, gitarr, banjo, mandolin, sång, Ulf Hörberg gitarr, sång, Eva Kristeberg bas, sång, Bengt Kristeberg trummor. Fjärde sommaren i följd som vi åkt ut till Franses och kollat in RK, och det blev en lika vidunderlig kväll som alltid. Det här gänget har så mycket glädje och så mycket musikerchops att allt annat är omöjligt. Men den här kvällen var extra speciell: Releaseparty för Plattan Alla Väntat På! En hjärtevärmande souvenir av dessa kvällar med gungande countryrock, vemodiga singer/songwriterballader och banjorökare - och sval pilsner, fiskgryta och en mäktig doft av tjära! En höjare av livskvaliteten den där novemberkvällen man kommer hem och allt känns grått, kallt och hopplöst. Inspelningarna sträcker över flera somrar och flera sättningar. Vilket ger en extra bonus för alla oss beundrare av Bengt Bygren, denne gigantiskt underinspelade (finns det ordet?) gentleman. Ty denna platta bjuder på Bengt i god form i "Always On My Mind" (sång/piano) och "Jambalaya" (sång/dragspel). Bara en sån sak!!! Christer (2006-07-31) RICHARD TEHLER & THE LICKTONES: tis 11/7 2006 på Jamesons, Göteborg Richard Tehler gitarr, Gunnar Jansson sång, Gabriel Castro bas, Christopher Cantillo trummor Det är mycket ljus på Richard Tehler & The Licktones just nu: Göteborgs Bluesparty, Åmål's Blues Fest (eget gig plus Richards gästande hos Sky High plus bandets vinst av Junior Blues Prize), Jamesonsspelningen jag just nu ska plita ned något om, festivalspelning i Karlsborg osv. Men det är välförtjänt. Jag missade hela fredagen av Bluespartyt, men denna tisdagskväll parkerade jag mig resolut framför Jamesons scen. Och fick uppleva ett kanongig: en racersnabb "Crossroads", några eleganta slowblues, klassikern "Divin' Duck Blues", tuffa "Smokestack" - och en galopperande "Mystery Train" där Richard visade en för mig helt ny sida: mera Albert Lee än Albert King. En läcker breddning av bandets sound. Många bra låtar alltså, men i stället för att haspla ur mig låttitlar skriver jag i stället: vad det är underbart att se ett så ungt, taggat, motiverat band. I alla avseenden elektriskt. Ett samtidigt explosivt och klart fokuserat band som borde ha stora möjligheter att ta sig in på de 'vanliga' rockscenerna - om de vill. Vi håller tummarna! Christer (2006-07-16) Vanjas bild från Bluespartyt 2006. Äldre recensioner finns här
|