Gigs oktober 2006 Nyare REDD VOLKAERT (sång/Telecaster) med förband/kompband SPRINGHILL BOYS med CINA SAMUELSON: mån 30/10 2006 på KoM, Göteborg Cina Samuelson sång, Johnny Samuelsson gitarr/fiddle, Janne Jonsson pedalsteel, Marcus Sigvardsson bas, Ulf Svedberg trummor. Ett par pusselbitar först: Rörförstärkarnas trollkarl, OK: Janne spelar inte bara i mångsidiga Vintage Vibe utan lirar också ren country med Boråstjejen En behagligt chosefri Cina inledde kvällen med några låtar, och i de lugna countryballader hon främst valt kom hennes röst verkligen till sin rätt: känslosamt, innerligt och helt stilenligt. Många applåder - men publiken väntade nog ändå lite otåligt på den store Redd och hans gitarr. Och vilken publik förresten. Knôkfullt var ordet - en regntung måndag. Och 99% karlar. Redd hade hoppats på "ladies night"'. Tough luck. Så blev det alltså Redds tur, kompad av trion Janne, Marcus och Ulf. Ja, Johnny blev så småningom också inkallad och fick lira stämningsfull western swing fiddle. För western swing blev det, och country och countryrock. Riktiga pärlor, sånger som sjungits in av de stora favoriterna: Lefty Frizells "Always Late (With Your Kisses)", Merle Haggards "(My Friends Are Gonna Be) Strangers", George Jones "Bartender's Blues", Bob Wills "Bubbles In My Beer" (skriven av nykteristen Cindy Walker, hoppsan) och så eviga "Truck Drivin' Man". En glädjande överraskning var att Redd sjöng så bra: en mörk och fyllig lite Waylon-knarrig röst. Hade fixat att vara lead singer i vilket countrygäng som helst. Nemas problemas. Jag vet, jag vet: Telecastern. I dessa låtar så kastade Redd in allt gitarrspel du kan tänka dig: rock, jazz, bluesriff, metal (metal???) och det mesta annat. Karln var helt otrolig. Har aldrig upplevt något liknande: en märklig blandning av å ena sidan countrypickin' och racer-Tele à la Albert Lee och såna gubbar, å andra sidan ett Les Paul-liknande ackordspel. Sophisticated jazz. Detta kombinerat med ett brutalt svajande med själva gitarrhalsen (glöm svajarm), mustiga bluesrockpassager med grymmeton plus utbrott av - ja - nästan shred metal. I samma låt. Nästan. Allt i ett rasande tempo. Mången gitarrist i publiken talade efteråt om att sälja prylarna och helt byta bransch. Otroligt. Finalen med "Sleepwalk" började förrädiskt elegant med en fingerfärdig Amos Garrett-touch - men kantrade raskt över i vrålande hårdrock. Sicken lirare. Sen var Redd en klar entertainer också - vilka stories! Men otrolig, det var Janne också: vad än Redd hittade på för bus så log den coolt tuggummituggande Janne blitt och svarade snabbt med ett smekande ackord, ett fyndigt riff eller en rasande snabb löpning. Och vilka granna solon! Han drog klart ned lika mycket applåder som Redd. Men i rättvisans namn var hela komptrion imponerande - det gällde verkligen att hänga med i Redds tvära kast. Jag kan bara säga: vi var många på KoM igår. De som inte var där missade nåt. Jag lovar. Sorry. Christer (2006-10-31) Foto t.v. © Janne Jonsson: Redd t.v. & Janne t.h. i gitarrmiljö i Austin TX. NEROS BLUESBAND: ons 25/10 2006 på Jazzå, Göteborg Arvid Nero sång/gitarr/munspel, Simon Söfelde gitarr, Samuel Runsteen bas och Kalle Stenbäcken trummor Halleluja! (om uttrycket tillåtes) Har skådat framtiden i form av gymnasiala till ålder, men definitivt ICKE gymnasiala i uttrycket, Neros Bluesband, namnet efter sångarens efternamn, om du undrar… Såg bandet för första gången på Bluesjammet för tre år sedan och då mumlades det om att ”det här kan bli riktigt bra”. Osså blev det så!! Kidsen pluggar på Hvitfeldtska tillsammans och det är bara att hålla tummarna för fortsatt fred i bandet. Se bara vilka spin off effekter långvariga musikförhållanden kan generera. Brukar ta Mr Bo´s gäng som ett slående exempel på det… Det blir sparsmakad blues i BB´s och Muddys anda, känns lite tidigt sextiotal. Sitter och fantiserar om att det kanske var så här det kändes när Stones började plöja i bluesfåran, men de kanske aldrig blev så här bra? Hur som helst så har sångaren Arvid Nero en självklarhet i sin röst, som bara kommer att mogna ju mer tiden går. Visst kan man tjôta om hur ”svart” han låter, men i det här fallet är det så mycket mer. Sexigt och charmigt på samma gång, if you know what i mean… Simon Söfelde spelar ett sparsmakat gitarrspel, som jag faller pladask för. Man lyssnar verkligen när killen spelar!! Bas och trummor brukar jag granska med ett kritiskt öra, men de här gossarna vet vad sväng handlar om! ”Enkelt, enkelt, enkelt” det svåra, som alla musikanter vet… Publiken ger tillbaka det de får och kvällen blir stundtals magisk. Måste passa på att ge gänget på Jazzå en eloge för den trivsamma stämning, som alltid infinner sig här, man känner sig som stammis och den ”nya” inredningen är ju klockren! Kolla in handfaten på dass, rena Milano, typ… Don’t miss them
next time!! AHLIN, JOHANSSON & TOLF: lör 14/10 2006 på The Lounge, Nygatan 37, Falkenberg Dick Ahlin gitarr, Leif Johansson munspel, Hanna Tolf sång förstärkta med Johan Bengtsson kontrabas och Jan Taxén trummor. Finstämd premiär av Hanna Tolf Bluesband: Det är ett genidrag att förstärka den redan välkända och välrenommerade trion Ahlin, Johansson, Tolf med dynamiskt sugande komp i form av Johan Bengtsson på ståbas och Janne Taxén på trummor. Johans distinkta snärt i basen och Jannes lekfulla finessrika trumspel tillför trion det som behövdes för att lyfta dem ytterligare en musikalisk våning. Med rytmiskt pulserande gung far vi iväg på en glänsande musikalisk resa där Dicks sofistikerade, lätt bohemiska gitarr och Leifs lysande mjuka jazzinfluerade munspel utgör en aldrig sviktande ryggrad. Det sprakar och gnistrar på denna premiärspelning i Falkenberg. Spelglädjen sprudlar och dom vill inte sluta spela. Och vi får inte nog. Det är nytt, vitalt och inspirerat. Och stjärnan denna kväll är Hanna som med lika stor självklarhet och mognad gestaltar den sträva, bistra dammknastrande deltabluesen som den delikat finstämda salongsmässiga balladjazzen. Med nyttjande av hela sin stora röst och fantasi blir det fräckt och tjusigt. På samma gång. Repertoaren är bred men med tydliga avgränsningar. Här ryms endast musik som har nåt att säga och framförs av musiker som kan säga det. Kvintetten öppnar våra sinnen och får oss lyssna intensivt och inlemma musikens budskap och känsla i våra liv. Det görs lekfullt men med rak, naken elegans och respekt. Rakt in i hjärtat. Farväl Falkenberg. Vad väntar härnäst!? Claes Adolfsson text & Robert Tolf bild (2006-10-15) STURE ELLDIN BLUES BAND: fre 13/10 2006 på Galliano, Göteborg Ett samarrangemang med Göteborgs Bluesförening. Sture Elldin munspel och sång, Conny "Casino" Aidanpää gitarr, Axel "Dixon" Broman bas och Henrik "Pilen" Pilquist trummor. Sist jag såg Sture på scen var i maj på Hängmattans kafé med två gitarrister i bandet: stilrene Conny och busige Kalle. Ikväll sköter Conny själv hela gitarrbiten, och han är i praktslag. I ett långt nummer där Sture dessutom briljerar på vackert kromatiskt munspel steppar Conny ut på golvet och tar äntligen plats som den Guitar King jag alltid tyckt att han är. Den sprakande svartvita vintagegitarren kompletterar klockrent Connys coolt svartvitklädda uppenbarelse och jag tänker såklart på hans wisecrack "If you don't play well, dress well". Men hjälp, han spelar ju grymt bra också! Men det gör verkligen hela gänget: Axel tänjer på sig, gungar och myser och levererar spänstiga basgångar i tandem med den flitigt shufflande Pilen. Skyffeln går! Watch Out! Och lagkapten Sture ler förnöjt och har som alltid stans blåaste munspelssound i klassiker som "Come See Me Early In The Morning", "My Babe" och "I Wish You Would". Det jobbas hårt och intensivt, och Nisse från Manpower rycker gärna in. En svettpärlande Pil får Tommy Johansson (Voxhall Blues) som vikarie, och Conny i sin tur räcker resolut över gitarren till Mårten Olsson (Steady Rolling Men) i ett annat nummer. Två herrar som kan sina saker och som (förstås) visar att man kan låta bra även när man spelar på främmande grejor. Vilket ju annars kan ha sina sidor. Lyckad kväll, glad publik, rå blå Chicagoblues i stora doser - men jag måste bekänna att jag saknar Kalle Ruuth när bandet tacklar Paul Butterfield Blues Bands repertoar i låtar som "Born In Chicago" och "Mellow Down Easy". Kalles fantasifulla och Bloomfieldinspirerade spel - lyriskt, flummigt eller båda delarna - lade ständigt till extra kryddor i mixen den där kvällen i maj. Kalle & Conny, Yin & Yang, Cross Kitchen, Gott & Blandat. Ni förstår nog. Christer (2006-10-14) NEROS BLUESBAND: ons 11/10 2006 på Café Hängmattan, Musikens Hus, Göteborg Blues i Hängmattan: Ett samarrangemang med Göteborgs Bluesförening. Arvid Nero sång/gitarr/munspel, Simon Söfelde gitarr, Samuel Runsteen bas och Kalle Stenbäcken trummor Som kickstartar kvällen med ett T-Bone Walker-nummer och omedelbart demonstrerar bandets många kvaliteter: det osvikligt unisona gunget, den mjukt fjädrande rytmen, de välspelade detaljerna. Och så lekfullheten: det blixtrar många leenden mellan musikerna, och Arvid har definitivt en illröd räv bakom örat. Det blir bl.a. studsande "Slop Around" (Buddy Guy) och "I Can't Quit You" med sin fräckt markerade rytm och ett flott gitarrsolo. Simon är en gitarrist helt i min smak: inget hafs, melodi i alla fraser plus ett snyggt vibrato. Ja, mycket BB King helt enkelt, inte bara ett rantande fram och tillbaka i pentatoniska skalor. Men Arvid kan också, glöm aldrig det: det hinner han visa i både Albert Kings "You're Gonna Need Me" och i "How Long". Att han sedan är en charmig sångare med ett personligt stuk - och en riktigt fin munspelare - det visste ni nog redan. Ja, det låter faktiskt grymt bra alltihop, t.o.m. "The Thrill Is Gone" låter fräsch. Hoppsan! Kvällens pärlor blir två: dels en självklar sådan i BB Kings "Blues Man": En underbar triolblues där Simon fullkomligt brinner i sitt långa väl uppbyggda solo. Och en överraskande pärla: Miles Davis "All Blues" (var det väl?) som plötsligt ger dem utrymme att sträcka ut instrumentalt i jazzbagen. Och det fixar de såklart bra! Ett mästerligt band - jag förstår varför festivalbokningarna börjar rada upp sig. Christer (2006-10-14) Vanjas bild på Arvid från Göteborgs Bluesparty 2005 ANGELA BROWN & THE MIGHTY 45'S: lör 7/10 2006 Musikens Hus, Göteborg Ett arrangemang av Göteborgs Bluesförening. Kvinnlig amerikansk soulpipa med brittiska medmusikanter, låter inte det lockande? Jajamänsan, så vi drar upp till Majorna där GBG ´s Bluesförening bjuder på en riktig pärla. Angela Brown och hennes Mighty 45´s, tror att det syftar på herrarnas skostorlekar, bjuder upp till en riktig svängfest. En sån röst och en sån närvaro! Längesedan jag såg en sådan totalutlevelse av en artist, helt underbart! Hennes medmusikanter är inga undantag, musikalisk talang och spelglädje kombinerat med en hel del galenskap gör att festen aldrig stannar upp. Vi dansar oss svettiga medan Angela piskar på oss med en svängig blandning av blues, soul, gospel och hederlig rock. Omdömen och recensioner motsvarar förväntningarna och Bluesföreningen är bara att gratulera till ännu en fullträff. Angelas röst har det där riktiga trycket, som vi faktiskt inte är bortskämda att få höra i Sverige. Minns med rysningar den fantastiska spelning som Magic Slim gjorde i våras på Belparc, det känns som om nivån på spelningarna har höjts ett snäpp detta år och det är ju bara för oss musiclovers att tacka och ta emot. Tycker också att Musikens Hus är ett riktigt bra ställe med en bra bar, möjligheter att äta samt en väldigt trevlig personal. Dessutom är ju lokalerna helt underbara, k-märkning på gång eller? Så nästa gång Bluesföreningen bjuder på fest, så ta och masa dig upp ur TV-soffan och bege dig till Hängmattan för en helkväll i musikens tecken!! 120 pix för en sån här upplevelse är ju nästan gratis!! Don’t
miss them next time!! Äldre recensioner finns här
|